Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ strój ludowy teatr etnog

19-01-2012, 14:06
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2033609850
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 12-01-2012, 20:18

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność
Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny 5,10 zł

  • List polecony priorytetowy 6,20 zł




WSTĘP
Ze stosunkowo dużej i różnorodnej spuścizny naukowej Piotra Grigorjewicza Bogatyriewa prezentujemy czytelnikowi polskie-- mu nader skromną ilościowo próbkę. Ze szczupłości próbki trud­no się usprawiedliwić. Rozprawy te, należące do zakresu semio-tyki kultury ludowej, nie reprezentują historii dyscypliny. W pewnym sensie zresztą dyscyplina ta nie ma jeszcze historii. Proponując czytelnikowi ten zbiór rozpraw, próbujemy wpro­wadzić w obieg polskiej świadomości teoretycznej zagadnienia, które dziś właśnie są żywotne i sporne zarazem. Wprowadzamy je jako rozprawy mówiące o problemach i metodach w pełni aktualnych, co -więcej, uderzających swoją nowoczesnością i no­wością. Nie idzie także o to, że w Polsce nie był ten typ myśle­nia dotąd uprawiany. A i autor mógł być znany polskiemu czy­telnikowi. Tyle że z takich specjalistycznych wydawnictw jak Lud słowiański (t. II, 1931) lub księga dedykowana J. Krzy-żanowskiemu: Literatura. Komparatystyka. Folklor, Warszawa 1968 (tłumaczenie zawartej tam rozprawy zamieszczamy w ni­niejszym tomie).
Zagadnienia, o które idzie, istniały w Polsce międzywojen­nej jako świadomy i twórczy wysiłek badawczej myśli, prze­de wszystkim w dziele Stefana Czarnowskiego, istniały jako indywidualny wysiłek. Dziś stają się przedmiotem szerokiej dyskusji. Do tej dyskusji właśnie jako argument wprowadza­my część spuścizny rosyjskiego językoznawcy i folklorysty.
P. G. Bogatyriew wyszedł z innej narodowej tradycji nau­kowej i z innej macierzystej dyscypliny niż Stefan Czarnowski. Sformułował szereg tez metodologicznych, postawił szereg pro­blemów, wskazał szereg prawidłowości, które doskonale współ­brzmią z tezami o czternaście lat starszego od niego polskiego teoretyka i historyka kultury.

Tytuł:


SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ




Autor: Piotr Bogatyriew

Wstęp, wybór i opracowanie Maria Renata Mayenowa

Wydawnictwo i rok wydania:
PAŃSTWOWY INSTYTUT WYDAWNICZY
1975 Wyd. I
1500 + 290 egz.


Stan: +db odbarwienia na wyklejkach i pierwszych dwoch stronach

Oprawa: miekka

Ilość stron: 230 str.

Format: 12x19 cm

Ilustracje: -----

Spis treści:
SPIS RZECZY
Wstęp — Maria Renata Mayenowa 5
Przyczynek do etnografii strukturalnej 15
przeł. M. R. Mayenowa
Choinka we wschodniej Słowacji 20
przeł. M. R. Mayenowa Funkcje stroju ludowego na obszerze morawskosłowackim 26
przeł. Z. Saloni
Znaki teatralne 97
przeł. Z. Saloni
Uwagi o teatrze ludowym 116
przeł. I. Szymanowska
O wzajemnych związkach dwóch bliskich systemów se-
miotycznych 128
przeł. I. Szymanowska
Okrzyki przekupniów i wędrownych rzemieślników, zna­
ki reklamy 155
przeł. I. Szymanowska
Folklor jako swoista forma twórczości (razem z R, Ja-
kobsoneim) 188
przeł. F. Wayda Pieśń ludowa z funkcjonalnego punktu widzenia . . . 183
przeł. M. R. Mayenowa Funkcje motywów przewodnich w rosyjskiej bylinie . . 197
przeł. I. Klinger
Bibliografia 217



Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.