Część pierwsza zawiera podstawy teoretyczne obejmujące wymianę ładunku,
zasilanie, spalanie, mechanikę układu korbowego, wyrownoważenie, wskaźniki
pracy i charakterystyki silników, emisję substancji toksycznych w spalinach,
doładowanie silników oraz pracę silnika w warunkach nieustalonych.
Część druga zawiera zasady doboru założeń i wyboru układu konstrukcyjnego
silnika, zasady obliczeń wytrzymałościowych elementów, zasady konstrukcji,
dobór materiałów i technologii wykonania oraz metody przeprowadzania obliczeń
elementów podstawowych zespołów i układów silników samochodowych.
Odbiorcy: studenci wyższych szkół technicznych o specjalności samochodowej
oraz pracownicy biur konstrukcyjnych i ośrodków badawczo-rozwojowych
przemysłu motoryzacyjnego.
Spis treści, rozdziały i podrozdziały główne:
CZĘŚĆ I. TEORIA
1. WIADOMOŚCI WSTEPNE I POJĘCIA PODSTAWOWE
2. WYMIANA ŁADUNKU CYLINDRA
3. PROCES SPALANIA
4. TEORIA ZASILANIA
5. DOŁADOWANIE
6. WSKAŹNIKI XHARAKTERYZUJĄCE PRACĘ SILNIKA
7. PRACA SILNIKA W WARUNKACH NIE USTALONYCH
8. EMISJA SUBSTANCJI TOKSYCZNYCH W SPALINACH SILNIKA
9. PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O BADANIACH SILNIKÓW
10. MECHANIKA UKŁADU KORBOWEGO
11. MECHANIKA UKŁADUKRZYWKOWEGO
CZĘŚĆ II. KONSTRUKCJA
13. ZAŁOŻENIA I WYBÓR UKŁADU KONSTRUKCYJNEGO
14. ZASADY OBLICZEŃ WYTRZYMAŁOŚCI ELEMENTÓW SILNIKÓW SPALINOWYCH
15. ZESPÓŁ KADŁUBA
16. GŁOWICA
17. UKŁAD KORBOWY
18. UKŁAD ROZRZĄDU
19. UKŁAD OLEJENIA
20. UKŁAD CHŁODZENIA
21. UKŁAD ZASILANIA