SIMON THE SORCERER 4
Simon the Sorcerer 4 to kolejna odsłona serii gier przygodowych z charakterystycznym Szymkiem w roli głównej. Przy tworzeniu czwartej części twórcy postawili na powrót do korzeni – zrezygnowali z całkowicie trójwymiarowej oprawy graficznej na rzecz połączenia dwuwymiarowych teł z trójwymiarowymi postaciami. Powrócili też do klasycznego sterowania Point'n'Click, znanego z dwóch pierwszych odcinków serialu o początkującym czarodzieju.
Nasz kochany Szymek, ostatnie parę lat spędził w realnym świecie, żyjąc sobie jak każdy prawdziwy, korzystający z życia, nastolatek. Jego stoicki spokój zostaje jednak zmącony, gdy pewnego razu za pośrednictwem wizji kontaktuje się z nim stara znajoma Alix. Nasz bohater dowiaduje się, iż świat magii narażony jest na potworne niebezpieczeństwo i że jego pomoc może okazać się wielce przydatna. Młodzieniec nie zastanawia się zbyt długo i reaktywuje swoją starą szafę, teleportując się do krainy magii. Po przedostaniu się do równoległego wymiaru Simon jest świadkiem całkiem osobliwych wydarzeń – Alix zrywa bliższą z nim znajomość (o istnieniu której nie miał nawet pojęcia), a część kompletnie nieznanych mu osób wita go, jak gdyby widzieli go nie pierwszy raz. Szybko staje się jasne, że młody czarodziej ma bardzo groźnego, nieobliczalnego konkurenta – sobowtóra, który w fabule Simon the Sorcerer 4 odgrywa istotną rolę. Kolejne wydarzenia dają nam jasno do zrozumienia, że przed nami długa, ciekawa przygoda i nieprędko przyjdzie nam opuścić magiczny świat.
Pewne zmiany odnotowujemy w warstwie merytorycznej programu. Wizerunek tytułowej postaci uległ pewnej metamorfozie – już nie obraża nagminnie wszystkich wokół, jest teraz bardziej sympatyczny i mniej złośliwy, dzięki czemu znacznie łatwiej go polubić i utożsamić się z nim. W grze nadal odnajdujemy całe kilogramy uszczypliwego i ironicznego humoru, nierzadko nawiązującego do poprzednich odsłon serii. Warto jednak odnotować, iż warstwa fabularna czwartej części Simon the Sorcerer jest w większości zupełnie zrozumiała także dla graczy nie mających wcześniej żadnej styczności z barwną postacią Szymka Czarodzieja. Osią rozgrywki, jak to w standardowej grze przygodowej bywa, są różnego rodzaju zagadki i łamigłówki, których rozwiązanie popycha akcję do przodu. Głowimy się więc m.in. nad odpowiednim wykorzystaniem posiadanego w danym momencie ekwipunku – właściwe połączenie posiadanych przedmiotów lub zgranie ich z okolicznymi obiektami niejednokrotnie okazuje się być kluczem prowadzącym do rozwiązania problemu. Poziom trudności zagadek nie jest zbyt wysoki, lecz mimo to programiści postanowili wspomóc mniej doświadczonych graczy oferując pamiętnik Szymka, w którym zapisywane są kolejne cele do osiągnięcia i podpowiedzi do nich - dzięki niemu lepiej orientujemy się, co trzeba w danej chwili robić.
Pod względem technicznym program przywodzi na myśl najlepsze dwuwymiarowe gry przygodowe. Piękne, dopracowane plansze w wysokiej rozdzielczości, animowane, trójwymiarowe modele postaci i klimat, tak charakterystyczny dla klasycznych przygodówek point'n'click, gwarantują programowi zainteresowanie wiernej rzeszy fanów serii. Całość dopełnia sprawdzony interfejs, przypominający kultowe gry przygodowe Sierry z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia.
wymagania sprzętowe:
procesor 2 Ghz, 512 MB RAM, karta graficzna z 64 MB (GeForce 3, Ati Radeon 8500), kompatybilna z DirectX 9, Windows XP/Vista
|