Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Socjologia gospodarki Gardawski Juliusz Gilejko L

28-02-2012, 14:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45.60 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715224
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 10   
Koniec: 30-01-2012 10:14:27

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2007
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 256
Format: 16.5x23.5cm
Rok wydania: 2007
Oprawa: Miękka



Socjologia gospodarki Wydanie 2

Gardawski Juliusz, Gilejko Leszek, Siewierski Jacenty, Towarski Rafał

Publikacja składa się ona z czterech w miarę autonomicznych części.
W części I rozważane są determinanty rozwoju i wzrostu gospodarczego, głównie w odniesieniu do procesów kulturowych.
W części II (socjologia makroekonomiczna) analizowane są instytucje gospodarcze z socjologicznego punktu widzenia oraz zachowania aktorów w gospodarce. Część III to analiza struktury społecznej w jej związkach z gospodarką oraz analiza mentalności ekonomicznej.
W część IV (socjologia mikroekonomiczna) poruszane są zagadnienia przedsiębiorstwa, stosunki pracy wraz z partycypacją oraz konflikt przemysłowy. Całość ma w zamierzeniu ukazać gospodarkę
w perspektywie socjologicznej.

Podręcznik jest dziełem pracowników naukowych Katedry Socjologii Ekonomicznej AGH, od wielu lat zainteresowanych problemami gospodarczymi. Wszyscy autorzy uczestniczyli w europejskich projektach badawczych, m.in. poświęconych sektorowi publicznemu w gospodarce.

Książka jest adresowana do szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych problemami gospodarczymi. Jest znakomitym podręcznikiem dla studentów socjologii i kierunków ekonomicznych, których program obejmuje socjologię gospodarki, socjologię pracy, socjologię przedsiębiorstwa i podobne subdyscypliny.


Spis treści:
 
Wstęp. Dwa paradygmaty w naukach o gospodarce         
                        
1. Spory w naukach o gospodarce w perspektywie historycznej                       
   1.1. Krytyka modelu homo oeconomicus przez pozytywistów                       
   1.2. „Spór o metodę”                                                                               
   1.3. Max Weber i projekt socjologii ekonomicznej                                       
2. Przekraczanie barier między ekonomią a socjologią
3. Główne orientacje łączące problematykę ekonomiczną i socjologiczną          
   3.1. Ekonomia kosztów transakcyjnych                                                      
   3.2. „Imperializm ekonomiczny” i socjologia racjonalnego wyboru
   3.3. PSA-ekonomia                                                                                  
   3.4. Socjo-ekonomia                                                                                
   3.5. Instytucjonalna i Ewolucyjna Ekonomia
   3.6. Nowa Socjologia Ekonomiczna
4. Omówienie wybranych teorii
   4.1. Gary S. Becker i „imperializm ekonomiczny”. Teoria racjonalnego wyboru Jamesa Colemana
   4.2. Amitai Etzioni i Socjo-ekonomia
   4.3. Nowa Socjologia Ekonomiczna
5. Stare paradygmaty i nowe wyzwania
 
Część I. Determinanty rozwoju gospodarczego
Jacenty Siewierski
 
Rozdział 1. Człowiek w gospodarce

1.1. Jednostka w perspektywie socjologicznej
1.2. Jednostka w teorii ekonomii
1.3. Racjonalność i wolny wybór. Ekstensja struktur rynkowych na pozagospodarcze sfery życia
1.4. Jednostka i wspólnota. Wartości azjatyckie i wartości europejskie
 
Rozdział 2. Gospodarka w obrębie systemu społecznego

2.1. System społeczny
2.2. Podsystem gospodarczy
2.3. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą
2.4. Wielość systemów gospodarczych
 
Rozdział 3. Czynniki rozwoju gospodarczego

3.1. Uwarunkowania kapitalizmu
3.2. Wzrost gospodarczy
3.3. Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności
3.4. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy
3.5. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy
3.6. Kultura a rozwój gospodarczy
3.7. Procesy modernizacji społeczeństw tradycyjnych
 
Część II. Rynek i otoczenie instytucjonalne (socjologia makroekonomiczna)
Leszek Gilejko
 
Rozdział 1. Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna

1.1. Rynki regulowane – podejścia instytucjonalne
1.2. Dylemat wolności rynkowej – rola prawa
1.3. Rynek pracy – instytucje i rywalizacja
 
Rozdział 2. Państwo a gospodarka

2.1. Ujęcie systemowe – ład społeczny a gospodarka
2.2. Rola sektora publicznego
 
Rozdział 3. Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie

3.1. Główni aktorzy i najważniejsze strategie
3.2. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny
3.3. Szczególne role menedżerów
3.4. Właściciele i akcjonariusze
3.5. Administracja publiczna – biurokracja
 
Część III. Ekonomiczny wymiar struktury społecznej
Juliusz Gardawski
 
Rozdział 1. Wstęp: Makrostruktury społeczne
 
Rozdział 2. Teorie klas społecznych Karola Marksa i Maxa Webera

2.1. Teoria Karola Marksa
2.2. Teoria Maxa Webera
 
Rozdział 3. Nurt neoweberowski i neomarksizm

3.1. Pierwszy przykład inspiracji weberowskich: uwarstwienie społeczne według kryterium prestiżu
3.2. Drugi przykład inspiracji weberowskich: system stratyfikacyjny EGP
3.3. Przykład stanowiska neomarksistowskiego: Erik Olin Wright
3.4. Schemat EGP a schemat Erika Olina Wrighta
 
Rozdział 4. Funkcjonalizm

4.1. Funkcjonalna teoria uwarstwienia K. Davisa i W. Moora
 
Rozdział 5. Klasyfikacje i skale zawodów
 
Rozdział 6. Teza o zaniku klas

6.1. Neomarksizm i neoweberyzm wobec tezy o zaniku klas
 
Rozdział 7. Struktura społeczna w Polsce

7.1. Badania struktury klasowej
7.2. Badania struktury społeczno-zawodowej
7.3. Hierarchia prestiżu zawodów
7.4. Potoczne postrzeganie struktury społecznej
7.5. Badania opinii o gospodarce i wizji gospodarki dobrze urządzonej
 
Część IV. Przedsiębiorstwo i stosunki pracy
Rafał Towalski
 
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo jako system społeczny

1.1. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy
1.2. Kultura przedsiębiorstwa. Ideologia przedsiębiorstwa
1.3. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej
1.4. Władza
 
Rozdział 2. Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji

2.1. Kierunek naukowego zarządzania
2.2. Kierunek administracyjny
2.3. Nurt human relations
2.4. Nurt human resource management (zarządzania zasobami ludzkimi)
2.5. Rosnące znaczenie partycypacji
2.6. Skala przedsiębiorstwa i współczesne trendy
 
Rozdział 3. Stosunki pracy

3.1. Związek zawodowy
3.2. Układy zbiorowe pracy
3.3. Konflikt przemysłowy
3.4. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa i ich uwarunkowania
 
Bibliografia