Od autora 5
1 Wprowadzenie 6
1.1 Główny cel książki 6
1.2 Dlaczego socjobiologia? 11
1.3 Uwagi na temat wyboru literatury 17
1.4 Kluczowe pojęcia 18
1.5 Poziomy uogólnienia w prowadzonych rozważaniach 28
2 Teoria ewolucji jako podstawa socjobiologii 31
2.1 Co to jest ewolucja? 31
2.2 Czy ewolucja jest procesem celowym? 33
2.3 Czy ewolucja podlega ocenie w kategoriach moralnych? 35
2.4 Czy przypadkowość wyklucza ewolucję? 37
2.5 Teoria ewolucji a kreacjonizm 40
2.6 Zasada NOMA 43
2.7 Podejście Wilsona do kwestii rozdziału religii i nauki 46
2.8 Krytyka religii przez Dawkinsa 51
3 Natura ludzka na gruncie socjobiologii 58
3.1 Podstawowa jednostka doboru naturalnego i koncepcja
człowieka – genowej maszyny przetrwania 58
3.2 Czy koncepcja człowieka – genowej maszyny przetrwania
jest deterministyczna? 61
3.3 Cechy wspólne naczelnych 69
3.4 Czy istnieje związek między tym, co wrodzone, a tym, co
nabyte? 73
3.5 Główne cechy gatunku Homo sapiens 77
3.6 Koewolucja genowo-kulturowa 79
3.7 Reguły epigenetyczne 85
3.8 Podstawowa jednostka ewolucji kulturowej 90
3.9 Koncepcja memu jako nowego replikatora 92
4 Zagadnienia sporne 96
4.1 Znaczenie płci 96
4.2 Czy socjobiologia usprawiedliwia polityczny status quo? 103
4.3 Czy socjobiologia sankcjonuje nierówność i dyskryminację? 107
4.4 Agresja jako wrodzony składnik ludzkiej natury 121
4.5 Czy altruizm wyróżnia człowieka spośród zwierząt? Argumentacja
Wilsona 130
4.6 Czy altruizm wyróżnia człowieka spośród zwierząt? Argumentacja
Dawkinsa 136
4.7 Czy w świetle socjobiologii można podtrzymać twierdzenie
o wyjątkowości ludzkiej kultury? 142
4.8 Czy określenie wrodzonego zmysłu moralnego ma na celu
usankcjonowanie wrodzonych skłonności poprzez normy
etyczne? 148
4.9 Czy socjobiologia zagraża cennym dla ludzi wartościom? 154
5 Podsumowanie i wnioski 159
5.1 Socjobiologiczny wizerunek człowieka 159
5.2 Stosunek socjobiologii do nauk humanistycznych w kontekście
wyjaśniania ludzkiej natury 163
5.3 Wnioski dotyczące edukacji 167
5.4 Wnioski dotyczące kształtu ludzkiej natury 168