|
"ĆWICZENIA MUZYCZNO-RUCHOWE. PORADNIK METODYCZNY", J.SIEMKOWICZ ; PZWS; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 8,00 zł.
SPIS TREŚCI :
Przedmowa............................................................ 3
Część teoretyczna
1. Zakres materiału programowego ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole podstawowej.......... 5 2. Wartości kształcące i wychowawcze ćwiczeń muzyczno-ruchowych......... 6 3. Pochodzenie tańca ludowego i podział tańców ludowych................ 7 4. Podstawowe wiadomości o muzyce i budowie melodii tanecznych........... 11 Wiadomości o muzyce..................................... 11 Budowa formalna utworu muzycznego ............................ 18 5. Ruchowa budowa tańca oraz powiązanie form muzyki tanecznej z formami ruchowymi tańca....... 23 6. Rodzaje układów tanecznych i ich charakterystyczne cechy............... 26 7. Dydaktyka ćwiczeń muzyczno-ruchowych.............................. 28 Fazy nauczania................................................. 28 Zasady nauczania................................................ 29 Terminologia, rozkazodawstwo, liczenie............................ 31 Metody pracy w nauczaniu ćwiczeń muzyczno-ruchowych............32 Stopniowanie trudności w nauczaniu tańców i ćwiczeń taneczno-rytmicznych .............33 Sposoby realizowania ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole.......... . 35 Warunki do realizacji ćwiczeń muzyczno-ruchowych w szkole .......... 36
Część praktyczna
1. Zabawy i marsze ze śpiewem ........................................ 38 Uwagi ogólne ................................................... 38 Wskazówki metodyczne........................................... 39 Przykłady opracowań zabaw ze śpiewem (klasy I—IV) ............... 40 Zabawy rytmiczne (str. 40). Samolot (str. 40), Nowy dom (str. 41). Zabawy taneczne (str. 43). Budujemy domy (str. 43), Na krakowską nutę (str. 45), Stuku — puku (str. 48). Zabawy inscenizowane (str. 50). Wielkie pranie (str. 50), Samochody (str. 52). Marsze ze śpiewem (klasy V—VIII) .............................. 55
2. Ćwiczenia rytmiczne ................................................ 57 Uwagi wstępne...................................................... 57 Grupy ćwiczeń rytmicznych .................................... 58 Ćwiczenia na dostosowanie ruchu do tempa muzycznego............. 58 Ćwiczenia na szybką reakcję ruchową (incytacja, inhibicja) ........... 59 Ćwiczenia na wyczucie metrum i oznaczanie taktów. Taktowanie ..... 59 Ćwiczenia w rozpoznawaniu wartości rytmicznych (nut) i ich realizacja ruchowa ............61 Ćwiczenia i zabawy na realizację ruchową i utrwalanie wartości rytmicznych. Włączenie pauzy .... 62 ćwiczenia na oznaczanie zdania muzycznego (czterotaktu) i okresu muzycznego (ośmiotaktu)......... 65 Realizacja jednakowych wartości rytmicznych w taktach............... 66 Realizacja różnych wartości rytmicznych w taktach.................. 68 Przykłady najczęściej stosowanych rytmów w ćwiczeniach muzyczno-ruchowych........ 69 Przykłady rytmów w zastosowaniu do tańców narodowych i towarzyskich 71
3. Ćwiczenia taneczne ................................................. 72 Uwagi wstępne .................................................. 72 Podstawowe ćwiczenia tanecznego chodu i biegu..................... 73 Tematy taneczne oparte na elementach chodu ...................... 75 Tematy taneczne oparte na elementach biegu oraz chodu w połączeniu z biegiem ........ 79 Ćwiczenia i tematy taneczne z elementami podskoków zmiennych oraz podskoków łączonych z chodem i biegiem ...... 81 Opis podskoku zmiennego..................................... 81 Tematy taneczne ............................................. 82 Tematy taneczne z zaznaczeniami i podskokami wykroczno-zakrocznymi 86 Tematy taneczne z krokami dośtawnymi (odstawno-dostawnymi)....... 88 Tematy taneczne z elementem „kołysania" ........................ 91 Tematy taneczne oparte na elementach tańców nowoczesnych......... 92 Obroty taneczne (i kierunki taneczne .............................. 95 ćwiczenia taneczne ramion, także w formie tematów tanecznych....... 96
4. Tańce towarzyskie.................................................. 102 Polka.............................................................. 102 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 102 Tematy taneczne z zastosowaniem kroku polki w połączeniu z cwałami, podskokami i zaznaczeniami.... 105 Walc .............................................................. 107 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 108 Tematy taneczne z zastosowaniem kroku walca ..................... 109
5. Polskie tańce regionalne............................................. 112 Uwagi wstępne ..................................................... 112 Przykłady opracowań tańców regionalnych............................. 113 Tańce — zabawy (str. 113). Czyżyk (str. 113), Miotlarz (str. 114). Tańce śląskie (str. 115). Litera (Rektor) (str. 115), Stara baba (str. 116), Kowal (str. 117), Gąsior (str. 118), Żegnany (Błogosławiony, Biskup) (str. 119), Koziorajka (str. 120), Polka — Grożony (str. 121), Kozak śląski (str. 123), Drybek — Zajączek (str. 124), Zagrodnik (str. 126), Trojak (str. 127), Kaczok (str. 130), Kolomajka (str. 132), Walc śląski — Walosz (str. 133), Nie chcą cię znać (str. 136). Tańce wielkopolskie (str. 137). Wiwat weselny — od Kościana (str. 137), Moja Maryneczka (str. 138), Szewc (str. 140), Polka — Miała matka Wisieloka (str. 141), Polka —Jarocinka (str. 142), Walc wielkopolski — Walcerek (str. 146). Tańce innych regionów (str. 149). Tańce kaszubskie (str. 149), Walc — Laura (str. 149), Koseder (str. 150), Wrona — gapa (str. 152), Riiss — dwa (Raz — dwa) (str. 153). Tańce lubelskie (str. 154), Walc — Biłgorak (str. 154), Mach (str. 156). Tańce kurpiowskie (str. 158), Konik (str. 158), Olender (str. 158), Powolniak (str. 160). Tańce rzeszowskie (str. 161), Lasowiak (str. 161), Cebulka (str. 163). Taniec łowicki Klepany (str. 165).
6. Tańce ludowe innych narodów....................................... 166 Taniec huculski Arkan (str. 166). Taniec białoruski Bulba (str. 169). Taniec bułgarski Bułgarskie koło (choro) (str. 172). Taniec rumuński Rumuńskie koło — Alunelul (str. 173). Tańce czeskie Manczester (str. 175), Doublebska polka (str. 176).
7. Tańce narodowe.................................................... 179 Uwagi ogólne ............................................. 179 Krakowiak .................................................. 179 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 180 Układy rąk i sposoby trzymania się w parach i ustawieniach grupowych.............180 Podstawowe kroki taneczne krakowiaka.......................... 181 Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 187 Kujawiak.......................................................... 191 Wskazówki metodyczne i zasób materiału.......................... 192 Kroki taneczne. kujawiaka...................................... 192 Figury kujawiaka ............................................. 195 Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 197 Mazur............................................................. 199 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 200 Zasadniczy układ rąk w parze.................................. 200 Najważniejsze kroki mazurowe ................................. 200 Obroty mazurowe............................................. 205 Zakończenia taneczne w mazurze (przytupnięcia)................. 208 Elementy wypoczynkowe w mazurze ............................ 209 Ustawienia stosowane w figurach tanecznych mazura ............. 209 Przykładowe figury mazura towarzyskiego .................. 210 Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................. 211 Przykłady zróżnicowania kroków tanecznych w parach ............... 216 Zastosowanie elementów wypoczynkowych .......................... 217 Oberek ............................................................ 217 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 218 Położenia i ruchy ramion w oberku ............................ 218 Sposoby trzymania się w parach .........,...................... 218 Kroki oberka................................................. 219 Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 225 Polonez (chodzony)................................................. 229 Wskazówki metodyczne i zasób materiału .......................... 230 Sposoby trzymania rąk w polonezie............................. 230 Zasadniczy krok poloneza w przód............................. 231 Figury poloneza .............................................. 233 Tematy taneczne i układy lekcyjne ................................ 236
Bibliografia........................................................... 242 |
|
|