Legend: Hand of God jest stworzoną przez niemieckie studio Master Creating produkcją będącą połączeniem cRPG i gry akcji (hack’n’slash), której wydarzenia dzieją się w świecie fantasy zwanym Aris.
W Legend: Hand of God wcielamy się w postać Targona – nowicjusza Zakonu Świętego Płomienia. Zakon ten przez wiele lat strzegł ognia, który blokował demonom przejście przez znajdujący się w jego obrębie portal. Strzegł, bo pewnego dnia płomień został zgaszony i hordy potworów ponownie zalały świat Aris. Jedyną nadzieją okazuje się odnalezienie artefaktu zwanego „Ręką Bogów", a ten w przeszłości został podzielony na części – rozrzucone po świecie. Scenariusz gry napisany został przez Susan O’Connor, znaną amerykańską autorkę, która na swoim koncie ma również współpracę przy tworzeniu fabuły takich produkcji jak Dungeon Siege II i Gears of War.
W trakcie przebiegu gry spośród pięciu dróg rozwoju postaci (siły, sprytu, magii, natury i wiary) wybieramy dwie. Rozgrywka w każdym przypadku sprowadza się do tego samego: kolejnego zabijania potworów oraz zbierania przedmiotów i złota. Podobnie jak w innej produkcji tego typu, Diablo, kliknięcie myszki służy zarówno do przemieszczania bohatera po mapie, jak i atakowania przeciwników.
Autorzy gry zastosowali tzw. Cinematic Combat System, dzięki czemu w Legend: Hand of God z każdym – orkiem, trollem czy goblinem – walczy się w odmienny sposób. Na przykład w przypadku starcia z olbrzymim stworem nie sieczemy go mieczem po kolanach, tylko wyskakujemy i atakujemy takie partie jego ciała jak głowa czy korpus. W ten sposób kolejni napotkani przez nas wrogowie nie różnią się jedynie liczbą punktów życia, ale również sposobem przeprowadzania walk z nimi.
Świat gry złożony jest z losowo generowanych lochów oraz ręcznie stworzonego otoczenia na powierzchni. Warto wspomnieć też, że w produkcji wykorzystano technologię Ageia PhysX, która przyspiesza wyspecjalizowane, oparte na fizyce symulacje i w efekcie wpływa na bardziej realistyczną interakcję z otoczeniem.
Interesującym pomysłem jest również wprowadzenie „żywego” kursora w postaci niewielkiej, małej elfki, która pomaga nam w grze nie szczędząc podpowiedzi i oświetlając drogę w co ciemniejszych lokacjach.