Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Siła tożsamości. Manuel Castells. W-wa, OPIS, Nowa

04-02-2014, 13:30
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 48.50 zł     
Użytkownik CenyUmowne
numer aukcji: 3858036204
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 3   
Koniec: 04-02-2014 13:04:29

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2009
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 


SIŁA TOŻSAMOŚCI

 

Manuel Castells

 

Tytuł oryginalny: The Power of Identity

Wydawnictwo Naukowe PWN

format 17 x 24 cm

wyd. 2009 r.

stan bardzo dobry -

stron 464



Cena rynkowa na stronie księgarni PWN wynosi 58,50 zł.

 

 

Książka zachowana jest w niemalże bardzo dobrym stanie. Jest to egzemplarz powystawowy z księgarni, przez co można się dopatrzyć na nim drobnych defektów w okolicy rogów.

 

-------------------------------------


Manuel Castells - hiszpański socjolog wykładający na University of California w Berkeley, ale związany z uniwersytetami na całym świecie, gdzie prowadził swoje wieloletnie badania poświęcone społeczeństwu sieciowemu. Autor ponad 20 książek, laureat wielu prestiżowych nagród, którego nazwisko stało się już klasyką w socjologicznych analizach Internetu.

 

OPIS (wyszukany w internecie) :


   "Siła tożsamości” to drugi tom trylogii „Wiek Informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura” Manuela Castells’a. Autor w pracy podejmuje problem tożsamości. Analizuje zmiany jakie obserwujemy w społeczeństwach na przełomie ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozwój technologii informacyjnych, usieciowienie społeczeństw oraz idąca za tym globalizacja procesów wpływają na tworzenie określonych tożsamości kulturowych religijnych oraz narodowych. Castells bada znaczenie danych tożsamości dla społecznej samoidentyfikacji jednostek.

   Zagadnienie tożsamości jest kwestią mocno filozoficzną. Tworzenie tożsamości polega na identyfikacji z określonymi elementami rzeczywistości. Według Castells’a w społeczeństwach informacyjnych istnieje wyjątkowo silna potrzeba poczucia odrębności wobec innych grup, przez tworzenie własnej tożsamości. Zrozumienie tożsamości innej osoby lub grupy społecznej jest warunkiem koniecznym dla wymiany informacji, tworzenia oraz odbierania komunikatów.

   Konstruowanie tożsamości odbywa się zawsze w określonym kontekście społecznym. Castells wyróżnia trzy rodzaje tożsamości. Pierwszą z nich jest tożsamość legitymizująca jak sama nazwa wskazuje, jest charakterystyczna dla instytucji dominujących. Tożsamości oporu są tworzone przez grupy będące w gorszym położeniu. Tożsamości oporu przeciwstawiające się globalnemu porządkowi społecznemu i kulturowemu to między innymi zapatyści, amerykańska milicja czy też ruch antyglobalistyczny Tożsamość projektu pojawia się gdy jednostki bądź grupy konstruują nową tożsamość prowadzącą do transformacji struktury społecznej. Istnieje niebezpieczeństwo zmiany tożsamości, gdzie tożsamość oporu zamienia się w tożsamość projektu w efekcie końcowym może stać się tożsamością legitymizującą czyli tą która dominuje i kształtuje pozostałe tożsamości.

Jak uzasadnia poszukiwanie tożsamości jest swoistym rodzajem reakcji obronnej przeciwko globalizacji która pociąga za sobą uniformizację kulturową, spadek roli tradycyjnych instytucji społecznych oraz zacieranie się granic narodowych. Wymienione wcześniej zjawiska jak również postępujące usieciowienie czy kryzys rodziny patriarchalnej sprawiają że poszukiwanie tożsamości wyraża się wzmocnieniem tożsamości lokalnych, akcentowaniem własnej odrębności oraz dowartościowaniem tradycji. Jak pisze na wstępie autor: „nasz świat i nasze życie kształtowane są przez przeciwstawne nurty globalizacji i tożsamości” Nowe społeczeństwo wykształcone na drodze rewolucji technologii informacyjnych staje się społeczeństwem sieciowym w którym ścierają się dwie siły: sieć i self (tożsamość).

   Castells dokonuje analizy ruchów społecznych które nazywa nowymi aktorami politycznymi. Zwraca szczególną uwagę na przyczyny istnienia dość popularnych w nowych społeczeństwach zjawisk, takich jak: fundamentalizm religijny, kulturowy nacjonalizm, komuny terytorialne, ruchy antyglobalistyczne czy feministyczne. Fundamentalizm religijny co prawda istniał już wcześniej natomiast obecnie staje się niezwykle silnym źródłem tożsamości. Ruch antyglobalistyczny uderza bezpośrednio w globalny kapitalizm a celem walki jest osiągnięcie stanu globalnej demokracji. Siła oraz skuteczność wymienionych ruchów być może nieco paradoksalnie lecz w dużym stopniu jest wynikiem umiejętnego wykorzystania technologii informacyjnych.

   Analizując typologię opisanych ruchów autor określa ich typ, tożsamość, to kim jest przeciwnik oraz jaki przyświeca danemu ruchowi cel. Elementem wspólnym dla każdego z nich, jest działanie, prowadzące do zachowania własnej tożsamości i odrębności. W przypadku ruchów gejów i lesbijek chodzi o zachowanie tożsamości seksualnej. Zarówno ruchy feministyczne jak i ruchy wyzwoleńcze gejów i lesbijek oraz zmiana roli społecznej kobiet składają się na upadek rodziny patriarchalnej.

Autor dostrzega wyraźny kryzys państwa narodowego oraz trudności jakie napotyka demokracja. Nowoczesny naród nie jest już wytworem państwa. Rola państwa w społeczeństwie sieci staje się coraz mniej istotna. Globalne przepływy kapitału, dóbr, technologii, informacji czy usług ograniczają kontrolę państwa nad czasem oraz przestrzenią. Wszelkie próby wzmocnienia władzy państwowej jeszcze bardziej je osłabiają i pogarszają jego sytuację. Czynnikiem wpływającym na taki stan rzeczy jest szeroko rozumiana globalizacja, wsysająca różne dziedziny. Konsekwencją globalizacji produkcji i inwestycji jest osłabienie, a w rezultacie zagrożenie państwa opiekuńczego jako fundamentalnego składnika polityki  państwa narodowego. Oczekiwania różnych tożsamości wobec państwa narodowego, oraz brak możliwości ich zaspokojenia przez państwo prowadzą do tak zwanego kryzysu legitymizacji. Oczywiście państwa narodowe nadal istnieją i prawdopodobnie będą istniały jednak w coraz większym stopniu są węzłami rozległej sieci władzy. Współczesne państwo sieciowe składa się z państwa narodowego, stowarzyszenia państw narodowych, samorządów oraz międzynarodowych instytucji.

Praca stanowi refleksję nad kierunkiem rozwoju nowych społeczeństw oraz konsekwencji jakie niosą ze sobą postępująca globalizacja oraz rozwój technologii informacyjnych dla tworzenie się tożsamości społecznych oraz indywidualnych. Książka napisana jest przystępnym i wciągającym językiem. Według mnie jest to pozycja po którą warto sięgnąć aby lepiej zrozumieć procesy, które zachodzą w tworzących się społeczeństwach, które bezpośrednio nas dotyczą a których być może nie do końca jesteśmy świadomi.

 

SPIS TREŚCI :

 

Przedmowa i podziękowania 2003
Podziękowania 1996
Nasz świat, nasze życie

Rozdział 1    WSPÓLNOTOWE NIEBIOSA: TOŻSAMOŚĆ I SENS W SPOŁECZEŃSTWIE SIECI
Konstruowanie tożsamości
Niebiosa Pana: fundamentalizm religijny i tożsamość kulturowa
    Umma kontra dżahilijja: fundamentalizm islamski
    Boże, chroń mnie! Amerykański fundamentalizm chrześcijański
Narody i nacjonalizmy w wieku globalizacji: wspólnoty wyobrażone czy wspólnotowe wyobrażenia?
    Narody przeciwko państwu: rozpad Związku Radzieckiego i Wspólnota
    Niemożliwych Państw (Sojuz Niewozmożnych Gosudarstw)
    Narody bez państwa: Catalunya
    Narody wieku informacji
Etniczne rozłączenie: rasa, klasa i tożsamość w społeczeństwie sieci
Tożsamości terytorialne: społeczność lokalna
Podsumowanie: kulturowe wspólnoty wieku informacji

Rozdział 2    INNE OBLICZE ZIEMI: RUCHY SPOŁECZNE PRZECIWKO NOWEMU PORZĄDKOWI GLOBALNEMU
Globalizacja, informacjonizacja i ruchy społeczne
Meksykańscy zapatyści: pierwszy informacyjny ruch partyzancki
    Kim są zapatyści?
    Struktura wartości zapatystów: tożsamość, przeciwnicy i cele
    Strategia komunikacyjna zapatystów: Internet i media
    Sprzeczny związek między ruchem społecznym a instytucją polityczną
Uzbrojeni przeciwko nowemu porządkowi globalnemu: amerykańska milicja i ruch Patriotów
    Milicje i Patrioci: wielotematyczna sieć informacyjna
    Sztandary Patriotów
    Kim są Patrioci?
    Milicja, Patrioci i społeczeństwo amerykańskie
Lamowie apokalipsy: Aum Shinrikyo w Japonii
    Asahara i rozwój Aum Shinrikyo
    Wierzenia i metodyka Aum
    Aum i społeczeństwo japońskie
Al-Kaida, 11 września i później: globalny terror w imię Boga
    Cele i wartości Al.-Kaidy
    Ewolucja walki Al.-Kaidy
    Mudżehedmi i ich bazy wsparcia
    Młody lew globalnego dżihadu( Osama bin Laden
    Od bin Ladena do bin Mahfouza : sieci finansowe, sieci islamiczne, sieci terrorystyczne
    Usieciowienie i polityka medialna: organizacja, taktyka i strategia Al-Kaidy
    Wokół 11 września: śmierć czy narodziny sieciowego, globalnego ruchu fundamentalistycznego?
"Żadnej globalizacji bez reprezentacji": ruch antyglobalistyczny
    El pueblo desunido jamds sera vencido: zróżnicowanie ruchu antyglobalistyeznego
    Wartości i cele ruchu przeciwko globalizacji
    Usieciowienie jako polityczny sposób życia
    Ruch informatyczny: taktyki teatralne bojowników antyglobalizmu
    Ruch w kontekście: zmiana polityczna i zmiana instytucjonalna
Sens powstań przeciwko nowemu porządkowi globalnemu
Podsumowanie: wyzwanie rzucone globalizacji

Rozdział 3    ZIELENIENIE SIĘ SELF: RUCH NA RZECZ OCHRONY ŚRODOWISKA
Twórcza kakofonia ruchu na rzecz ochrony środowiska: typologia
Znaczenie zielenienia się: problemy społeczne i wyzwanie rzucone przez ekologów

Ruch na rzecz ochrony środowiska w działaniu: zdobywanie umysłów, oswajanie kapitału, zalecanie się do państwa, taniec z mediami
Sprawiedliwość środowiskowa: nowy front ekologów

Rozdział 4    KONIEC PATRIARCHALIZMU: RUCHY SPOŁECZNE, RODZINA I SEKSUALNOŚĆ W WIEKU INFORMACJI
Kryzys rodziny patriarchalnej
Kobiety w pracy
Siostrzeństwo jest potęgą: ruch feministyczny
    Feminizm amerykański: nieciągla ciągłość
    Czy feminizm jest globalny?
    Feminizm: pobudzająca polifonia
Siła miłości: ruch wyzwolenia gejów i lesbijek
    Feminizm, lesbianizm i ruchy wyzwolenia seksualnego w Tajpej
    Przestrzenie wolności: społeczność gejów w San Francisco
    Podsumowanie: tożsamość seksualna i rodzina patriarchalna
Rodzina, seksualność i osobowość w epoce kryzysu patriarchalizmu
    Niewiarygodnie kurcząca się rodzina
    Reprodukcja matkowania w warunkach braku reprodukcji patriarchalizmu
    Tożsamość ciała: (re)konstrukcja seksualności
    Elastyczne osobowości w postpatriarchalnym świecie
Koniec patriarchalizmu?

Rozdział 5    GLOBALIZACJA, UTOŻSAMIENIE I PAŃSTWO: BEZSILNE PAŃSTWO CZY PAŃSTWO SIECI?
Globalizacja i państwo
    Międzynarodowy rdzeń gospodarek narodowych
    Statystyczna ocena nowego kryzysu fiskalnego państwa w gospodarce globalnej
    Globalizacja i państwo opiekuńcze
    Globalne sieci komunikacyjne, lokalni odbiorcy, niepewni regulatorzy
    Świat bez prawa?
Państwo narodowe w wieku multilateralizmu
Globalne rządzenie i sieci państw narodowych
Tożsamości, rządy lokalne i dekonstrukcja państwa narodowego
Utożsamienie się państwa
Powrót państwa
    Państwo, przemoc i inwigilacja: od Wielkiego Brata do małych siostrzyczek
    Amerykański unilateralizm i nowa geopolityka
    Wojna w Iraku i jej skutki
    Konsekwencje amerykańskiego unilateralizmu
Kryzys państwa narodowego, państwo sieciowe i teoria państwa
Podsumowanie: Król Wszechświata, Sun Tzu i kryzys demokracji

Rozdział 6    POLITYKA INFORHACJONIZMU I KRYZYS DEMOKRACJI

 Wprowadzenie: polityka społeczeństwa
Media jako przestrzeń polityki w wieku informacji
    Polityka i media: połączenie obywateli
    Polityka widowiska i marketing polityczny: model amerykański
    Czy polityka europejska ulega "amerykanizacji"?
    Elektroniczny populizm w Boliwii: compadre Palenąue i nadejście Jach'a Uru
Polityka informacjonizmu w działaniu: polityka skandalu
Kryzys demokracji
Podsumowanie: rekonstruowanie demokracji?


Podsumowanie ZMIANA SPOŁECZNA W SPOŁECZEŃSTWIE SIECI


Dodatek metodologiczny

Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Indeks nazwisk

 

 

AKTYWNE LINKI :

Zobacz inne moje aukcje

Przed licytacją koniecznie kliknij na ten link - uzyskasz więcej informacji na temat zakupu

Tu wyślesz do mnie e-mail, jeśli masz pytania lub chcesz potwierdzić swój udział w aukcji

Tu sprawdzisz moją uczciwość i wiarygodność

 

 

W Warszawie możliwy odbiór osobisty

W razie pytań proszę dzwonić pod nr. 504 [zasłonięte] 810

Zapraszam na pozostałe moje aukcje

 

06/12/13