Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SIEMKOWICZ - ĆWICZENIA MUZYCZNO-RUCHOWE

18-01-2014, 16:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 9.99 zł      Najwyzsza cena licytacji: zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 3865512608
Miejscowość Opole
Licytowało: 1    Wyświetleń: 7   
Koniec: 17-01-2014 23:22:33

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"ĆWICZENIA MUZYCZNO-RUCHOWE. PORADNIK METODYCZNY", J.SIEMKOWICZ ; PZWS; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 8,00 zł.



SPIS TREŚCI :


Przedmowa............................................................ 3

Część teoretyczna

1. Zakres materiału programowego ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole podstawowej.......... 5
2. Wartości kształcące i wychowawcze ćwiczeń muzyczno-ruchowych......... 6
3. Pochodzenie tańca ludowego i podział tańców ludowych................ 7
4. Podstawowe wiadomości o muzyce i budowie melodii tanecznych........... 11
Wiadomości o muzyce..................................... 11
Budowa formalna utworu muzycznego ............................ 18
5. Ruchowa budowa tańca oraz powiązanie form muzyki tanecznej z formami ruchowymi tańca....... 23
6. Rodzaje układów tanecznych i ich charakterystyczne cechy............... 26
7. Dydaktyka ćwiczeń muzyczno-ruchowych.............................. 28
Fazy nauczania................................................. 28
Zasady nauczania................................................ 29
Terminologia, rozkazodawstwo, liczenie............................ 31
Metody pracy w nauczaniu ćwiczeń muzyczno-ruchowych............32
Stopniowanie trudności w nauczaniu tańców i ćwiczeń taneczno-rytmicznych .............33
Sposoby realizowania ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole.......... . 35
Warunki do realizacji ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole .......... 36


Część praktyczna

1. Zabawy i marsze ze śpiewem ........................................ 38
Uwagi ogólne ................................................... 38
Wskazówki metodyczne........................................... 39
Przykłady opracowań zabaw ze śpiewem (klasy I—IV) ............... 40
Zabawy rytmiczne (str. 40). Samolot (str. 40), Nowy dom (str. 41). Zabawy taneczne (str. 43). Budujemy domy (str. 43), Na krakowską nutę (str. 45), Stuku — puku (str. 48).
Zabawy inscenizowane (str. 50). Wielkie pranie (str. 50), Samochody (str. 52).
Marsze ze śpiewem (klasy V—VIII) .............................. 55

2. Ćwiczenia rytmiczne ................................................ 57
Uwagi wstępne...................................................... 57
Grupy ćwiczeń rytmicznych .................................... 58
Ćwiczenia na dostosowanie ruchu do tempa muzycznego............. 58
Ćwiczenia na szybką reakcję ruchową (incytacja, inhibicja) ........... 59
Ćwiczenia na wyczucie metrum i oznaczanie taktów. Taktowanie ..... 59
Ćwiczenia w rozpoznawaniu wartości rytmicznych (nut) i ich realizacja ruchowa ............61
Ćwiczenia i zabawy na realizację ruchową i utrwalanie wartości rytmicznych. Włączenie pauzy .... 62
ćwiczenia na oznaczanie zdania muzycznego (czterotaktu) i okresu muzycznego (ośmiotaktu)......... 65
Realizacja jednakowych wartości rytmicznych w taktach............... 66
Realizacja różnych wartości rytmicznych w taktach.................. 68
Przykłady najczęściej stosowanych rytmów w ćwiczeniach muzyczno-ruchowych........ 69
Przykłady rytmów w zastosowaniu do tańców narodowych i towarzyskich 71

3. Ćwiczenia taneczne ................................................. 72
Uwagi wstępne .................................................. 72
Podstawowe ćwiczenia tanecznego chodu i biegu..................... 73
Tematy taneczne oparte na elementach chodu ...................... 75
Tematy taneczne oparte na elementach biegu oraz chodu w połączeniu z biegiem ........ 79
Ćwiczenia i tematy taneczne z elementami podskoków zmiennych oraz podskoków łączonych z chodem i biegiem ...... 81
Opis podskoku zmiennego..................................... 81
Tematy taneczne ............................................. 82
Tematy taneczne z zaznaczeniami i podskokami wykroczno-zakrocznymi 86
Tematy taneczne z krokami dośtawnymi (odstawno-dostawnymi)....... 88
Tematy taneczne z elementem „kołysania" ........................ 91
Tematy taneczne oparte na elementach tańców nowoczesnych......... 92
Obroty taneczne (i kierunki taneczne .............................. 95
ćwiczenia taneczne ramion, także w formie tematów tanecznych....... 96

4. Tańce towarzyskie.................................................. 102
Polka.............................................................. 102
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 102
Tematy taneczne z zastosowaniem kroku polki w połączeniu z cwałami, podskokami i zaznaczeniami.... 105
Walc .............................................................. 107
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 108
Tematy taneczne z zastosowaniem kroku walca ..................... 109

5. Polskie tańce regionalne............................................. 112
Uwagi wstępne ..................................................... 112
Przykłady opracowań tańców regionalnych............................. 113
Tańce — zabawy (str. 113). Czyżyk (str. 113), Miotlarz (str. 114). Tańce śląskie (str. 115). Litera (Rektor) (str. 115), Stara baba (str. 116), Kowal (str. 117), Gąsior (str. 118), Żegnany (Błogosławiony, Biskup) (str. 119), Koziorajka (str. 120), Polka — Grożony (str. 121), Kozak śląski (str. 123), Drybek — Zajączek (str. 124), Zagrodnik (str. 126), Trojak (str. 127), Kaczok (str. 130), Kolomajka (str. 132), Walc śląski — Walosz (str. 133), Nie chcą cię znać (str. 136).
Tańce wielkopolskie (str. 137). Wiwat weselny — od Kościana (str. 137), Moja Maryneczka (str. 138), Szewc (str. 140), Polka — Miała matka Wisieloka (str. 141), Polka —Jarocinka (str. 142), Walc wielkopolski — Walcerek (str. 146).
Tańce innych regionów (str. 149). Tańce kaszubskie (str. 149), Walc — Laura (str. 149), Koseder (str. 150), Wrona — gapa (str. 152), Riiss — dwa (Raz — dwa) (str. 153). Tańce lubelskie (str. 154), Walc — Biłgorak (str. 154), Mach (str. 156). Tańce kurpiowskie (str. 158), Konik (str. 158), Olender (str. 158), Powolniak (str. 160). Tańce rzeszowskie (str. 161), Lasowiak (str. 161), Cebulka (str. 163). Taniec łowicki Klepany (str. 165).

6. Tańce ludowe innych narodów....................................... 166
Taniec huculski Arkan (str. 166). Taniec białoruski Bulba (str. 169). Taniec bułgarski Bułgarskie koło (choro) (str. 172). Taniec rumuński Rumuńskie koło — Alunelul (str. 173). Tańce czeskie Manczester (str. 175), Doublebska polka (str. 176).

7. Tańce narodowe.................................................... 179
Uwagi ogólne ............................................. 179
Krakowiak .................................................. 179
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 180
Układy rąk i sposoby trzymania się w parach i ustawieniach grupowych.............180
Podstawowe kroki taneczne krakowiaka.......................... 181
Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 187
Kujawiak.......................................................... 191
Wskazówki metodyczne i zasób materiału.......................... 192
Kroki taneczne. kujawiaka...................................... 192
Figury kujawiaka ............................................. 195
Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 197
Mazur............................................................. 199
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 200
Zasadniczy układ rąk w parze.................................. 200
Najważniejsze kroki mazurowe ................................. 200
Obroty mazurowe............................................. 205
Zakończenia taneczne w mazurze (przytupnięcia)................. 208
Elementy wypoczynkowe w mazurze ............................ 209
Ustawienia stosowane w figurach tanecznych mazura ............. 209
Przykładowe figury mazura towarzyskiego .................. 210
Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................. 211
Przykłady zróżnicowania kroków tanecznych w parach ............... 216
Zastosowanie elementów wypoczynkowych .......................... 217
Oberek ............................................................ 217
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 218
Położenia i ruchy ramion w oberku ............................ 218
Sposoby trzymania się w parach .........,...................... 218
Kroki oberka................................................. 219
Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 225
Polonez (chodzony)................................................. 229
Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 230
Sposoby trzymania rąk w polonezie............................. 230
Zasadniczy krok poloneza w przód............................. 231
Figury poloneza .............................................. 233
Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 236

Bibliografia........................................................... 242