|
"Tam, gdzie CHOPIN CHODZIŁ na PÓŁ CZARNEJ ... (Stylizacje)" , J.SIWKOWSKA; KiW, 1969 ; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 8,50 zł.
SPIS ILUSTRACJI :
FRYCEK PIJE REINERTZKĄ SERWATKĘ Duszniki-Zdrój. Litografia nieznanego autora. Reprodukcja z książki P. Denglera „Geschichte des Bades Reinertz", Duszniki 1903.........11 Dom Biirgla w Dusznikach. Litografia nieznanego autora. W zbiorach Muzeum Śląskiego we Wrocławiu. Fototeka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina . . 17 List Fryderyka Chopina z 18 sierpnia 1826 r. z Dusznik do Wilhelma Kolberga (fragment). W zbiorach Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Fototeka TIFC. 21 Fryderyk Chopin. Rysunek ołówkowy Elizy Radziwiłłówny, 1826 r. W zbiorach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Fototeka TIFC........27 Wiadomość o koncertach Chopina w Dusznikach. „Kurjer Warszawski" nr 199 z 22 sierpnia 1826 r. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska ............31
PAN CHOPIN „WARIUIE" NA ZADANE TEMA Fryderyk Chopin. Rysunek ołówkowy Elizy Radziwiłłówny, z 4 listopada 1829 r. W zbiorach TIFC. Archiwum Fotograficzne Muzeum Narodowego w Warszawie. Fot. H. Romanowski..........35 Notatka o koncercie odbytym w Resursie Kupieckiej 19 grudnia 1829 r. „Kurjer Polski" nr 19 z 20 grudnia 1829 r. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska........39 Pałac Załuskich przy ulicy Miodowej. Mai. Karol Alberti. Archiwum Klisz Muzeum Narodowego w Warszawie 41 Śpiewka Miotlarza z melodramy „Chłop milionowy". Drechsler (Josef), „Chłop milionowy, czyli Dziewczyna ze świata czarownego..." Warszawa 1829. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska ............ „Miotełka 5". Litografia J. L. Wemmera wg rysunku J. N. Lewickiego. „Miotełki Nowakowskiego z Melodramy Chłop Milionowy", Warszawa 1830. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Gabinet Rycin. Fot. M. Piwowarska..
TAM — GDZIE CHOPIN CHODZIŁ NA PÓŁ CZARNEJ... Fryderyk Chopin. Mai. Ambroży Mieroszewski, 1829 r. Fototeka TIFC........... „Widok Krakowskiego Przedmieścia od Poczty ku Kolumnie Zygmunta w Warszawie". Akwatinta Fryd. Dietricha. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Gabinet Rycin. Fot. M. Piwowarska. Donos Mackrotta... Kancelaria tajna W. Księcia Konstantego. Raporty policji tajnej. P. T. Konst. T. 43. Donos nr 90. z 8 grudnia 1821 r. Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie. Pracownia Fotomikro-filmowa Archiwum Dokumentacji Mechanicznej. Ulica Miodowa (fragment). Mai. Bernardo Belotto, zwany Canaletto. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Fot. H. Romanowski..... Kawiarnia, zwana „Honoratką"... Mai. Feliks Pęczarski, 1830 r. Reprodukcja z „Albumu Sztuki Polskiej" H. Piątkowskiego, Warszawa 1901, str. 67 .... Raport Mackrotta (fragment)... P. T. Konst. T. 99. K. 1194. Donos z 25 października 1830 r. AGAD. Pracownia Fotomikrofilmowa ADM........95 Relacja Mackrotta... P. T. Konst. T. 99. K. 1122. Donos z 10 października 1830 r. AGAD. Pracownia Fotomikrofilmowa ADM...........99 „Widok Krakowskiego Przedmieścia ku Ulicy Nowy Świat w Warszawie". Akwatinta Fryd. Dietricha. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Gabinet Rycin. Fot. M. Piwowarska .... 105
LISZT Z WIZYTĄ U MIKOŁAJA CHOPINA Franciszek Liszt. Rys. Juliusz Kossak, 1847 r. „Tygodnik Ilustrowany" nr 6 z 9 lutego 1936 r. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska ............111 Wiadomość w „Kurjerze Warszawskim"... „Kurjer Warszawski" nr 94 z 7 kwietnia 1843 r. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska ..............117 Teatr Wielki w Warszawie. Ryt. Adam Piliński. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Fot. H. Romanowski ............121 „Gazeta Warszawska"... Nr 97 z 10 kwietnia 1843 r. W zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Fot. M. Piwowarska..........125
WARSZAWA W DNIU ODJAZDU FRYDERYKA CHOPINA Relacja Mackrotta... P. T. Konst. T. 98. K. 897. Donos z 8 sierpnia 1830 r. AGAD. Pracownia Fotomikrofilmowa ADM...........
„Opowiadania swe, zawarte w tomiku pt. «Tam — gdzie Chopin chodził na pół czarnej...», nazwała autorka stylizacjami. Jest ich tam w sumie pięć (...). Na początku tomiku mamy rzeczową, krótką informację: «Stylizacje napisane są w oparciu o dokumenty takie jak stara prasa warszawska, pamiętniki, listy i źródłowe opracowania. Ponadto — w stylizacjach: trzeciej i czwartej zostały użyte materiały archiwalne. Są to raporty policji tajnej W. Księcia Konstantego. Zespół nosi nazwę: Kancelaria Tajna W. Księcia Konstantego (Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie)». Mimo lekkiej formy narracji, prowadzonej stylizowanym językiem dziewiętnastowiecznym, odczuwa się ogrom pracy włożonej w tę książeczkę — choćby w bogactwie informacji, szczegółów i ciekawostek, choćby w szerokim malowidle obyczajowym i historycznym". Z recenzji I wydania „Tam — gdzie Chopin chodził na pół czarnej...", Warszawa 1959. („Stolica" z 6 marca 1960 r.)
Stylizacje napisane są w oparciu o dokumenty takie Jak stara prasa warszawska, pamiętniki, listy i źródłowe opracowania. Ponadto — w stylizacjach trzeciej i czwartej zostały użyte materiały archiwalne. Są to raporty policji tajnej W. Księcia Konstantego. Zespół nosi nazwę: „Kancelaria Tajna W. Księcia Konstantego" (Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie). |
|
|