Colonization jest samodzielnym dodatkiem do czwartej odsłony Civilization, utytułowanej wieloma nagrodami serii autorstwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych ludzi w branży gier – Sida Meiera. Colonization to gra strategiczna z podziałem na tury, w której poszczególne strony wykonują swoje ruchy naprzemiennie. W odróżnieniu jednak od pozostałych części serii zadaniem gracza nie jest budowa od podstaw nowej cywilizacji, ale skolonizowanie i rozwój nowo odkrytych lądów.
Gracz obejmuje kontrolę nad niewielką grupą osadników, którzy przybywają do wybrzeży dopiero co odkrytego lądu. Jego zadaniem jest zapewnienie im odpowiedniego stopnia rozwoju, a co za tym idzie i ochrona przed niebezpieczeństwami w postaci tubylczej ludności. Niemniej ważne jest również ustanowienie szlaków handlowych, gdyż w początkowej fazie rozgrywki społeczność kolonizatorów jest niemal w pełni zależna od dostaw z Europy. Ale nie tylko. Bardzo ważną cechą Colonization jest próba uniezależnienia się młodej społeczności od dominacji krajów pochodzących ze Starego Kontynentu, w tym prawdziwych potęg z okresu wielkich odkryć geograficznych: Hiszpanii czy Anglii. W miarę kształtowania się nowej państwowości coraz większa ilość osadników będzie rozumiała konieczność zerwania z przeszłością i potrzebę utworzenia suwerennego kraju. Gracz może ogłosić wtedy deklarację niepodległości, której następstwem będzie wojna z suwerenem.
Sid Meier’s Civilization IV: Colonization jest remakiem wydanej w 1994 roku przez firmę Microprose gry Colonization.