WYKAZ WAŻNIEJSZYCH SKRÓTÓW I OZNACZEŃ 5
WSTĘP 7
1. DEGRADACJA POWIERZCHNI STALOWYCH ELEMENTÓW SPRĘŻAREK SILNIKÓW LOTNICZYCH II
1.1. Wprowadzenie 11
1.2. Przyczyny degradacji powierzchni łopatek sprężarek podczas eksploatacji 13
2. POWŁOKI OCHRONNE WYTWARZANE NA ŁOPATKACH SPRĘŻAREK 17
2.1. Powłoki galwaniczne Ni-Cd 17
2.2. Powłoki wytwarzane z zawiesin nieorganicznych 18
2.3. Powłoki wielowarstwowe Ti/TiN i Cr/CrN 20
3. WŁAŚCIWOŚCI POWŁOK NA BAZIE ALUMINIUM OSADZANYCH METODAMI FIZYCZNYMI 25
3.1. Powłoki antykorozyjne Al 25
3.2. Wytwarzanie oraz właściwości powłok AIN 26
4. PODSUMOWANIE 29
5. ZAŁOŻENIA, CEL, TEZA I ZAKRES BADAŃ 31
6. MATERIAŁ DO BADAŃ 34
7. METODYKA BADAŃ 41
8. WYNIKI BADAŃ 51
8.1. Mikrostruktura i właściwości powłok Al i AIN osadzanych metodą Arc-PVD 51
8.2. Charakterystyka powłoki wielowarstwowej AI/AI+AIN naniesionej metodą Arc-PVD na podłożu ze stali EI962 63
8.2.1. Budowa powłoki 63
8.2.2. Ocena adhezji powłoki do podłoża 72
8.2.3. Ocena rozkładu twardości w powłoce 73
8.2.4. Badania potencjodynamiczne powłoki w środowisku chlorków 76
8.3. Właściwości powłok wytworzonych na łopatkach sprężarki 78
8.3.1. Ocena naprężeń własnych 78
8.3.2. Ocena wytrzymałości zmęczeniowej pokrywanych łopatek 80
8.3.3. Ocena chropowatości powierzchni 81
8.3.4. Ocena odporności na zużycie erozyjne 82
8.3.5. Ocena odporności na korozję 86
9. PODSUMOWANIE I ANALIZA WYNIKÓW 93
10. WNIOSKI 105
BIBLIOGRAFIA 107
STRESZCZENIE 117