SIŁA TOŻSAMOŚCI
Manuel Castells
Tytuł oryginalny: The Power of Identity
Wydawnictwo Naukowe PWN
format 17 x 24 cm
wyd. 2009 r.
stan bardzo dobry -
stron 464
Cena rynkowa na stronie księgarni PWN wynosi 58,50 zł.
Książka zachowana jest w niemalże bardzo dobrym stanie. Jest to egzemplarz powystawowy z księgarni, przez co można się dopatrzyć na nim drobnych defektów w okolicy rogów.
-------------------------------------
Manuel Castells - hiszpański socjolog wykładający na University of California w Berkeley, ale związany z uniwersytetami na całym świecie, gdzie prowadził swoje wieloletnie badania poświęcone społeczeństwu sieciowemu. Autor ponad 20 książek, laureat wielu prestiżowych nagród, którego nazwisko stało się już klasyką w socjologicznych analizach Internetu.
OPIS (wyszukany w internecie) :
"Siła tożsamości” to drugi tom trylogii „Wiek Informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura” Manuela Castells’a. Autor w pracy podejmuje problem tożsamości. Analizuje zmiany jakie obserwujemy w społeczeństwach na przełomie ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozwój technologii informacyjnych, usieciowienie społeczeństw oraz idąca za tym globalizacja procesów wpływają na tworzenie określonych tożsamości kulturowych religijnych oraz narodowych. Castells bada znaczenie danych tożsamości dla społecznej samoidentyfikacji jednostek.
Zagadnienie tożsamości jest kwestią mocno filozoficzną. Tworzenie tożsamości polega na identyfikacji z określonymi elementami rzeczywistości. Według Castells’a w społeczeństwach informacyjnych istnieje wyjątkowo silna potrzeba poczucia odrębności wobec innych grup, przez tworzenie własnej tożsamości. Zrozumienie tożsamości innej osoby lub grupy społecznej jest warunkiem koniecznym dla wymiany informacji, tworzenia oraz odbierania komunikatów.
Konstruowanie tożsamości odbywa się zawsze w określonym kontekście społecznym. Castells wyróżnia trzy rodzaje tożsamości. Pierwszą z nich jest tożsamość legitymizująca jak sama nazwa wskazuje, jest charakterystyczna dla instytucji dominujących. Tożsamości oporu są tworzone przez grupy będące w gorszym położeniu. Tożsamości oporu przeciwstawiające się globalnemu porządkowi społecznemu i kulturowemu to między innymi zapatyści, amerykańska milicja czy też ruch antyglobalistyczny Tożsamość projektu pojawia się gdy jednostki bądź grupy konstruują nową tożsamość prowadzącą do transformacji struktury społecznej. Istnieje niebezpieczeństwo zmiany tożsamości, gdzie tożsamość oporu zamienia się w tożsamość projektu w efekcie końcowym może stać się tożsamością legitymizującą czyli tą która dominuje i kształtuje pozostałe tożsamości.
Jak uzasadnia poszukiwanie tożsamości jest swoistym rodzajem reakcji obronnej przeciwko globalizacji która pociąga za sobą uniformizację kulturową, spadek roli tradycyjnych instytucji społecznych oraz zacieranie się granic narodowych. Wymienione wcześniej zjawiska jak również postępujące usieciowienie czy kryzys rodziny patriarchalnej sprawiają że poszukiwanie tożsamości wyraża się wzmocnieniem tożsamości lokalnych, akcentowaniem własnej odrębności oraz dowartościowaniem tradycji. Jak pisze na wstępie autor: „nasz świat i nasze życie kształtowane są przez przeciwstawne nurty globalizacji i tożsamości” Nowe społeczeństwo wykształcone na drodze rewolucji technologii informacyjnych staje się społeczeństwem sieciowym w którym ścierają się dwie siły: sieć i self (tożsamość).
Castells dokonuje analizy ruchów społecznych które nazywa nowymi aktorami politycznymi. Zwraca szczególną uwagę na przyczyny istnienia dość popularnych w nowych społeczeństwach zjawisk, takich jak: fundamentalizm religijny, kulturowy nacjonalizm, komuny terytorialne, ruchy antyglobalistyczne czy feministyczne. Fundamentalizm religijny co prawda istniał już wcześniej natomiast obecnie staje się niezwykle silnym źródłem tożsamości. Ruch antyglobalistyczny uderza bezpośrednio w globalny kapitalizm a celem walki jest osiągnięcie stanu globalnej demokracji. Siła oraz skuteczność wymienionych ruchów być może nieco paradoksalnie lecz w dużym stopniu jest wynikiem umiejętnego wykorzystania technologii informacyjnych.
Analizując typologię opisanych ruchów autor określa ich typ, tożsamość, to kim jest przeciwnik oraz jaki przyświeca danemu ruchowi cel. Elementem wspólnym dla każdego z nich, jest działanie, prowadzące do zachowania własnej tożsamości i odrębności. W przypadku ruchów gejów i lesbijek chodzi o zachowanie tożsamości seksualnej. Zarówno ruchy feministyczne jak i ruchy wyzwoleńcze gejów i lesbijek oraz zmiana roli społecznej kobiet składają się na upadek rodziny patriarchalnej.
Autor dostrzega wyraźny kryzys państwa narodowego oraz trudności jakie napotyka demokracja. Nowoczesny naród nie jest już wytworem państwa. Rola państwa w społeczeństwie sieci staje się coraz mniej istotna. Globalne przepływy kapitału, dóbr, technologii, informacji czy usług ograniczają kontrolę państwa nad czasem oraz przestrzenią. Wszelkie próby wzmocnienia władzy państwowej jeszcze bardziej je osłabiają i pogarszają jego sytuację. Czynnikiem wpływającym na taki stan rzeczy jest szeroko rozumiana globalizacja, wsysająca różne dziedziny. Konsekwencją globalizacji produkcji i inwestycji jest osłabienie, a w rezultacie zagrożenie państwa opiekuńczego jako fundamentalnego składnika polityki państwa narodowego. Oczekiwania różnych tożsamości wobec państwa narodowego, oraz brak możliwości ich zaspokojenia przez państwo prowadzą do tak zwanego kryzysu legitymizacji. Oczywiście państwa narodowe nadal istnieją i prawdopodobnie będą istniały jednak w coraz większym stopniu są węzłami rozległej sieci władzy. Współczesne państwo sieciowe składa się z państwa narodowego, stowarzyszenia państw narodowych, samorządów oraz międzynarodowych instytucji.
Praca stanowi refleksję nad kierunkiem rozwoju nowych społeczeństw oraz konsekwencji jakie niosą ze sobą postępująca globalizacja oraz rozwój technologii informacyjnych dla tworzenie się tożsamości społecznych oraz indywidualnych. Książka napisana jest przystępnym i wciągającym językiem. Według mnie jest to pozycja po którą warto sięgnąć aby lepiej zrozumieć procesy, które zachodzą w tworzących się społeczeństwach, które bezpośrednio nas dotyczą a których być może nie do końca jesteśmy świadomi.
SPIS TREŚCI :
Przedmowa i podziękowania 2003 Podziękowania 1996 Nasz świat, nasze życie Rozdział 1 WSPÓLNOTOWE NIEBIOSA: TOŻSAMOŚĆ I SENS W SPOŁECZEŃSTWIE SIECI Konstruowanie tożsamości Niebiosa Pana: fundamentalizm religijny i tożsamość kulturowa Umma kontra dżahilijja: fundamentalizm islamski Boże, chroń mnie! Amerykański fundamentalizm chrześcijański Narody i nacjonalizmy w wieku globalizacji: wspólnoty wyobrażone czy wspólnotowe wyobrażenia? Narody przeciwko państwu: rozpad Związku Radzieckiego i Wspólnota Niemożliwych Państw (Sojuz Niewozmożnych Gosudarstw) Narody bez państwa: Catalunya Narody wieku informacji Etniczne rozłączenie: rasa, klasa i tożsamość w społeczeństwie sieci Tożsamości terytorialne: społeczność lokalna Podsumowanie: kulturowe wspólnoty wieku informacji Rozdział 2 INNE OBLICZE ZIEMI: RUCHY SPOŁECZNE PRZECIWKO NOWEMU PORZĄDKOWI GLOBALNEMU Globalizacja, informacjonizacja i ruchy społeczne Meksykańscy zapatyści: pierwszy informacyjny ruch partyzancki Kim są zapatyści? Struktura wartości zapatystów: tożsamość, przeciwnicy i cele Strategia komunikacyjna zapatystów: Internet i media Sprzeczny związek między ruchem społecznym a instytucją polityczną Uzbrojeni przeciwko nowemu porządkowi globalnemu: amerykańska milicja i ruch Patriotów Milicje i Patrioci: wielotematyczna sieć informacyjna Sztandary Patriotów Kim są Patrioci? Milicja, Patrioci i społeczeństwo amerykańskie Lamowie apokalipsy: Aum Shinrikyo w Japonii Asahara i rozwój Aum Shinrikyo Wierzenia i metodyka Aum Aum i społeczeństwo japońskie Al-Kaida, 11 września i później: globalny terror w imię Boga Cele i wartości Al.-Kaidy Ewolucja walki Al.-Kaidy Mudżehedmi i ich bazy wsparcia Młody lew globalnego dżihadu( Osama bin Laden Od bin Ladena do bin Mahfouza : sieci finansowe, sieci islamiczne, sieci terrorystyczne Usieciowienie i polityka medialna: organizacja, taktyka i strategia Al-Kaidy Wokół 11 września: śmierć czy narodziny sieciowego, globalnego ruchu fundamentalistycznego? "Żadnej globalizacji bez reprezentacji": ruch antyglobalistyczny El pueblo desunido jamds sera vencido: zróżnicowanie ruchu antyglobalistyeznego Wartości i cele ruchu przeciwko globalizacji Usieciowienie jako polityczny sposób życia Ruch informatyczny: taktyki teatralne bojowników antyglobalizmu Ruch w kontekście: zmiana polityczna i zmiana instytucjonalna Sens powstań przeciwko nowemu porządkowi globalnemu Podsumowanie: wyzwanie rzucone globalizacji Rozdział 3 ZIELENIENIE SIĘ SELF: RUCH NA RZECZ OCHRONY ŚRODOWISKA Twórcza kakofonia ruchu na rzecz ochrony środowiska: typologia Znaczenie zielenienia się: problemy społeczne i wyzwanie rzucone przez ekologów
Ruch na rzecz ochrony środowiska w działaniu: zdobywanie umysłów, oswajanie kapitału, zalecanie się do państwa, taniec z mediami Sprawiedliwość środowiskowa: nowy front ekologów Rozdział 4 KONIEC PATRIARCHALIZMU: RUCHY SPOŁECZNE, RODZINA I SEKSUALNOŚĆ W WIEKU INFORMACJI Kryzys rodziny patriarchalnej Kobiety w pracy Siostrzeństwo jest potęgą: ruch feministyczny Feminizm amerykański: nieciągla ciągłość Czy feminizm jest globalny? Feminizm: pobudzająca polifonia Siła miłości: ruch wyzwolenia gejów i lesbijek Feminizm, lesbianizm i ruchy wyzwolenia seksualnego w Tajpej Przestrzenie wolności: społeczność gejów w San Francisco Podsumowanie: tożsamość seksualna i rodzina patriarchalna Rodzina, seksualność i osobowość w epoce kryzysu patriarchalizmu Niewiarygodnie kurcząca się rodzina Reprodukcja matkowania w warunkach braku reprodukcji patriarchalizmu Tożsamość ciała: (re)konstrukcja seksualności Elastyczne osobowości w postpatriarchalnym świecie Koniec patriarchalizmu? Rozdział 5 GLOBALIZACJA, UTOŻSAMIENIE I PAŃSTWO: BEZSILNE PAŃSTWO CZY PAŃSTWO SIECI? Globalizacja i państwo Międzynarodowy rdzeń gospodarek narodowych Statystyczna ocena nowego kryzysu fiskalnego państwa w gospodarce globalnej Globalizacja i państwo opiekuńcze Globalne sieci komunikacyjne, lokalni odbiorcy, niepewni regulatorzy Świat bez prawa? Państwo narodowe w wieku multilateralizmu Globalne rządzenie i sieci państw narodowych Tożsamości, rządy lokalne i dekonstrukcja państwa narodowego Utożsamienie się państwa Powrót państwa Państwo, przemoc i inwigilacja: od Wielkiego Brata do małych siostrzyczek Amerykański unilateralizm i nowa geopolityka Wojna w Iraku i jej skutki Konsekwencje amerykańskiego unilateralizmu Kryzys państwa narodowego, państwo sieciowe i teoria państwa Podsumowanie: Król Wszechświata, Sun Tzu i kryzys demokracji Rozdział 6 POLITYKA INFORHACJONIZMU I KRYZYS DEMOKRACJI
Wprowadzenie: polityka społeczeństwa Media jako przestrzeń polityki w wieku informacji Polityka i media: połączenie obywateli Polityka widowiska i marketing polityczny: model amerykański Czy polityka europejska ulega "amerykanizacji"? Elektroniczny populizm w Boliwii: compadre Palenąue i nadejście Jach'a Uru Polityka informacjonizmu w działaniu: polityka skandalu Kryzys demokracji Podsumowanie: rekonstruowanie demokracji?
Podsumowanie ZMIANA SPOŁECZNA W SPOŁECZEŃSTWIE SIECI
Dodatek metodologiczny Bibliografia Spis rysunków Spis tabel Indeks nazwisk
AKTYWNE LINKI :
Zobacz inne moje aukcje
Przed licytacją koniecznie kliknij na ten link - uzyskasz więcej informacji na temat zakupu
Tu wyślesz do mnie e-mail, jeśli masz pytania lub chcesz potwierdzić swój udział w aukcji
Tu sprawdzisz moją uczciwość i wiarygodność
W Warszawie możliwy odbiór osobisty
06/12/13