SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ strój ludowy teatr etnog
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
WSTĘP
Ze stosunkowo dużej i różnorodnej spuścizny naukowej Piotra Grigorjewicza Bogatyriewa prezentujemy czytelnikowi polskie-- mu nader skromną ilościowo próbkę. Ze szczupłości próbki trudno się usprawiedliwić. Rozprawy te, należące do zakresu semio-tyki kultury ludowej, nie reprezentują historii dyscypliny. W pewnym sensie zresztą dyscyplina ta nie ma jeszcze historii. Proponując czytelnikowi ten zbiór rozpraw, próbujemy wprowadzić w obieg polskiej świadomości teoretycznej zagadnienia, które dziś właśnie są żywotne i sporne zarazem. Wprowadzamy je jako rozprawy mówiące o problemach i metodach w pełni aktualnych, co -więcej, uderzających swoją nowoczesnością i nowością. Nie idzie także o to, że w Polsce nie był ten typ myślenia dotąd uprawiany. A i autor mógł być znany polskiemu czytelnikowi. Tyle że z takich specjalistycznych wydawnictw jak Lud słowiański (t. II, 1931) lub księga dedykowana J. Krzy-żanowskiemu: Literatura. Komparatystyka. Folklor, Warszawa 1968 (tłumaczenie zawartej tam rozprawy zamieszczamy w niniejszym tomie).
Zagadnienia, o które idzie, istniały w Polsce międzywojennej jako świadomy i twórczy wysiłek badawczej myśli, przede wszystkim w dziele Stefana Czarnowskiego, istniały jako indywidualny wysiłek. Dziś stają się przedmiotem szerokiej dyskusji. Do tej dyskusji właśnie jako argument wprowadzamy część spuścizny rosyjskiego językoznawcy i folklorysty.
P. G. Bogatyriew wyszedł z innej narodowej tradycji naukowej i z innej macierzystej dyscypliny niż Stefan Czarnowski. Sformułował szereg tez metodologicznych, postawił szereg problemów, wskazał szereg prawidłowości, które doskonale współbrzmią z tezami o czternaście lat starszego od niego polskiego teoretyka i historyka kultury.
Tytuł:
SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ
Autor: Piotr Bogatyriew
Wstęp, wybór i opracowanie Maria Renata Mayenowa
Wydawnictwo i rok wydania:
1975 Wyd. I
1500 + 290 egz.
Stan: +db odbarwienia na wyklejkach i pierwszych dwoch stronach
Oprawa: miekka
Ilość stron: 230 str.
Format: 12x19 cm
Ilustracje: -----
Spis treści:
Wstęp — Maria Renata Mayenowa 5
Przyczynek do etnografii strukturalnej 15
przeł. M. R. Mayenowa
Choinka we wschodniej Słowacji 20
przeł. M. R. Mayenowa Funkcje stroju ludowego na obszerze morawskosłowackim 26
przeł. Z. Saloni
Znaki teatralne 97
przeł. Z. Saloni
Uwagi o teatrze ludowym 116
przeł. I. Szymanowska
O wzajemnych związkach dwóch bliskich systemów se-
miotycznych 128
przeł. I. Szymanowska
Okrzyki przekupniów i wędrownych rzemieślników, zna
ki reklamy 155
przeł. I. Szymanowska
Folklor jako swoista forma twórczości (razem z R, Ja-
kobsoneim) 188
przeł. F. Wayda Pieśń ludowa z funkcjonalnego punktu widzenia . . . 183
przeł. M. R. Mayenowa Funkcje motywów przewodnich w rosyjskiej bylinie . . 197
przeł. I. Klinger
Bibliografia 217
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.