red. Jerzy Kleer
Dodatkowe informacje
ISBN:83[zasłonięte]60089-9liczba stron: 290Okładka: miękkaWydawnictwo: CeDeWuWymiary: 165 x 235 mmRok wydania: 2006 Opis
Książka, jaką otrzymuje Czytelnik, poświęcona jest różnym aspektom sektora publicznego. Zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Pytanie podstawowe, na jakie we wstępie należałoby odpowiedzieć dotyczy znaczenia sektora publicznego we współczesnej gospodarce rynkowej. Dlaczego problematyka sektora publicznego jest tak ważna? Głównie, że po przez jego kanały przepływa czy też jest tworzona w rozwiniętych krajach gospodarki rynkowej, średnio 40% PKB. To zaś oznacza, że w tej części gospodarki, reguły gry są odmienne, a co najmniej zmodyfikowane w stosunku do reguł obowiązujących w sektorze prywatnej gospodarki rynkowej. Olbrzymi wpływ na owe reguły mają czynniki polityczne. Jest to bowiem ta część gospodarki, w której przemieszane są reguły ekonomiczne z politycznymi. Presja ze strony wyborców z reguły owocuje zwiększonymi zobowiązaniami sektora publicznego. Ta więź między sektorem publicznym a systemem demokratycznym ma charakter narastający, nie tyle pod względem kontroli nad wydatkami ile żądań.
Spis treści:
Rozdział l
Identyfikacja rodzajów dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny - Jerzy Kleer 9
1.1. Wstęp 9
1.2. System zależności sektora publicznego 13
1.2.1. Państwo 17
1.2.2. Podaż dóbr publicznych 24
1.2.3. Powiązania zewnętrzne 36
1.2.4. Okresy przesileń 44
l .3. Wnioski 52
Bibliografia 54
Rozdział 2
Sektor publiczny w krajach Unii Europejskiej
Andrzej Karpiński, Stanisław Paradysz 57
2.1. Cele opracowania i założenia metodologiczne 57
2.2. Zakres sektora publicznego w krajach Unii Europejskiej 64
2.3. Rola sektora publicznego w gospodarce Unii Europejskiej 69
2.4. Dynamika zatrudnienia w sektorze publicznym w Unii Europejskiej 74
2.5. Struktura sektora publicznego w Unii Europejskiej 77
2.6. Finansowanie sektora publicznego w Unii Europejskiej 83
2.7. Przyszłość sektora publicznego w Unii Europejskiej w świetle prognoz 91
2.8. Problemy sporne i nierozwiązane 95
2.9. Sektor publiczny w Polsce na tle sektora publicznego w Unii Europejskiej 100
2.10. Wnioski 111
2.10.1. Diagnoza 111
2.10.2. Kierunek niezbędnych zmian oraz model docelowy 113
Bibliografia
Rozdział 3
Sektor publiczny a sektor prywatny - kierunki i siła zmian
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek 121
3.1. Państwo a gospodarka 121
3.2. Sektor publiczny i sektor prywatny a tyrania status quo 123
3.3. Gospodarcza misja państwa 125
3.4. Potrzeby finansowe budżetu państwa 129
3.5. "Porterowska" analiza sektora publicznego 132
3.6. Mapa dóbr publicznych wg kryterium mikroekonomicznej efektywności 134
3.7. Przedsiębiorczość -"dobro publiczne" 137
3.8. Jak dostarczać dobro publiczne - przedsiębiorczość? 138
Bibliografia 143
Rozdział 4
Próba oceny efektywności sektora publicznego - Andrzej Kondratowicz 145
4. l. Cel badania 145
4.2. Plan I etapu badania i wstępna charakterystyka zmiennych niezależnych 146
4.3. Wyniki I etapu badania 148
4.4. Opis II etapu badania 149
4.5. Wyniki II etapu badania 151
4.6. Uwagi końcowe 152
Źródła danych i metodologii 170
Rozdział 5
Partnerstwo publiczno-prywatne, doświadczenie brytyjskie - Joanna Siwińska 171
5.1. Wstęp 171
5.2. Definicje i zasięg PPP 172
5.3. Ekonomiczne uzasadnienie dla PPP 175
5.4. Doświadczenia brytyjskie 178
5.5. Wnioski 183
Bibliografia 184
Rozdział 6
Finansowanie dóbr sektora publicznego przez gospodarstwa domowe
Kamil Zubelewicz 185
6.1. Wstęp 185
6.2. Uwagi metodologiczne 185
6.3. Sposoby finansowania sektora dóbr publicznych 187
6.4. Dobrowolne finansowanie dóbr sektora publicznego 188
6.5. Obowiązkowe finansowanie dóbr sektora publicznego 194
6.6. Finansowanie poprzez obciążenia konsumpcji 197
6.7. Finansowanie poprzez obciążenia pracy, przedsiębiorczości
i świadczeń społecznych 200
6.8. Wnioski 203
Bibliografia 205
Rozdział 7
Przemiany sektora publicznego w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem dóbr
mieszanych - Grażyna Bukowska 207
7.1. Sektor publiczny 211
7.2. Edukacja 217
7.3. Bezpieczeństwo socjalne 222
7.4. Rynek pracy 226
7.5. Ochrona zdrowia 229
7.6. Swiadczeniobiorcy 231
7.7. Finansowanie dóbr publicznych 232
7.8. Podsumowanie 235
Aneks do rozdziału 7 237
Bibliografia 241
Rozdział 8
Rola państwa i sektora publicznego w Arabii Saudyjskiej
Adrianna Łukaszewicz 245
8.1. Czym jest sektor publiczny? Teoretyczne ramy analizy 245
8.2. Przyjęte założenia 249
8.3. Charakterystyka sektora publicznego w Arabii Saudyjskiej 250
8.4. Podsumowanie 266
Bibliografia 269
Rozdział 9
Koncepcja modelu sektora publicznego i wzajemnych relacji między sektorem dóbr
publicznych i sektorem dóbr prywatnych - Jerzy Kleer 271
9.l. Założenia 2/1
9.2. Podstawowe cele i zadania modelu 272
9.2.1. Uniwersalny model podstawowy 273
9.2.1.1.Czyste dobra publiczne 274
9.2.1.2. Uniwersalne dobra mieszane 275
9.3. Sektor publiczny - sektor prywatny: modele koegzystencji 280
9.3.1. Model równowagi 281
9.3.2. Model nierównowagi 283
9.3.3. Model neutralny bądź względnej równowagi 285
9.4. Obszar miękki 288
9.5. Wnioski 289