|
"PAETIKA. Przewodnik tematyczny dla studentów filologii rosyjskiej" ("POETYKA") , F.SIELICKI; U.Wr., WROCŁAW; nakład : 1 060; stan : plus db : zabrudzenie w dolnym narożniku ; przesyłka polecona : 8,00 zł.
Skrypt jest w języku rosyjskim.
Poetyka jest nauką o formach artystycznych literatury. Zajmuje się ioh opisem, systematyzacją i analizą, Stanowi podstawy, bez której nie sposób wkraczać w inne dziedziny nauki o literaturze jako dyscypliny humanistycznej. Dla studenta filologii jest elementarzem, wprowadzającym go w arkana jego dyscypliny, orientującym w zawiłościach terminologii, pomagającym już u progu studiów rozumieć i analizować dzieło literackie i stawiać pierwsze kroki w naukowym jego opisie. Plan studiów filologii rosyjskiej przewiduje na roku pierwszym, w ramach Wstępu do literaturoznawstwa, ćwiczenia ze stylistyki i wersyfikacji oraz ogólne zapoznanie z rodzajami i gatunkami literackimi, co właśnie stanowi przedmiot poetyki. Program dla roku pierwszego nie obejmuje całości poetyki jako przedmiotu. Z konieczności pomija jego dział ogólny o charakterze teorii literatury, który w sposób pogłębiony, w oparciu o szeroki materiał historycznoliteracki, analizuje całokształt funkcji procesu literackiego. Z wiadomościami z tego zakresu studenci spotkają się częściowo na wykładach i ćwiczeniach z historii literatury (rosyjskiej zwłaszcza) i na zajęciach specjalistycznych, jakie przewidziane są na roku trzecim i czwartym. Skrypt ułożono w języku rosyjskim. Chodzi o to, by studentom rusycystyki pomóc już u progu ich studiów w należytym opanowaniu rosyjskiej terminologii literackiej. Wobec tego jednakże, że winni oni również znać terminologię polską, w przypadkach, gdy zachodzi różnica w brzmieniu poszczególnych terminów, przytaczane są ich wersje polskie. Czasem też podawany jest materiał ilustracyjny z literatury polskiej, przytaczany obok przykładów z pisarzy rosyjskich jako lepiej znany początkującym dopiero rusycystom. W dziale stylistyki obok przykładów zaczerpniętych z literatury podawane są też tu i ówdzie wzory potoczne, niewyszukane, aby ułatwić uczącym się tworzenie podobnych form własnych celem lepszego uzmysłowienia istoty danego środka wyrazu. [...] |
|
|