OPIS PRZEDMIOTU
Poradnik serwisowy
Silniki FSI TSI TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny
Tytuł książki: | Poradnik serwisowy Silniki FSI TSI TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny |
Wydawca: | Instalator Polski |
Seria: | Poradnik serwisowy |
Wydanie: | 05/2009 |
Autor: | Paweł Olszowiec |
Strony: | 48 |
Rysunki: | b.d. |
Oprawa: | Miękka |
Format: | B5 |
Język: | Polski |
Opis:
Poradnik Serwisowy to obowiązkowa seria publikacji dla każdego mechanika i diagnostyka samochodowego. Przystępny język oraz zakres zagadnień z pewnością zainteresuje również przeciętnego kierowcę i użytkowanika samochodu. Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów: elektronika i elektryka samochodowa, diagnostyka, technologia napraw mechanicznych, lakiernictwo i blacharstwo. Każde wydanie Poradnika serwisowego to zeszyt o objętości kilkudziesięciu stron poruszający wybrany temat.
Ocenia się, ze w niedalekiej przyszłości silniki benzynowe będą miały bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania. W porównaniu z wtryskiem do kolektora dolotowego pozwala on zmniejszyć zużycie paliwa o około 20%, co umożliwi spełnianie nowych, coraz ostrzejszych norm czystości spalin. Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są stosowane w pojazdach wielu marek, m.in. w: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citreon, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Volkswagen.
W niniejszym Poradniku Serwisowym została przedstawiona zasada działania, budowa, cechy charakterystyczne i diagnostyka silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wyprodukowanych przez koncern Volkswagen, o handlowych nazwach FSI / TSI / FTSI. Prace koncernu są najbardziej zaawansowane w konstrukcji i produkcji takich silników, które Volkswagen stopniowo wprowadza w swoich pojazdach. Te jednostki napędowe są powszechnie stosowane w samochodach taich marek, jak: Audi, Seat, Skoda i Volkswagen. Poradnik przeznaczony jest zatem dla warsztatów naprawiających oraz użytkowników samochodów wspomnianych marek.
Spis treści:
WSTĘP /5
1. WPROWADZENIE /6
2. DLACZEGO BEZPOŚREDNI WTRYSK PALIWA /7
2.1. Silniki z rodziny FSI /8
2.2. Zasada działania silnika FSI /10
3. STEROWNIK PRACY SILNIKA FSI /12
4. UKŁAD DOLOTOWY /14
4.1. Masowy przepływomierz powietrza /15
4.2. Klapy zawirowań /16
4.3. Czujniki ciśnienia /17
4.4. Układ powietrza dodatkowego /18
5. UKŁAD ZASILANIA /19
5.1. Obwód niskiego ciśnienia /19
5.2. Obwód wysokiego ciśnienia /19
5.3. Wtryskiwacz /22
6. UKŁAD ZMIENNYCH FAZ ROZRZĄDU /24
7. UKŁAD CHŁODZENIA /26
8. UKŁAD SMAROWANIA /29
8.1. Pompa oleju o zmiennej wydajności /29
8.2. Zawór sterujący pompą oleju /30
8.3. Czujniki /32
8.4. Odpowietrzenie skrzyni korbowej /32
9. UKŁAD DOŁADOWANIA /33
9.1. Doładowanie turbosprężarką /34
9.2. Sprężarka Eatona i turbosprężarka /36
9.3. Sprężarka Rootsa /37
10. UKŁAD WYDECHOWY /40
10.1. Sonda lambda szerokopasmowa /42
10.2. Sonda lambda dwustanowa /43
10.3. Czujnik tlenków azotu /43
10.4. Czujnik temperatury spalin /44
10.5. Układ recyrkulacji spalin /45
11. INNE ROZWIĄZANIA /45
12. INSTALACJE GAZOWE W SILNIKACH FSI /47
13. DANE TECHNICZNE SILNIKÓW FSI /48
kod04