SHIFT LIGHT classic
mikroprocesorowy (sygnalizator zmiany biegów)
Shift light - czyli kontrolka, zapalająca się po przekroczeniu pewnej - ustawionej - wartości obrotów silnika. To urządzenie zbudowane jest na mikroprocesorze ATMEL'a dzięki temu jest bardzo szybkie. W shift-light'ach analogowych (tych ustawianych potencjometrem) - jest dość duże opóźnienie od momentu osiągnięcia ustawionych obrotów do zapalenia lampki - układ bowiem analogowo przetwarza impulsy z silnika na napięcie, które jest porównywane do ustawionej potencjometrem wartości. To powoduje opóźnienie w zadziałaniu lampki.
W tym urządzeniu mikroprocesor mierzy CZAS pomiędzy każdym z impulsów cewki zapłonowej i na tej podstawie oblicza prędkość obrotową wału, dzięki temu pomiar trwa ułamek sekundy. Przykładowo, przy obrotach 5000 obr / min - do ustalenia prędkości obrotowej wystarczy czas krótszy niż 0,01 sekundy !!!! czyli znacznie szybciej niż reakcja człowieka...
Układ może sygnalizować przekroczenie dowolnie ustalonej prędkości obrotowej, od 0 do ponad 20 tyś obrotów/min, więc spokojnie z każdym silnikiem da radę. Rozpędzamy silnik do obrotów, przy których chcemy aby kontrolka SHIFT LIGHT się zapalała, wciskamy przycisk i gotowe. Procesor zapamiętuje prędkość obrotową, i od tej chwili, po przekroczeniu tej wartości obrotów zapala kontrolkę, poniżej tych obrotów gasi. Programować można dowolną ilość razy. Ustawienie zapamiętywane jest w nieulotnej pamięci EEPROM, tak więc wyłączenie urządzenia z prądu, odłączenie akumulatora itp, nie powoduje utraty zapamiętanych ustawień.
Oto płytka urządzenia SHIFT LIGHT. Wymiary 82mm X 38mm, wysokość montażowa 18-20mm
Do złącza Z2 dołącza się kontrolkę (w zestawie czerwona super jasna LED 10mm) z obsadką montażową, i przycisk programujący. Do złącza Z1 dołączamy MINUS, PLUS po stacyjce oraz sygnał z cewki zapłonowej. Otrzymujesz dokładny opis jak to podłączyć.
^^ płytka z przyciskiem, diodą LED, przewodami i wtykiem do Z2. Na fotografii nie ma obsadki mocującej diodę LED, ale jest ona w zestawie.
Otrzymujesz płytkę, złącze 4 pin przycisk czerwoną diodę led 10mm z obsadką rezystor do diody led oraz szczegółowy opis jak to podlączyć.
A TERAZ DODATKOWY SUPER SMACZEK !!!!
Mikroprocesor jest zaprogramowany tak, że DODATKOWO i ZUPEŁNIE GRATIS ;-) realizuje funkcję cyfrowego obrotomierza z dokładnością 1 obr/min !!!!!!!! Wystarczy dołączyć do płytki standardowy wyświetlacz LED - i uzyskujemy - oprócz SHIFT-LIGHT'a obrotomierz, przydatny np. w serwisie itp, taki gadżet.
^^ Płytka z wyświetlaczem
taki wyświetlacz kosztuje około 20 zł jest dostępny np na allegro... Można go również zamówić u nas.
Standardowo - procesor jest zaprogramowany dla silnika 4-ro cylindrowego z jedną cewką zapłonową (czyli silnika posiadającego mechaniczny rozdzielacz zapłonu). Jeśli układ ma być zastosowany do innego silnika i przewidujemy zastosowanie wyświetlacza - należy przy zamówieniu podać jaki silnik -ile cylindrów i ile cewek zapłonowych, są bowiem silniki w których każdy cylinder ma swoją cewkę zapłonową. W takim przypadku urządzenie podłączamy do sygnału sterującego jedną (dowolną) cewką, procesor musi mieć odpowiedni program aby wyświetlacz wskazywał poprawne wartości.
Jeśli nie chcemy montować wyświetlacza a tylko samą diodę - wersja programu w procesorze nie ma znaczenia.
Układ będzie działał poprawnie z każdym silnikiem benzynowym. Często pojawiają się pytania czy urządzenie będzie działać z silnikiem diesla. To zależy. Z prostymi (starej generacji) silnikami diesla urządzenie nie będzie działać, bo nie ma tam żadnego przetwornika prędkości obrotowej wału na sygnał elektryczny. Teoretycznie istnieje możliwość podłączenia pod alternator, z tym że wymagana jest ingerencja do jego wnętrza, trzeba bowiem pobrać napięcie przemienne bezpośrednio z jego uzwojenia, w takim przypadku shiftlight będzie działał poprawnie, nie będzie natomiast prawidłowych wskazań wyświetlacza (gdyby ktoś chciał go zamontować). W nowocześniejszych silnikach diesla z elektronicznym sterowaniem wtryskiem paliwa układ będzie działał poprawnie. Sygnał pobierać należy albo z czujnika prędkości obrotowej wału (czujnika położenia wału), albo z wtryskiwacza paliwa. Jeżeli samochód z silnikiem diesla wyposażony jest w obrotomierz to można również sygnał pobrać właśnie stamtąd, czyli dołączając się do obrotomierza. Jednak w przypadku silników diesla - z racji dużych różnic w konstrukcji i mnogości rozwiązań technicznych nie podajemy informacji jak dokładnie układ podłączyć. Trzeba samemu poeksperymentować. Jedyny warunek - sygnał sterujący musi być sygnałem 0-1 czyli jest impuls nie ma impulsu, nie może być sygnałem analogowym. Amplituda sygnału powinna zawierać się w przedziale 12-14V. Układowi oczywiście nic się nie stanie, jeśli nie przekroczymy napięcia 14V można więc śmiało eksperymentować.
TUTAJ LINKI DO FIMIKÓW NA YOUTUBE JAK DZIAŁA TEN SHIFT:
http://www.youtube.com/watch?v=4Wcayt5hV88&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=t8GZG8B6Vvs&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=1LYl9jTR5-Y&feature=player_embedded
CENA - 69 zł sztuka
plus koszt przesyłki 11 zł przy wpłacie na konto, przesyłka pobraniowa 16 zł
telefon kontaktowy 692 [zasłonięte] 688 w godz. 10-20
Z A P R A S Z A M Y
www.shiftlight.pl
Mamy również w ofercie SHIFTA z dwoma LEDami. Jedna dioda świeci od zera do zaprogramowanej wartości obrotów, druga od zaprogramowanej do max. Oczywiście oba progi obrotów programuje się oddzielnie i mogą być różne, np. zielona świeci od 0 do 3000 rpm czerwona od 7000 do max. Przy tym shifcie nie ma możliwości podłączenia wyświetlacza obrotów, dioda czerwona może świecić bądź szybko migać - do wyboru. Cena 85 zł, dokładny opis wkrótce. Działanie tego SHIFTA pokazane jest na drugim filmiku.