Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SESJA SHS GDAŃSK 1966 TREŚCI DZIEŁA SZTUKI SZTUKA

28-01-2012, 0:47
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2059702408
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 11   
Koniec: 25-01-2012 20:32:23
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

Tom zawiera studia i rozprawy, które zostały przygotowane na kolejna. Sesję Naukową Stowarzyszenia Historyków Sztuki, poświeconą metodne iko-nologicznej. Rozprawy podejmujące tematy od sztuki romańskiej po kubizm (zarówno z dziedziny architektury, rzeźby, malarstwa, jak i rzemiosła artystycznego) są przykładem, jak metoda ikonologiczna — pojęta wszechstronnie i stosowana kompetentnie — ułatwia ocenę nie tylko indywidualnych dzieł sztuki, ak i całokształtu ewolucji artystycznej i umożliwia rozpatrywanie obiektów sztuki jako świadectw procesów ideowych i społecznych danej epoki





TREŚCI DZIEŁA SZTUKI
Materiały sesji
Stowarzyszenia Historyków Sztuki Gdańsk, grudzień 1966
Warszawa
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE 1 969
Okładkę i obwolutę projektował
HENRYK BIAŁOSKÓRSKI
Redaktor prowadzący m. wrrwiŃsKA
Redaktor techniczny
HALINA OLSZEWSKA





Spis treści

JAN BIAŁOSTOCKI, Wstęp............................ 7
tadeusz dobrzeniecki, Średniowieczne źródła „Pięty"............... 11
zofia rozanow, Ikonografia rękopisów biblioteki cystersów w Pelplinie a ich gatunki
literackie.................................. 33
maciej gutowski, Komizm postaci błazna w polskiej sztuce gotyckiej....... 53
marek rostworowski, „Święty Sebastian — depulsor pestilitatis". Obraz Antonella da
Messina w Galerii Drezdeńskiej ....................... 69
jan białostocki, Nereidy w Kaplicy Zygmuntowskiej............... 83
Mieczysław zlat, Leżące figury zmarłych w polskich nagrobkach XVI w...... 99
jerzy kowalczyk, Polskie portrety „airantica" w plastyce renesansowej...... 121
zygmunt waźbiński, Wirtuoz i ikonolog. Zagadnienie „historii" w sztuce manieryzmu 137
Stanisław michalczuk, Domek loretański w Gołębiu. Geneza jego treści ideowych i artystycznych ................................. 153
władysław TOMKiEWicz, Próba interpretacji treści obrazu z Muzeum w Łęczycy . . 173
mariusz KARPOWicz, Z rozważań nad treściami ideowymi Wilanowa za Jana III . . 183
zofia maślińska-nowakowa, Formy słowno-obrazowe dekoracji kościoła św. Anny
w Krakowie ................................ 195
juliusz a. CHROŚcicKi, Architektura okazjonalna XVI-XVIII wieku w Polsce. Próba
charakterystyki............................... 215
paweł banaś, Kościoły poewangelickie w Rudnej i Pogorzeliskach. Próba interpretacji 235
Stanisław gebethner i halina chojnacka, Krajobraz z architekturą na ceramice polskiej 251
jerzy banach, Próba uporządkowania nazewnictwa i ustalenia podstawowej klasyfikacji
źródeł ikonograficznych do dziejów zabudowy miast.............. 277
Mieczysław porębski, Z ikonograficznych problemów kubizmu .......... 289
English Summary............................... 297





Wstęp

Związane z działalnością Maxa Dvofaka, a przede wszystkim Aby Warburga i jego następców odrodzenie zainteresowań związkami, jakie łączą sztukę z innymi dziedzinami życia społecznego, doprowadziło w okresie powojennym do poważnego rozwoju badań nad ikonografią i symboliką oraz do podjęcia — po raz pierwszy w takiej skali — studiów nad dziejami teorii sztuki i różnych innych aspektów myśli o sztuce. W ten sposób po okresie kształtowania się historii sztuki jako odrębnej dyscypliny naukowej, z jej specyficznymi metodami, nastąpił proces w pewnym sensie przeciwny: wykorzystywania doświadczeń innych dyscyplin humanistycznych i rozbudowy historii sztuki jako centrum integrującego różne metody i postawy humanistyki wokół materialnego zjawiska, krystalizującego w sobie i wyrażającego ideowe i społeczne procesy, jakim jest zawsze dzieło sztuki.
Rozbudowa badań nad treścią dzieła sztuki — od inwentaryzacyjnego przeglądu tematów ku wydobywaniu z dzieł sztuki treści głębszych, stanowiących o ich wspólnocie z innymi formami ludzkiej ekspresji — była w dużej mierze dziełem głębokiej i błyskotliwej zarazem myśli Erwina Panofskyłego, którego Studies in Iconology (1939) — zarówno jako wykład metody, jak też jako pociągający doskonałością wyników wzór jej zastosowania — odegrały w procesie popularyzacji tego kierunku studiów rolę bardzo istotną.
„Ikonologia" opanowała historię sztuki krajów anglosaskich na lat dwadzieścia. Rozpowszechniła się z dużym opóźnieniem na Niemcy, Francję, Włochy, Czechosłowację, Skandynawię. Gdy u nas zaczęła wydawać swe pierwsze doskonalsze dzieła, w krajach, gdzie rozwinęła się najpierw, wywołała już opozycję. Jak każda metoda, także „ikonologia", rozumiana skrajnie lub doktrynersko, nie może uczynić zadość pełni walorów i różnorodności zagadnień, wiążących się ze światem sztuki. Tak doktrynersko zawężone widzenie „ikonologiczne" krytykowano w ostatnich latach niejednokrotnie. W samym centrum metody, Instytucie im. Warburga Uniwersytetu Londyńskiego, powstające prace jego obecnego dyrektora Ernsta Gombricha podejmują inną problematykę i akcen-
tują jednostronność „ikonologicznego" podejścia. Doskonały traktat metodologiczny George Kublera1 z Uniwersytetu Yale poddawał kilka lat temu krytyce „ikonologiczną redukcję" historii sztuki.
Nie sądzę, iżby zastrzeżenia te dotyczyły samej podstawy pogłębionych badań nad treścią. Pojęte wszechstronnie i prowadzone kompetentnie badania realizujące program wyrażony przez Panofskyłego w Studies in Iconology mogą być najwszechstronniejszym podejściem do dzieła sztuki. Jeżeli często nim nie bywają, wina w tym nie metody ikonologicznej lecz jednostronnego jej pojmowania.
W naszym kraju zainteresowania ikonograficzne żywiej rozwinęły się dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, a liczba podejmowanych tego rodzaju prac, powstanie wzorowych interpretacji pióra Lecha Kalinowskiego, wzrastająca popularność metody tego typu, przynosząca z sobą nieuniknione uproszczenia — wszystko to sprawiło, iż Zarząd Główny Stowarzyszenia Historyków Sztuki uznał, że jedna z jego dorocznych sesji naukowych powinna być poświęcona tym właśnie zagadnieniom.
Sesja, która odbyła się w grudniu 1966 r. w Muzeum Pomorskim w Gdańsku, należała na pewno do najbardziej udanych w dziejach Stowarzyszenia. Wiele wartościowych prac zarówno starszych, wytrawnych pracowników naukowych, jak również przedstawicieli młodszych generacji było dowodem, że zasadnicze założenia nowocześnie pojętych badań ikonograficznych zostały przez polskich historyków sztuki przyswojone. Zainteresowania i próby, odosobnione i pionierskie przed 15 czy 10 laty, wrosły dziś w życie i myśl polskich badaczy. Dziś nikt nie egzorcyzmuje pojęcia „ikonologii"—jak przed 15 laty — choć różnie można je rozumieć i spierać się o sposób ich rozumienia.
Z chwilą gdy ambicją historyka sztuki stało się już nie wyodrębnienie za wszelką cenę własnego aparatu badawczego, lecz właśnie współpraca z innymi dyscyplinami badawczymi, właśnie analiza dzieła sztuki różnymi metodami, na czoło problematyki metodologicznej musiał wysunąć się podstawowy problem „czystości metodologicznej", problem podstawowy, gdyż ujawniający niebezpieczeństwo zatarcia granic pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi i zagubienia tego, co historii sztuki jedynie właściwe.
Szkoda, iż dyskusja na ten zasadniczy temat nie mogła rozwinąć się szerzej, szkoda tym większa, że dotknęła niewątpliwie problemu najbardziej istotnego, z którym historyk sztuki — przynajmniej od czasów Warburga — musi- się nieustannie parać.
Niniejszy tom obejmuje teksty przeważającej części wygłoszonych referatów. Niektóre z nich, jak odczyty Ksawerego Piwockiego i Ewy Chojeckiej, opublikowane zostały na innym miejscu. Odczyt Lecha Kalinowskiego o ikonografii Ołtarza Merode Mistrza z Flemalle, który stanowił jeden z punktów kulminacyjnych Sesji, ukaże się w języku angielskim w kwartalniku ))Art Bulletina.
Na Sesji Gdańskiej nie wygłoszono referatów poświęconych jednemu okresowi historycznemu; cała wielka problematyka historii sztuki polskiej, a częściowo i obcej — od romańszczyzny do kubizmu — była przedmiotem zainteresowania. Wydaje się przeto, iż badania ikonograficzne przełamując granice chronologii i teqhnologii — bo uwzględniono w poważnej mierze architekturę i rzemiosło artystyczne — przyczyniają się do nowego spojrzenia nie tylko na szczegóły, lecz i na całokształt ewolucji artystycznej.

Warszawa, 20. VII. 1967 r.
Jan Białostocki
Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Historyków Sztuki





Meaning and Content in Art
SUMMARY

Renewed interest for meaning in the study of art, typical for the generał development of the history of art in the last twenty or thirty years has been characteristic for the Polish history of art as well. In the time when „iconology" brought in Poland its first, morę or less ripe, fruits, in these countries where it developed first, „iconology" began to be criticised. Like any method, the „iconological" approach, when conceived in a narrow way, can not be suitable for a thorough study of a work of art, and can not account for the multiplicity of problems, connected with the world of art. Such a narrow-minded and doctrinary iconological approach has been recently object of renewed criticism. Ernst Gombrich5s writings, as well as George Kubler?s The Shape of Time may be adduced as examples of such a criticism.
I do not believe those criticisms concern the core of „iconology", the principle of the research of meaning. I believe that this way of research, when based on a deep and manysided compe-tence of a scholar and when understood in a reasonable way, that outlined by Ervin Panofsky in his Studies in Iconology, may turn out to be the most suitable and most reliable tool for the art historian. The shortcomings, which in many studies are only too obvious, result not from the failures of method but of the way the method is used.
In our country the real interest in iconographical research arose only in the last decade or so. The always growing number of iconographical studies, the fact, that some excellent interpreta-tions — those for instance by Professor Lech Kalinowski (Kraków) — have been published, the increasing popularity of this kind of research, bringing with it some unavoidable simplifica-tions, all this contributed to the decision taken by the Board of Directors of the Polish Associa-tion of Art Historians, to devote one of its yearly meetings to this problem.
The Congress, which took place in December 1966 in the Museum Pomorskie at Gdańsk, belonged, we are convinced, to the most successful in the history of the Association. Several valuable contributions by the experienced scholars as well as by the representatives of the young generation were presented and they consitituted the proof that the main principles of modern iconographic research had been mastered by Polish art historians.
Among the problems of mediaeval art a thorough study by Dr Tadeusz Dobrzeniecki con-cerning the Mediaeval Sources ofthe Pietd (published sińce in English in the ^Bulletin du Musee National de Varsovie^, v. VIII, 1967, p. 5-24) madę an especially deep impression. Excellent papers were presented in the other sections as well. They concerned sepulchral iconography of the Renaissance (Zlat) and portraits aWantica (Kowalczyk); several papers madę use of Emblems for the interpretation of the Baroąue decorations. A study by J. Chrościcki about the short-lived decorations for secular- and church-festivals seemed to have broken new grounds of research. Several studies were devoted to the problems of Baroąue iconography (Michalczuk, Maślińska--Nowakowa, Karpowicz, Tomkiewicz, Banaś). A few papers concerned art of XIXth and XXth
century, especially the iconography of Cubism (Porębski, Starzyński). Sińce art historians are now inclined not to stress the specific character of their objects of study, but rather to collaborate with the other disciplines in the analysis of the work of art, one of the main problems of method appears now to be that of the borderline between history of art and the other disciplines. It is natural that some art historians are worrying about the danger that the methodological purity of art history may be affected. Time was lacking, during the Congress, to develop that linę of discussion. In a short exchange of opinions warnings were voiced, that the history of art should not lose its proper method of study and should not use its own terms and concepts in such a way as they are used by philosophy or theology, and so on.
Our volume does not include all papers presented. Some of them, as for instance those by Ksawery Piwocki and Ewa Chojecka, have been published elsewhere. Lech Kalinowski5s lecture on the Iconography of the Merode Altarpiece, which was one of the high-lights of the Congress, will appear in English in "Art Bulletin.





JAN BIAŁOSTOCKI
President of the Polish Association
of Art Historians
Meaning and Content in Art





CONIENTS

jan białostocki Foreword.......................... 7
tadeusz dobrzeniecki — Mediaeval Sources of the Pięta............ U
zofia rozanow - Iconography and literary kinds in the Manuscripts in the Cistercian
Library at Pelplin............................. 33
maciej gutowski - Comic character of the jester in Polish Gothic Art...... 53
marek rostworowski - St. Sebastian, „depulsor pestilitatis"........... 69
jan białostocki - Nereids in the Sigismund chapel............... 83
Mieczysław zlat - Reclining figures in. the Polish tombs of XVIth century .... 99
jerzy kowalczyk - Polish portraits „alPantica" in Renaissance sculpture..... 121
zygmunt waźbiński - Virtuoso and iconologist. The Problem of „storia" in the art of
Mannerism................................ 137
Stanisław michalczuk - Loreto House at Gołąb. Origins of its ideology and artistic
form.................................... 1^3
władysław tomkiewicz - An essay to interpret the meaning of a picture from Łęczyca Museum................................ 173
mariusz karpowicz - Considerations concerning ideas expressed in the decoration of
Wilanów pałace at the time of Jan III ................... 183
zofia maślińska-nowakowa - Word and image units in the decoration of the
St. Ann!s church in Cracow........................ 195
juliusz a. chrościcki - Occasional architecture in Połand, XVII-XVIIIth centuries.
An essay in characterization of ideological programs............. 215
paweł banaś - Churches once Protestant in Rudna and Pogorzeliska. An essay in
interpretation............................... 235
Stanisław gebethner and halina chojnacka - Landscapes with architectural views
on Polish Ceramic............................. 251
jerzy banach - An essay to establish terminology and classification of iconographical
sources for the history of towns...................... 277
Mieczysław porębski - Iconographical problems in Cubism........... 289
ENGLISH SUMMARY .............................. 297




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI