Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SILNIKI SPALINOWE FUNDAMENTY STAŁE OKRĘTOWE 1947

21-02-2014, 20:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3962011420
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 11   
Koniec: 21-02-2014 19:45:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)



KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM

PROF. INŻ. KAZIMIERZ SZAWŁOWSKI (SIMP)
SILNIKI SPALINOWE
NA STAŁYCH FUNDAMENTACH I OKRĘTOWE
(KONSTRUKCJA - RUCH)
WYDANE Z ZASIŁKU WYDZIAŁU NAUKI MINISTERSTWA OŚWIATY
KRAKÓW 1947
NAKŁADEM SPÓŁDZIELNI WYDAWNICZEJ PRACOWNIKÓW TECHNICZNYCH SZKÓŁ AKADEMICKICH W KRAKOWIE - KRAKÓW, AKADEMIA GÓRNICZA
SKŁAD GŁÓWNY: KSIĘGARNIA POWSZECHNA W KRAKOWIE





SPIS TREŚCI

Wstęp . 9
Rys historyczny . 9
Podstawy teoretyczne . 11
Główne wymiary silnika . 14
Największa moc silnika. 15
Zapalanie i spalanie . 16
Wtrysk paliwa w silnikach Diesla, komora spalania . 18
I. KONSTRUKCJA (Ogólne wskazówki)
1. Dobór liczby cylindrów i układu korb . 20
2. Dobór skoku tłoka. 21
3. Dopuszczalna średnia szybkość tłoka . 21
4. Średnie ciśnienie efektywne . 21
5. Rozstaw cylindrów . 21
6. Liczba obrotów . 22
7. Główne wymiary konstrukcyjne [rozplanowanie) . 22
II. BUDOWA CZĘŚCI SKŁADOWYCH SILNIKA
1. Wały korbowe .. 24
a. Obliczenie wytrzymałościowe . 24
b. Układ korb, kolejność zapłonów, wyrównanie sił i momentów masowych . 27
2. Łożyska wału korbowego .k. 30
3. Łączniki karbowodów (korbowody) . 33
4. Tłoki, pierścienie tłokowe . 35
5. Ramy fundamentowe, skrzynki korbowodów, bloki cylindrów .. 42
6. Tuleja robocza cylindra . 44
7. Głowice cylindrów. 46
8. Cięgła (podciągi) . 52
9. Rozrząd wewnętrzny i zewnętrzny, regulacja. 60
a. Zawory wpustowe i wypustowe, krzywki . 60
b. Zawory mieszankowe . 64
c. Pompki wtrysJtowe paliwa . 66
d. Zawory wtryskowe (paliwowej . 74
e. Regulator i regulacja . 77
f. Wał sterowy (rozrządczy) . 80
g. Zawory rozruchowe (rozruchj . 83
h. Zawór bezpieczeństwa . 85
i. Zawór dla ładowania butli rozruchowych . 86
III. URZĄDZENIA DODATKOWE SILNIKÓW SPALINOWYCH
1. Smarowanie cylindrów .:. 87
2. Smarowanie silników, filtry oliwy . 87
3. Oliwa dla smarowania silników spalinowych. 90
4. Chłodnice oliwy . 90
5. Pompa olejowa zębata . 92
6. Zbiorniki i butle dla powietrza rozruchowego . 93
7. Chłodzenie silników .j.'. 93
8. Pompy chłodzenia wodnego . 94
9. Przewody paliwa, filtry, zbiorniki paliwa . 99
10. Sprężarki powietrza . 100
11. Zapalanie elektryczne silników gazowych . 101
lia. Wielkie silniki gazowe . 102
12. Koła zamachowe . 102
Obliczenie wytrzymałości koła zamachowego . 108
IV. ŁADOWANIE CYLINDRÓW SILNIKÓW DWUSUWNYCH
DIESLA
a. Ładowanie ze skrzynek korbowodów . 110
b. Ładowanie z osobnej pompy . 110
c. Płukanie, ładowanie i doładowanie . 110
1. Obliczenia szczelin silników dwusuwnych . 111
a. Obliczenie szczelin wydechowych według Ringwalda
i Zemana . 112
1. Silnik pracujący według IVb (ładowanie z osobnej pompy) .. 113
2. Silnik pracujący według IVa (ładowanie ze skrzynki korbowodu) . 114
b. Obliczenie szczelin wpustowych . 114
c. Przebieg ciśnień w cylindrze silnika dwusuwnego w czasie wylotu spalin według Magga . 117
V. DOŁADOWANIE
1. Doładowanie z osobno napędzanej dmuchawy . 123
2. Doładowanie syst. ^Van Essens .,. 123
3. Doładowamile syst. Sulzera . 124
4. Doładowanie syst. sBuchis . 124
VI. RUCH RÓWNOLEGŁY SILNIKÓW SYNCHRONICZNYCH 129
VII. STAWIDŁA ZWROTNE (NAWROTNE) SILNIKÓW
OKRĘTOWYCH . 132
Stawidło zwrotne okrętowego silnika Diesla, dwusuwnego,
dwustronnie działającego (typ bezsprężarkowy) . 136
Stawidło zwrotne holenderskiej wytwórni Werkspoor, Amsterdam. 140
Stawidło zwrotne M. A. N. 141
Stawidło zwrotne czterosuwnego silnika Diesla wytw. Kruppa 143
Silnik oikrętorwy Stilla . 144
Silnik na paliwo zamienne . 146
VIII. OBSŁUGA, RUCH, KONSERWACJA SILNIKÓW SPALINOWYCH
1. Ogólne wskazówki odnoszące się do silników po dłuższym postoju lub po większych remontach . 148
2. Powietrze rozruchowe . 150
3. Sprężarka i pompa ładująca silniki dwusuwne . 150
4. Smarowanie . 150
5. Woda chłodząca . 150
6. Paliwo . 150
7. Rozruch . 151
8. Ruch silnika (Diesel) . 152
9. Usterki w ruchu. 152
a. Silnik pracuje nierównomiernie . 153
b. Silnik kopci . 153
c. Silnik stuka .'. 153
d. Liczba obrotów spada . 153
e. Silnik zwiększa gwałtownie swoje obroty . 153
10. Zatrzymywanie silnika (Diesel) . 153
11. Konserwacja silnika . 154
12. Kontrola pracy silnika . 156
a) Wykresy indykatora . 154
b) Pomiar mocy silnika . 156
13. Pomiar zużycia paliwa silników spalinowych . 157
IX. WSPÓŁCZESNE OKRĘTOWE SILNIKI DIESLA
(ZNORMALIZOWANE). 164
X. DRGANIA SKRĘTNE WAŁÓW KORBOWYCH
1. Drgania własne czyli swobodne wału . 171
a) Układ sprężysty z jedną masą. 171
b) Układ sprężysty z dwiema masami . 172
c) Układ wielomaisowy (wał wielocylindrowego silnika)
i zamiana takiego układu na uproszczony . 173
redukcja mais . 173
redukcja długości . 174
d) Obliczanie drgań własnych pierwszego stopnia. 174
e) Drgania własne drugiego stopnia . 178
2. Teoretyczne podstawy z zakresu drgań . 181
a) Drganie własne z tłumieniem . 181
b) Drgania wymuszane i własne tłumione (rezonans) . . 183
3. Obroty krytyczme . 186
4. Siły harmoniczne wymuszające drgania . 187
a) Analiza harmoniczna wykresu sił stycznych silnika spalinowego . 187
b) Siły harmoniczne silników pokrewnych . 191
5. Praca drgającego wału korbowego . 192
6. Wypadkowe wychyleń skrętnych . 193
7. Praca tłumienia drgań i rzeczywiste wychylenia skrętne 194
8. Wychylenia względne i rezonansowe . 195
9. Dodatkowe naprężenia skrętne wału . 195
10. Spółczynaiik tłumienia . 196
11. Środki zaradcze przed obrotami krytycznymi. 196
12. Przykład wyznaczania obrotów krytycznych . 197
XI. BADANIA DRGAŃ SKRĘTNYCH TORSJOGRAFEM
13. Torsjograf i torsjogramy . 201
a) Opis torsjografu . 201
b) Wykresy torsjografu (torsjogramy) . 202
c) Wyznaczanie dynamicznych naprężeń w wale korbowym. 204
d) Obliczenie stopnia niejednostajności koła zamachowego . 205
e) Badanie kąta elektrycznego . 206
14. Tłumienie drgań skrętnych . 206
Tabela drobnych gwintów (marynarskich) . 210
Śruby dwustronne z gwintem Whitwortha . 210
Śruby dwustronne z gwintem metrycznym . 211
Zestawienie głównych charakterystyk silników . 212
Spis ważniejszych wytwórni zagranicznych budujących wielkie okrętowe silniki Diesla .,. 213
Literatura . 216
Spis rysunków . 218
Skorowidz nazwisk . . . 222
Skorowidz rzeczowy. 223





PRZEDMOWA

Niniejsza praca o silnikach spalinowych na stałych fundamentach i okrętowych jest skrótem moich wykładów na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, Wydz. Komunikacji Wydz. Politechnicznych A. G. i na Wydz. Elektro-Mcchanicznym Akademii Górniczej w Krakowie.
Treść jej starałem się ująć zwięźle i podać najkonieczniejsze opisy i obliczenia potrzebne dla konstrukcji silników o mocy średniej i wielkiej. Trzymając się zasady, iż mową inżyniera jest cyfra i rysunek, do tekstu włączyłem liczne wykresy i rysunki konstrukcyjne, które z objaśnieniami dopełniają całość.
W pracy poruszam przede wszystkim współczesne silniki Diesla.
0 silnikach gazowych mowa jest w osobnych rozdziałach oraz łącznie z silnikami Diesla, które w konstrukcji zasadniczej są podobne i dziś często buduje się jako silniki na paliwo zamienne: olej gazowy lub gaz. Ponieważ największe ulepszenia poczyniono w silnikach okrętowych i te ulepszenia zastosowano do silników pracujących na lądzie, więc typom okrętowym poświęcam więcej miejsca. O silnikach szybkobieżnych Otta
1 Diesla, samochodowych i lotniczych, tworzących dziś dla siebie osobny dział .silników spalinowych, wspominam tylko w niektórych rozdziałach. (Układ-korb, wyrównanie sił masowych i drgania wałów korbowych). Literatura polska posiada z tego zakresu wiedzy technicznej cenne prace indywidualne i tłumaczenia wydawnictw zagranicznych.
W wykonaniu rysunków, układaniu tekstu i przeprowadzaniu korekty pomagali mi moi asystenci w Gliwicach i Krakowie. Inżynierom Tadeuszowi Hauptowi, Stanisławowi Ochałkowi, Henrykowi Dziewanow-skiemu, Stanisławowi Dawidowiczowi i Józefowi Golińskiemu, którzy szczególnie wiele czasu poświęcili wydawnictwu, serdecznie dziękuję. Również Spółdzielni Wydawniczej Pracowników Technicznych Szkół Akademickich w Krakowie za staranne opracowanie wydawnictwa składam podziękowanie.
Niech ta praca choć w części wypełni istniejącą w tym dziale lukę w naszej literaturze technicznej i służy pomocą nie tylko studiującym, lecz również inżynierom.

Kazimierz Szawlowski.
Kraków, w czerwcu 1947 r.





LITERATURA

1. Bauer G. i Bross W., Der Schiffsmaschinenbau 1941, Oldenbourg Monachium.
2. Be r m an L., Torsional vibration, Czasop. Motor Ship 1915, str. 172.
3. Biber W., Schwingungsdämpfung an Dieselmotoranlagen,
1939, Ozasop. Brennstoff und Wärmewirtschaft, dodatek, Der Verbrennungsmotor, zesz. 10—12.
4. Biezeno C. i Grammel R., Technische Dunamik. Springer 1939.
5. Boy d T., Untersuchung über die Flamme im Motor A. T. Z.
1940, str. 51.
6. Captain L. i Small F., (U. N. Navy), Future horizons im Diesel engine design. Czasop. Motor Ship 1945, str. 344.
7. Carter B., An empirical formula for crankshaft stiffness in torsion. Engineering 1939, str. 144, 275.
8. Dale C. B. M., (B. SeifEng.jM. I. A. E.), Recent development in medium speed two-cycle oil engines. Czasop. Motor Ship 1945, str. 346.
9. Ben H a r t o g P., Opracowanie niemieckie. Mechanische Schwingungen. Springer 1936.
10. D u b b e 1 H., Oel und Gasmaschinen, Springer 1926.
11. Falz E., Grundzüge Schmiertechnik, Springer 1931.
12. F o e p p 1 O., Grunäzüge der technischen Schwingungslehre, Springer 1931.
13. F o e p p 1 O., S t r o m b e c k H., Eber m a n L., Schnellaufende Dieselmaschinen, Springer 1925.
14. Frey E., Die Luftbewegung im Luftraum von Hohlkolljen-Dieselmotoren. Gzasop. M. T. Z. 1941, str. 364.
15. Geiger J., Mechanische Schwingungen und ihre Messung. Springer 1927.
16. Gercke M., Dieselmotoren in Elektrizitätswirtschaft. Springer 1932.
17. Go o s E. i Kr ekeler K., Die Schmierung von Dieselmotoren unter besonderer Berücksichtigung der Schiffsantriebe. Czasop. V. D. I. 1933, str. 828.
18. Güldn-e't H., Das Entwerfen und Berechnen der Verbrennungskraftmaschinen u. Kraftgasanhgen. Springer 1922.
19. H o 1 z e r H., Die Berechnung der Drehschwingungen. Springer 1921.
20. Jante A., Dais Zusammenarbeiten von Spül- und Ladegebläsen mit Dieselmotoren. Czasop. M. T. Z. 1941, str. 356.
21. Klotler K., Einführung in die technische Schwingungslehre. Springer 1938.
22. Körner K., Der Bau des Dieselmotors. Springer 1927.
23. K o 1 y c z e w N. J., Sudowyje dizeli, Oborongiz NKAP, Moskwa 1946.
2t. Krämer ()., Bau und Berechnung der Verbrennungskraftmaschinen. Springer 1941.
25. Krupp, Katalogi firmowe, Kiel—Gaarden.
26. K u n s t e 11 e r J., Silniki spalinowe przemysłowe, Przegl. Techn. 1933, str. 465.
27. Kunst et ter J., Okrętowe silniki Diesla i ich budowa w Polsce, Przegl. Techn., 1938, str. 633.
28. Lindner W., Untersuchungsverfahren über das Verhalten von Kraftstoffen in Dieselmaschinen. Czasop. Brennstoff u. Wärmewirtschaft 1937, zesz. 8/9.
28. Lindner W., Untersuchungen über den Spülvorgang bei Zweitaktmaschinen. V. D. I. Vorschungsheft 363.
30. List H., Thermodynamik der Verbrennungskraftmaschine, Springer 1939 (Wiedeń). |
31. Magg J., Dieselmaschinen 1928.
32. Masko w, Motorenkunde 1942. Wydawn. Marineschule Schiffsmaschineninspektion, Wilhelmshaven.
33. M a y r F., Ortsfeste und Schiffsdieselmotoren, Springer 1943 (Wien).
34. M o d u g n o, Aufladeverfahren für Viertakt Dieselmotoren, Z. Schiffsbau 1929, str. 57.
35. Morze J., Nowoczesne mechanizmy napędowe okrętów wojennych i handlowych. Pr'zegl. Techn. 1934, str. 154.
36. N e u f e 1 d K., Odlewy kokilowe i najnowsze stopy Al-Si na tłoki, Przegl. Techn. 1934, str. 199.
37. Orgelbrandt B., Stalowe głowice silników Diesla, Przegl. Techn. 1930, str. 236.
38. P i s c h i n g e r A. i C o r d i e r O., Gemischbildung und Verbrennung im Dieselmotor, Springer 1939 (Wien).
39. Pounder C. C, Diesel propelling engines. A comparison of Some Alternative Arrangements. Czasop. Motor Ship 1945, str. 406.
40. P y e D. R. (Deputy Director of Scientific Research Air Ministry formerly Fellow and Lecturer Trinity College Cambridge, Oxford). Die Brennkraftmaschinen. Niem. tłum. przez Beitstaetta, Springer 1933.
41. Ricardo H. R., Schnellaufende Verbrennungsmotoren. Tłum. niem. Springer 1932.
42. R i n g w a 1 d M., Der Auspuff- und Spülvorgang bei Zwei-taklmaschinen. Czasop. V. D. I. 1923, strż 1057.
43. S a u d n er E. i B a r r a j a J., Practical experiences with devices far damping torsional vibrations, I. Soc. Automotor, Eng. 1931, str. 458.
44. S a s s F., Der Dieselmotor in der Weltschiffahrt, Werft. Reed. Hafen 1941, z. 3.
45. S a s s F., Kompressorlose Dieselmaschinen, -Springer 1929. 16. S a w i c z e w s k i J., Nowe drogi w dziedzinie silników na-
pędoych dla okrętów nawodnych i podwodnych, Przegl. Techn. 1935, str. 171.
47. S c h e u e r m a c h e r Z., Zur Gemischbildung im Hochlei-slungsdieselmotor, Czasop. V. D. I. 1940, str. 482.
48. Schmidt F., Spannung und Dehnung in Gestellen mit Zugangkern, Czasop. V. D. I. 1929, str. 27.
49. Schnürle A., Die Gasmaschine, Springer 1939 (Wien).
50. Scholz W., Schiffs-Oelmaschinen, Springer 1924.
51. S c h r o e n H., Die Dynamik de Verbrennungskraftmaschine, Springer 1942 (Wien).
52. Strunz L., Drehschwingung in Kolbenmaschinen, R ' Schmidt 1938.
53. S c h u 1 e r P., Betriebsergebnisse von Schiffsdieselmotoren mit Aufladung, Czasop. V. D. I. 1939, str. 1535.
54. Schwarzboeck J., Rationeller Dieselmaschinenbetrieb, Springer 1927.
55. S e i 1 i g e r M., Kompressorlose Dieselmotoren und Semidie-selmotoren, Springer 1929.
56. S e i 1 i g e r M., Hochleistungsdieselmotoren, Springer 1926.
57. S t e i n i t z E. W., Richtige Maschinenschmierung, Springer 1932.
58. Stodoła, Büchi-Aufladung, Czasop. V. D. I. 1938, 421.
59. Szawłowski K., Bezsprężarkowe silniki Diesla z komorami wstępnymi syst. Körtinga, Przegl. Techn. 1933, str. 524.
60. S z a w ł o w-s k i K., Ciepło w silnikach Diesla według obliczeń i wykresów entropijnych, Techn. Cieplna 1933, str. 57, 99, 131.
6L SzawJowski K., Indykatory do szybkobieżnych silników spalinowych, Przegl. Techn. 1930, sir. 263.
62. S z a w ł o w s k i K., Największy na świecie silnik Diesla, Techn. Cieplna 1935, str. 7.
63. Szawłowski K., Nowoczesne generatory gazowe, Techn. Cieplna 1936, sir. 49, 65.
64. Szawłowski K., Wpływ drgań fundamentu na moc silnika, Techn. Cieplna 1934, str. 130.
65. The Marine Engineer, USA 1941, str. 140. Doładowanie turbinowe w USA.
66. The Motor Ship. A new Werkspoor Engine 1945, str. 306.
67. The Motor Ship. Svedish motor ship costructionin 1944, str. 333.
68. The Motor Ship. The lasted B. and W. engine Two-stroke, single acting Crosshead Type Developing 1000 i. h. p. per cylinder 1945, str. 44.
69. The shipbuilder 1929, str. 432. Das Turbogebläse-Auflade-verfahren für Dieselmaschine (po niemiecku).
70. T i c h v i n s k y L. M., Diesel engine bearings. Motor Ship 1945, str. 239.
71. Tolle M., Regelung der Kraftmaschinen, Springer 1921.
72. Tuplin A., Torsional regidity of crankhaft. Engineering 1937, str. 144, 275.
73. Ulrich W., Schiffsdieselmaschinen, Janecke, Lipsk 1942. 71. Vail lot G., Les moteurs Diesel et les moteurs semi-Diesel,
types fixes et types marine, Dunod, Paryż 1922.
75. Wahl H., Die Grenzen des Kohlenstaubmotors. Buch- und Tiefdruck G. m. b. H. 1940.
76. Weslmeyer, Wechselmotoren für Treiböl und Treibgas, Czasop. V. D. I. 1936, str. 263.
77. W i c i ń ski A. i Bujak J., Próby i doświadczenia nad spalaniem w szybkobieżnych silnikach Diesla, Przegl. Mech. 1935, str. 8.
78. W i c i ń s k i A,. Dwusuwne silniki Diesla z płukaniem jednokierunkowym, Przegl. Mech. 1935, str. 314.
79. W i c i ń s k i A., Rozwój silników Diesla, Przegl. Techn. 1933, str. 746.
80. W y d 1 e r H., Drehschwingungen in Kolbenmaschinenanlagen und das Gesetz ihres Ausgleichs. Springer 1922.
81. Woodhead E. H., Vibration in marine oil engines. The Motor Ship 1945, str. 208.
82. Zeman J., Die neuere Entwicklung des Zweitaktmotors. V. D. I. 1943, str. 7, 177, 215.
83. Zeman J., Zweitaktdieselmaschinen, Springer 1935.





SPIS RYSUNKÓW

1. Wykresy indykatorowe pierwszych silników Diesla . . 10
2. Teoretyczny i rzeczywisty wykres silnika Otto . 11
2a. Teoretyczny i rzeczywisty wykres silnika Diesla . 11
3. Rozwinięty wykres czterosuwnego silnika Otto . 12
4. Wykresy indykatora dwusuwnego silnika Diesla . 12
5. Wykres teoretyczny Seiligera . 12
5a. Wykres I — t dla wyznaczania temperatur (olej gazowy) . 13
6. Sprężanie w silniku dwusuwnym. 14
7. Średnie ciśnienia efektywne i wartości opałowe . 15
8. Normalny i rozciągnięty wykres indykatora . 17
9. Przewlekość spalania (olej gazowy, wzgl. terowy) . 17
9a. Przestrzeń spalania silnika North British . 18
9b. Przestrzeń spalania Scott-Stilla . 18
9c. Przestrzeń spalania Hesselmana . 18
9d. Przestrzeń spalania Deutza . 19
9e. Przestrzeń spalania Benza . 19
9f. Przestrzeń spalania Koertinga . 19
9g. Przestrzeń spalania z zasobnikiem . 19
10. Średnie szybkości tłokowe . 21
11. Wał korbowy z wymiarami z doświadczenia . 24
12. Położenie łącznika dla Msm.ix . 25
13. Przekrój ramienia korby dla określenia rodzaju naprężeń .. 25
14. Zakończenie wału ze sprzęgłem sztywnym . 26
15. Zamknięcie przewierceń w wale . 26
16. Wał korbowy (konstrukcja) . 27
17. Wał korbowy (luzy osiowe) . 27
18. Momenty zginające wału silnika dwutłokowego . 27
19. Układ korb i kolejność zapłonów . 28
20. Przegięcie ramy silnika sześciocylindrowego . 29
21. Siły i momenty masowe I i II stopnia . 29
22. Wektorowe wyznaczenie momentów masowych I i II stopnia . 30
23. Wyznaczanie wykresu biegunowegi) obciążeń łożyska 30
24. Wykresy biegunowe obciążeń łożyska . 31
25. Łożysko stojące wału .?". 31
26. Panewka łożyska wału . 31
27. Silnik Diesla wytw. Worthington.". 32
28. Schemat łącznika do obliczeń . 33
29. Łącznik korbowodu silnika czterosuwnego . 33
30. Łącznik korbowodu silnika dwusuwnego . 33
31. Łącznik silnika szybkobieżnego. 34
32. Panewka łącznika (str. tłokowa) . 34
33. Wykres grubości denek tłoków . 35
34a. Tłok staliwno-żeliwny chłodzony . 36
34b. Tłok z lekkiego metalu . "36
35. Tłok żeliwny niechłodzony . 37
36. Zabezpieczenie pierścieni tłokowych . 37
37. Wykres grubości pierścieni tłokowych . 37
38. Pierścienie zgartujące tłoka . 38
39. Obróbka tłoka nurowego . 38
40. Schemat tłoka do obliczenia sworznia . 38
41.^ Tłok chłodzony silnika czlerosuwnego . 39
4Î2. Tłok żeliwny silnika dwusuwnego . 39
43. Zabezpieczenia sworzni tłoków . 39
44. Tłok silnika dwusuwnego dwustronnie działającego . . 40
45. Przekrój silnika dwusuwnego Sulzera (płukanie jednokierunkowe) . 41
46. Przekrój silnika dwusuwnego Sulzera z doładowaniem 41
47. Płukanie i ładowanie cylindra systemu Bethlehem Steel . 41
48. Płukanie i ładowanie silnika M. A. N. 41
49. Silnik dwusuwny Hesselmana . 41
50. Silnik Junkersa z tłokami przeciwbieżnymi. 41
51a, b, c, d. Różne typy ram fundamentowych, skrzynek
i cylindrów .. 42
52. Rama fundamentowa sześciocylindrowego silnika Diesla (konstrukcja) . 43
54. Wykres grubości ścian ramy fundamentowej . 44
55. Wykres grubości denek głowic cylindrów (patrz również rysunek 37) . 44
56. Schemat ramy fundamentowej (do obliczeń) . 44
57. Blok cylindrowy małego silnika Diesla . 45
58. Przykłady uszczelnienia głowic względem tulei . 45
59. Przykłady uszczelnienia tulei względem płaszcza. 45
60. Wykres grubości pierścieni gumowych . 45
61. Połączenie tulei z płaszczem (do obliczeń) . 46
62. Tuleja robocza cylindra (konstrukcja) . 46
63. Głowica czterosuwnego silnika Diesla (konstrukcja) . . 46
64. Głowica dwusuwnego silnika Diesla . 47
65. Dolna głowica dwusuwnego silnika Diesla . 48
66. Przewód wydechowy chłodzony (konstrukcja) . 49
67. Silnik gazowy Deutza . 49
68. Połączenie głowicy z płaszczem cylindra (do obliczeń) 49
69. Silnik Diesla wytw. Burmeister & Wain . 50
70. Szczegół silnika z rysunku 69 . 50
71. Silnik Diesla M. A. N. (widok i przekrój podłużny) . . 51
72. Silnik Diesla M. A. N. (przekroje poprzecz. rys. 71) . . 51
73. Cięgło stalowe (konstrukcja) . 52
74. Rysunek do obliczenia cięgła (schemat) . 52
75. Silnik fabryki Snow Holly Works . 53
76. Przekrój silnika M. A. N. (typ dawniejszym. 41
77. Przekrój silnika Sulzera . 55
78. Przekrój silnika Werkspoor . 55
79. Przekrój silnika Worthingtona . 56
80. Silnik wytwórni Doxford & Sons . 57
81. Poziomy silnik Diesla (tandem) . 59
82. Przekrój wielkiego silnika Burmeister & Wain . 58
83. Przekrój silnika wytw. Blohm & Voss . 58
84. Poziomy silnik Diesla (tandem) . 59
85. Silnik wytw. Deutza . 59
86. Silnik Diesla wytw. Nordberg Mfg Go. 60
87. Szczegół silnika wytw. Nordberg Mfg. Co. z rys. 86 . 60
88. Zawór wpustowy i rozruchowy M. A. N. 61
88a. Zawór wydechowy chłodzony wielkiego silnika M.A.N. 61
88b. Zawór wydechowy chłodzony M. A. N. 61
89. Wykres naprężeń w grzybku zaworu . 62
90. Wykres szybkości i przyspieszeń krzywki sterującej
(do przykładu) . 62
90a. Wykresy krzywki parabolicznej (do przykładu) . 63
91. Schemat do redukcji mas mechanizmu dźwigni. 63
92. Wykres sprężyny zaworu . 64
93. Zawór wpustowy silnika gazowego DW. 64
93a. Zawór wpustowy wielkiego silnika gazowego Erhardt
& Sehmer . 65
94. Wykres do obliczenia podwójnej sprężyny (do przykładu).. 65
95. Wykres do obliczenia krzywki pompki wtryskowej . 66
96. Krzywki pompek wtryskowych . 67
97. Krzywki nastawne pompek wtryskowych silników zwrotnych .,. 67
98. Wykres dla obliczenia sprężyny tłoczka pompki wtryskowej (do przykładu) .'. 67
99. Pompka wtryskowa M. A. N. z regulacją zaworkiem przelewowym (konstrukcja) . 68—69
100. Pompka wtryskowa Deulza z regulacją przez obracanie tłoczka . 70
100a. Zestawienie pompki wtryskowej Deutza . 71
101. Schemat regulacji przez pokręcanie tłoczka . 71
102. Schemat regulacji klasycznego silnika Diesla . 71
103. Porn^pka wtryskowa z regulacją zaworku ssącego . . 72
104. Tłoczek pompki . 72
105. Zaworek ssący sterowany . 73
106. Zaworek tłoczący . 73
106a. Zaworek przelewowy (zestawienie regulacji) . 73
106b. Zaworek przelewowy (szczegół) . 73
106c. Niesterowany zaworek ssący . 74
106d. Zaworek tłoczący. 74
107. Zawór wtryskowy M. A. N. (chłodzony) . 74
108. Dysza rozpylająca zaworu Hesselmana. 75
109a. Zawór wtryskowy Hesselmana. 76
109b. Charakterystyka membrany zaworu Hesselmana . 76
109c. Membrana (szczegół) zaworu Hesselmana. 76
110. Podwójny zawór paliwowy klasycznego silnika Diesla wytw. M. A. N. 76
111. Szkic regulatora sprężynowego (do obliczeń) . 77
Ula. Regulator Hartunga (konstrukcja). 78
lllb. Regulator Hartunga dla przechodzącego wału (konstrukcja) . 78
112. Wykres sprężyny regulatora (do obliczeń) . 78
113. Regulacja klasycznego silnika Diesla . 79
114. Regulacja silnika gazowego Deutza . 79
115. Mechanizm regulacji silnika gazowego Deutza . 79
116. Moduł kół zębatych wału rozrządczego . 80
117. Napęd wału rozrządozego (sterowego) . 81
118. Wał sterowy (konstrukcja) . 82
118a. Wał sterowy (konstrukcja) . 82
119. Napęd wału sterowego (konstrukcja) . 83
120. Suwak z krzywką ujemną pneumatycznego rozruchu 84 120a. Wykresy rozruchowe indykatora . 84
121. Rozruch pneumatyczmy sześciocyl. silnika . 84
122. Średnice przewodów powietrza rozruchowego . 85
123. Zawór bezpieczeństwa . 85
124. Zawór ładowniczy i bezpieczeństwa M. W. N. 85
125. Pompowanie oliwy przez pierścionki . 87
126. Pierścionek zgartujący normalny . 87
127. Pierścionek zgartujący silnika szybkobieżnego . 87
128. Pompka Grutznera do smarowania cylindrów . 88
129. Zaworek zwrotny kulkowy smarowania cylindrów . . 88
130. Schemat smarowania cylindrów . 88
131. Schemat smarowania obiegowego silnika . 89
132. Filtr oliwy .. 89
133. Smarowanie czopa korbowego silnika dwusuwnego, ładowanego ze skrzynki korbowodowej . 89
134. Smarowanie sworznia tłoka silnika jak 133 . 90
135. Chłodnica oliwy . 91
136a. Pompa zębata olejowa . 91
136b. Pompa zębata olejowa (konstrukcja) . 91
137. Butla rozruchowa . 92
138. Schemat obiegu wody chłodzącej silnik . 93
138a. Rurociągi chłodzenia wodnego silnika (konstrukcja) . . 94
138b. S-zczegół chłodzenia tłoka do 138a . 95
138c. Szczegół chłodzenia tłoka do 138a (tłok) . 96
138d. Trzon tłoka z przewodami chłodzenia wodnego jak
138a . 96
139. Skrzynka kontrolna dla odpływu oliwy chłodzącej tłoki . 96
140. Pompa tłokowa wody chłodzącej (konstrukcja) . 97
141. Pompa zębata olejowa i wodna chłodząca (konstrukcja) . 98
142. Schemat rurociągów paliwa . 99
143. Podwójny filtr paliwa. 99
144. Podwójny filtr paliwa według Sulzera . 99
145. Szczegół połączenia przewodów paliwa . 100
146. Schemat trójstopniowej sprężarki powietrza . 100
147. Zapalanie elektryczne przerywkowe Boscha . 101
148. Zapalnik Boscha . 101
149. Silnik na gaz wielkopiecowy Erhardt & Sehmer . 102 149a. Schemat połączenia świec zapalania bateryjnego . 101
150. Schemat wyznaczania sił stycznych . 103
151. Wykresy indykatorowe silnika dwustronnie działającego (do wykresów sił stycznych) . 103
152. Wykres sił stycznych 3-cyl. silnika czterosuwnego Otta 104
153. Wykres stycznych czterosuwnego silnika Otta. 104
154. Wykresy sił stycznych silników Diesla . 105
155. Wykres sił stycznych 4-cyl. silnika Otta . 106
156. Wykres sił stycznych 3-cyl. silnika Otta . 106
157. Wykres sił stycznych 6-cyl. silnika Otta . 106
158. Przybliżony wykres sił masowych . 107
159. Schemat koła zamachowego (do obliczenia) . 107
160. Koło zamachowe niedzielone (konstrukcja) . . . 108
161. Koło zamachowe dzielone (konstrukcja) . 109
162. Silnik okrętowy wytw. Hanseatische Motorengesellschaft . 110
163. Schemat płukania nawrotnego dwustronnie działającego dwusuwnego silnika Diesla . 111
164. Pięciocylindrowy silnik wytw. Doxford . Ill
164a. Pompa rotacyjna Roota . 112
165. Schemat układu szczelin silników dwusuwnych dla płukania jednokierunkowego i według Junkersa . 112
166. Schemat układu szczelin dla płukania: a) nawrotnego,
b) syst. Sulzera, c) nawrotnego syst. M. A. N. 112
167. Wykres czasowych przekrojów J i ,I0 . 113
168. Wykres czasowych przekrojów J w zależności od wysokości szczelin wydechowych, wyrażonych w % skoku silnika dla długości łącznika L = 4R . 113
169. Wykres funkcji --1" 'o - 1 . 114
L "w / J
170. Wykres czasowych przekrojów Jo . 115
171. Wykres funkcji f 1 - (frT^I . 115
L ro / J
172a, b. Schematyczne przekroje cylindrów silników dwu-suwnych płukania poprzecznego i nawrotnego. (Modele wzorcowe) . 116
172c. Średnie ciśnienia w zależności od nadmiaru powietrza dla płukania poprzecznego (172a) . 116
172d. dtto dla płukania nawrotnego (172b) . 116
173 Wykres do przykładu obliczenia szczelin . 117
174a. Wykres do obliczenia .120
1741). Wykres czasowych otwarć szczelin. 120
174c. Wykresy funkcji dla obliczenia wielkości szczelin . . 121
175. Wykres spadku ciśnień w czasie wylotu spalin (do przykładu) .. 122
176. Doładowanie i Van Essens . 123
177. Doładowanie sprzężone Sulzera . 124
178. Wykres teoretyczny doładowania syst. Büchi . 124
179. Schemat doładowania syst. Biichi . 125
180. Agregat doładowania syst. Biichi .-w-rr 125
180a. Fotografia agregatu doładowania syst. Biichi . 125
181. Oscylogram przebiegu ciśnień spalin wydechowych silnika Diesla (doład. syst. Biichi) . 126
181a. Schemat rurociągów 6-cyl. silnika z doładowaniem
syst. Biichi . 126
182. Fotografia silnika Diesla z doładowaniem syst. Biichi 127 182a. Wykresy indykatora silnika doładowywanego . 127
183. Schematy doładowania syst. Biichi. 128
184. Oscylogram ciśnień doładowania 8-cyl. silnika . 128
185. Wykresy dla wyznaczania wychyleń kątowych . 130
186. Schematy połączeń elektrycznych (równoległy ruch agregatów elektrycznych) dla synchronizacji . 130
187. Schematy przekładni zębatych dla zmiany kierunku obrotów śruby okrętowej . 132
188. Stawidło zwrotne Sulzera . 133
189. Schemat stawidła 188 . 133
190. Zawór przedsterowania stawidła 188 . 133
191. Stawidło zwrotne Sulzera . 134
192. Schemat stawidła (sterowanie zaworu paliwowego) 191 134
193. Stawidło zwrotne 4-suw. Diesla B. & W. 135
194. Szczegół mechanizmu stawidła 193 . 136
195. Stawidło zwrotne 2-suw. dwustr. Diesla . 137
195a. Hamulec olejowy stawidła 195 . 138
195b. Serwomotor stawidła 195 . 139
196. Automat rozruchowy stawidła 195 . 140
197a. Stawidło zwrotne wytwórni Werkspoor . 141
197b. Koło manewrowe stawidła 197a . 141
198. Stawidło zwrotne M. A. N. 141
199. Stawidło zwrotne Kruppa . 142
200. Silnik Stilla .. 144
201. Rama elektrycznie spawana z blach stalowych Sulzera 144
202. Silnik zamienny wytwórni Wumag . 145
202a. Głowica z zaworami silnika 202 . 146
2021). Schemat regulacji silnika 202 . 147
203. Sposób wybudowy pamwi łożyskowych . 149
204a. Indykator Maihaka . 154
204b. Szczegóły indykatora 204a . 154
205. Kurek do indykowania silników spalinowych. 155
205a. Urządzenie do indykacji silnika Diesla ze szczegółami 155
206. Wykresy indykatora ciągnięte ręką . 156
207. Wykres indykatora silnika gazowego . 156
208. dtto (gaz wielkopiecowy) . 156
209. Hamulec Prony'ego . 156
210. Schemat połączenia dwu wattomierzy . 156
210a. Zbiornik podawczy paliwa do silników . 157
210b. Zużycie paliwa przez silnik Diesla, wyrażone w procentach zużycia przy obciążeniu 100% . 158
211. Przekrój silnika 4-suw. 2-str. Diesla (Werkspoor) . . 158
212. Przekrój silnika 4-suw. 2-str. Diesla B. & W. 159
213. Przekrój 4-suw. silnika Diesla (Krupp) . 160
214. Przekrój silnika stalowego spawanego (Diesel M.A.N.) 161
215. Szczegół konstrukcyjny silnika 214 . 161
216. Zestawienie silnika Diesla konstr. Ebermana . 162
217. Stawidło zwrotne konstr. Ebermana . 163
218. Silnik dwusuwny z przeciwbieżnymi tłokami Sulzera (typ szybkobieżny) . 163
218a. 164
218b. 164
218c. 165
218d. 165
218e. 166
218f. 166
218g. 167
218h. 168
218k.'. . . . 169
218m.. 170
218r. 170
219. Schemat do obliczeń drgań wału umocowanego jednym końcem . 172
220. Układ dwu mas drgających . 172
221. Rysunek korby do obliczenia . 173
222. Schemat korbowodu do obliczenia energii, mas obrotowych i posuwnych . 173
223. Redukcja gładkich odcinków wału. 175
224. Wał korbowy do obliczeń redukcji według Tuplina 175
225. Wał korbowy do obliczeń redukcji według Geigera . . 176
226. Symboliczny układ mas i długości zredukowanych 6-cio cylindrowego silnika z generatorem elektrycznym 176
227. Wychylenia skrętne wału jak na rys. 226 . 177
228. Schemat zamiany układu mas wielocylindrowego silnika na uproszczony układ dwu mas . 177
229. Wykres przebiegu krzywej (reszta sił, ids) . 178
230. Obraz drgań i i II stopnia silnika wielocylindrowego 180
231. Wykres jak 229 (do przykładu) . 181
232. Drgania sinusoidalne tłumione. 183
233. Drgania wymuszone z tłumieniem . 184
234. Krzywa rezonansowa w układzie a — t.-. 185
235. Układ wektorów dla obliczenia równania różniczkowego ruchu drgającego wymuszanego z tłumieniem . . 185
236. Krzywe rezonansowe w układzie współrzędnych bezwymiarowych dla różnych współczynników tłumienia 186
237. Wykresy przesunięcia faz do wykresu 236 . 186
238. Wektorowe przedstawienie siły wymuszającej w ruchu harmonicznym . 188
239. Analiza harmoniczna sił stycznych 2-suw. silnika Diesla (do przykładu) . 190
240. dtto 4-suw. silnika Diesla . 190
241. Siły harmoniczne 4-suw. 1-str. silnika Diesla . 192
242. dtto 2-suw. 1-str. silnika Diesla. 192
243. dtto 2-suw. 2-str. silnika Diesla. . . . 192
244. Dodawanie wektorów wychyleń skrętnych (R) . 193
245. Wychylenia względne 6-cyl. silnika (do przykładu) . . 193
246. Wektory poszczególnych harmonicznych (do wykresu 245) . 193
247. Dodawanie wektorów (do rysunku 245) . 193
248. Silnik szybkobieżny o układzie cylindrów "Vi . 194
249. Wykres wychyleń względnych (R) 6-cyl. silnika dla dwu kolejności zapalania . 195
250. Przebieg krzywej rezonansowej silnika jak 249. 195
251. Wykres wychyleń względnych wału dla wyznaczenia przekroju niebezpiecznego . 196
252. Rysunek wału korbowego silnika sześciocylindrowego
do przykładu) . 197
253. Łącznik koihowodu silnika (do przykładu) . 198
254. Wał generatorowy (do przykładu) . 198
255. Układ sprężysty po zredukowaniu mas i długości . . 199
256. Wykres (R, w2) dla wyznaczania drgań własnych (do przykładu) . 199
257. Torsjograf Geigera .201
258. Torsjogram silnika trzycylindrowego. 202
259. Torsjogram silnika trzycylindrowego dla różnie napiętego pasa . 202
2(50. Torsjogram wału sterowego szybkobieżnego silnika
Diesla . 2Ü2
2(51. Oscylogramy sześciocylindrowego silnika Diesla złączonego bezpośrednio z generatorem elektrycznym . . 202
262. Torsjogramy sześciocylindrowego silnika Diesla dla różnych obrotów . 203
263. Torsjogramy poprzedniego silnika . 204
264. Torsjogram dla obliczenia stopnia niejednostajności koła zamachowego . 206
265. Torsjogram dla obliczenia wychyleń kątowych wału . . 206
266. Tłumik tarciowy Lanchestera . 207
267. Tłumik sprężynowy wytw. M. A. N. 207
268. Tłumik hydrauliczny Sandnera . 207
269. Oscylogram drgań skrętnych silnika z tłumikiem i bez tłumika . 208
270. Wykresy wychyleń względnych I i II st. wału korbowego 6 cyl. silnika Diesla Ne = 500 KMC . 208
271. Tłumik gumowy . 209
272. Wychylenia skrętne rezonansowe wału silnika (rys. 270) z tłumikiem i bez tłumika. 209
273. Śruba znormalizowana . 211
274. Schematy połączenia silników Diesla ze śrubą okrętową na motorowcu. 214
275. Porównanie silników o jednakowej mocy i różnych liczbach obrotów . 215





SKOROWIDZ NAZWISK

Alt 17
Bach 34
Beardsley 18
Beau de Rochas 9
Bćnier 9
Bernett 9
Boerlag 17
Brandt 196
Brayton 9
Brown 9
Brozen 17
Büchi 124, 125, 126, 127, 128
Bujak 123
Capitain 9 Carter 175 Conradi 188
Diesel 10, 123
Eberman 26, 55, 77, 162, 163 Ehmke 17 van Essen 123 Euler 33
Fischer 188 Fourier 187
Gaze 131
Geiger 196, 198, 201
Grützner 88
Hargreavs 9 den HartlSg 185
Härtung 78
Haselwander 10
Hawkes 17
Hencky 25
Henrici 188
Hesselman 18,. 41, 75, 76, 123
Hinnen 188
Hock 9
Hopkinson 17
Huber 25
Kerr Thomas 118 Kirchhoff 171 Köhler 9 Kręglewski 117 Kutzbach 13
Lauer 159 Lebon 9 Lenoir 9 Łomnicki 184
Mac Kechnie 10 Maclagan 57 Mader 188 Magg 122 Michalke 130 Miller 18 Mises 25 Mohr 26
Nidetzky 129 Noak 123
Otto 9
Prony 156
Richter 159 Rieppel 17 Ringwald 117 Root 112
Sandner 207
Sass 38, 52, 136
Schäfer 17
Schmidt 159
Schrön 191
Schröter 10
Schule 118
Seiliger 12, 13
Spiel 9
Stefanowski 118
Still 144, 145
Strunz 180
St. Venant 118, 119
Sulzer 124, 128, 133, 134
Trinkler 10 Tuplin 175
Vogel 10
Wantzel 118 Wiciński 123 Wohlschläger 17 Wollers 17 Wöltjen 18 Wright 9
Zeman 117 Zipperer 188





SKOROWIDZ RZECZOWY

analiza harmoniczna 187, 188, 189, 190, 191, 204 butla rozruchowa 86, 92, 93, 143, 149, 150, 167, 168
chłodnice 90, 91, 92
chłodzenie 32, 35, 36, 39, -10, 45, 47, 48, 49, 53, 57, 58, 60,
61, 64, 74, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 158, 169 chłodzenie powietrza 162 chromowanie tulej 44 cięgła stalowe 45, 52, 53, 54, 58, 159 ciśnienie efektywne 15. 16, 21, 212
- sprężania 14
czasowe przekroje szczelin 113, 114. 115
częstotliwość kołowa 172, 174, 177, 178, 180, 181, 185, 188, 193, 199, 200, 206, 209
dekompresja 83, 150, 151
dekrement logarytmiczny 171. 183, 194
doładowanie 110, 123
- syst. Biichi 124, 125, 126, 127, 128
- syst. van Essen 123, 124
- syst. Sulzera (sprzężone) 124 drgania aperiodyczne 183
- własne (swobodne) 171, 172, 173, 176, 177, 178, 179, 180, 181,
183, 186, 195, 198, 203, 205
- tłumione 171, 183, 184, 185, 194, 196, 197, 206 -------swobodne 181, 182, 183
. - wymuszone 171, 183, 184, 185, 186, 194
filtry paliwa 99, 100, 150, 153
- smaru 88, 89, 150 Fouriera szereg 187, 188
I
gazy technicznie ważne 15, 16 główne wymiary silnika 14, 15, 20, 21, 22, 23 graficzne różniczkowanie 185
indykacja (zawór) 155
- (urządzenia) 37, 47, 48, 154, 155, 156
kąt elektryczny 129, 130, 206
kąty otwarcia zaworu 62, 63, 83, 128, 148, 149
kolejność zapłonu 27, 28, 58, 193, 195, 197
koło zamachowe (obliczenie) 103, 104, 105, 106, 107
-------(obliczenie wytrzymałości) 107, 108
komora wstępna 19, 32, 57, 59
korbowód 24, 27, 33, 34, 35, 36, 103, 148, 163, 173, 180, 198 krzywki 60, 62, 63, 66, 67, 70, 72, 82, 84, 132, 135, 138, 140, 141, 142, 143, 147, 148, 149, 163, 167, 169
luzy w łożyskach wału korbowego 27
ładowanie ze skrzynki korbowodu 59, 110, 111, 114 łożysko (wykonanie) 30, 31
masy (momenty masowe) 27, 28, 29, 30
- (siły masowe) 27, 28, 29, 30
- (wyrównanie) 27, 28, 29
- zredukowane 173, 174, 175, 176, 180, 181, 197, 198, 199 maszyna na gaz wielkopiecowy 99, 101, 103
nadwyżka powietrza 16, 111, 115, 116, 123
obciążenia cieplne 35, 37, 46, 61 obciążenie łożysk 30, 31 obroty (liczba) 22, 152, 153, 204, 205, 212 - krytyczne 24, 152, 186, 187, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 202,
203, 204, 206, 209 ochrony cynkowe 47
odprowadzenie ciepła z silnika (patrz chłodzenie) olej gazowy 158 oliwa do smarowania (analiza) 90
pierścienie tłokowe 35, 36, 37, 38, 39, 40, 87 phikanie jednokierunkowe 41, 112, 120
- nawrotne 111, 112, 115, 116, 117, 161
- poprzeczne 112, 115, 116
- ze skrzynki korbowodu 110 połączenia chemiczne łańcuchowe 17, 18 pomiar mocy (hamulec Pronyego) 156 -------(metoda 2 wattomierzy) 156, 157
- paliwa (redukcja na stan normalny) 158, 159 pompa chłodzenia wodnego 94, 97, 98, 99, 153, 154
- Griitznera 88
- ładująca 110, 113, 115, 116, 150, 167, 168
- zębata olejowa 91, 92
pompka wtryskowa silnika bezsprężarkowego 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 149, 150, 151, 152, 153, 168
----------- klasycznego 66
powietrze wstrzykowe 66, 76, 100, 149, 168
powietrzny automat rozruchowy 84, 85, 137, 167
przeciążalność silnika- 77, 158
przeciwwagi 28
przekładnie zębate do zmiany kierunku obrotów 145, 146
przeniesienie obrotów na wał sterowy 80„ 81, 83, 102
przestrzeń spalania 18, 19, 76
przewlekłość zapłonu 17
przewód paliwa 99, 100
- wydechowy 49, 128, 158, 159, 162
rama fundamentowa 42, 43, 44, 52, 53, 54, 55, 56, 144, 159
redukcja mas mechanizmów drążka 63
regulacja mieszanki 64, 80
regulator Hartunga (obliczenie) 77, 78
-------(konstrukcja) 78
rezonans 171, 176, 182, 183, 184, 185, 186, 193, 194, 204, 208, 209 rozchód oliwy smarującej 88, 89
- paliwa w silniku Diesla 66, 67, 70, 157, 158, 159, 169 rozpylacze 74, 75, 76
rozruch silników 83, 84, 85, 143
— (urządzenia) 84, 85. 86, 93, 133, 134, 135, 138, 140, 143, 150, 151, 152
równoległa praca 129, 130, 131
silniki dwutłokowe 41, 57, 163 silniki zamienne 34, 14Ö, 146, 147, 148 silnik Scott-Stilla 144, 145 siła sprężysta 172
— synchronizacyjna 129, 130 skok maszyny 21
skrzynki korbowodów 42, 159 smarowanie łożysk 148
— obiegowe (pod ciśnieniem) 88, 89, 90, 91
— silnika 87, 88, 89, 90, 150, 153
— (rozchód oliwy) 87 spalanie 16, 17, 18, 19, 153 sprawność indykowana 14
— ekonomiczna 14, 15
— mechaniczna 14, 15
— termiczna obiegu 12, 13 sprężarka powietrza 100, 101, 150 sprężyna (obliczenia) 63, 64, 65, 67, 70, 78 stawidło zwrotne (nawrotne) B & W 135, 136 -----------Ebermana 162, 163
-----------Krupp 142, 143
------r - M. A. N. 141
-----------Sulzer 132, 133, 134
-----------Werkspoor 132, 140, 141
stopień nierównomierności kola zamachowego 108, 107, 129, 205, 206
— niejednostajności regulatora 77
— sprężania 12, 13, 14 sworznie tłokowe 36, 37, 38, 39
szczeliny wpustowe silników 2-suwnych (obliczenie) 114, 115, 116, 117
— wypustowe silników 2-suwnych (obliczenie) 112, 113, 114, 116, 117
szybkość krytyczna 118
szybkość podkrytyczna 118
- ponadkrytyczna 118
śruba okrętowa 132, 173, 174, 180, 181, 208, 214
tłoki (chłodzenie) 36, 39, 40, 57, 166
- (obliczenie) 35, 37, 38, 39 trzon tłokowy 161
tuleje robocze 44, 45, 46
uszczelnienia głowic 45, 46
- płaszczy 45, 46
wał zastępczy (zredukowany) 173, 174, 175, 176, 177, 179, 180,
181, 188, 205 wały (długości zredukowane) 173, 174, 175, 176, 179, 181, 197,
198, 199
- (drgania skrętne) 171, 172, 181, 182, 183, 186, 192, 194, 195, 196, 201, 205, 206, 208
- (obciążenia dodatkowe) 171, 195, 196 ~~ (obliczenia) 24, 25, 26, 27
- sterowe 58, 80, 81, 82, 83, 132, 136, 142, 148, 158, 159, 167, 169 wartość opałowa mieszanki 15
wykresy sił stycznych 103, 104, 105, 106, 187, 188, 190 wykresy indykatorowe (rzeczywiste i teoretyczne) 10, 12, 17, 84, 103, 124, 126, 156, 191
zamknięcie przewierceń wału korbowego 26 zapalanie elektryczne 101, 102 zapas powietrza (butla rozruchowa) 93 zawory bezpieczeństwa 47, 48, 167
- mieszankowe 64, 65, 146, 147
- rozruchowe 47, 48, 134, 135, 136, 137, 140, 142, 143, 159, 162, 167
- wypustowe (wydechowe) 47, 48, 61, 140, 148, 158, 159
- wtryskowe (Diesel) 47, 48, 74, 75, 76, 149, 153, 167 zbiorniki paliwa 150
zębate koła śrubow;e 145, 146 zużycie tulei cylindra 44



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.