Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Schelling - SYSTEM IDEALIZMU TRANSCENDENTALNEGO

12-06-2014, 1:35
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 120 zł     
Użytkownik libri_perfecte
numer aukcji: 4236236295
Miejscowość Wysyłkowo
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-06-2014, 1:41

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1979

info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Spis treści:

Wstęp

SYSTEM IDEALIZMU TRANSCENDENTALNEGO

Przedmowa
Wprowadzenie

§ 1 Pojęcie filozofii transcendentalnej
§ 2 Wnioski
§ 3 Tymczasowy podział filozofii transcendentalnej
§ 4 Organ filozofii transcendentalnej

Pierwszy rozdział główny: O zasadzie idealizmu transcendentalnego

Rozdział pierwszy: O koniecznym charakterze najwyższej zasady wiedzy i jej właściwościach
Rozdział drugi: Dedukcja samej zasady

Objaśnienia
Uwagi ogólne

Drugi rozdział główny: Ogólna dedukcja idealizmu transcendentalnego

Przypomnienie wstępne

Trzeci rozdział główny: System filozofii teoretycznej według zasad idealizmu transcendentalnego

Przypomnienie wstępne

I. Dedukcja absolutnej syntezy zawartej w akcie samowiedzy
II. Dedukcja pośrednich ogniw absolutnej syntezy

„Twierdzenie końcowe: Filozofia jest historią samowiedzy obejmującą różne epoki i prowadzącą sukcesywnie do owej jednej absolutnej syntezy"

Pierwsza epoka. Od pierwotnego doznania do oglądu wytwórczego

A. Zadanie: Wyjaśnić, w jaki sposób Ja dochodzi do tego, że ogląda siebie jako ograniczone
Uzupełnienia
B. Zadanie: Wyjaśnić w jaki sposób Ja ogląda siebie samo jako Ja doznające
C. Teoria oglądu wytwórczego

Przypomnienie wstępne

Dedukcja oglądu wytwórczego
Dedukcja materii
Wnioski
Trzy momenty w konstrukcji materii: a) magnetyzm, b) elektryczność, c) proces chemiczny, galwanizm
Ogólne uwagi na temat pierwszej epoki

Druga epoka. Od oglądu wytwórczego do refleksji

Przypomnienie wstępne

D. Zadanie: Wyjaśnić, w jaki sposób Ja dochodzi do tego, że ogląda siebie jako Ja wytwórcze

Rozwiązanie

Konstrukcja zmysłowego przedmiotu i wewnętrznego sensu — Czas i przestrzeń

Dedukcja stosunku przyczynowego — jako opartego na wzajemności relacji powstawania tmiwersum dla Ja
Dedukcja organiczności
Przejście do sfery wolnej refleksji
Ogólne uwagi w związku z drugą epoką

Trzecia epoka. Od refleksji do absolutnego aktu woli

Empiryczna abstrakcja (izolowanie działania od wytworów) jako pierwszy warunek refleksji. Zachodzi ona za pośrednictwem sądu — zapośred-niczonego przez (empiryczny) schematyzm. — (Różnica między schematem a obrazem i symbolem.)
Przejście do transcendentalnej abstrakcji (przez co powstają pojęcia aprioryczne)

Tej odpowiada:

transcendentalny schematyzm. Dedukcja tegoż. Mechanizm kategorii
absolutne wyniesienie Ja ponad przedmiot (absolutna abstrakcja) jest postulatem, którym kończy się filozofia teoretyczna
Przejście do filozofii praktycznej
Ogólne uwagi na temat trzeciej epoki próżnica między pojęciami a priori i a posteriori
Czwarty rozdział główny: System filozofii praktycznej według zasad idealizmu transcendentalnego
„Twierdzenie pierwsze: Absolutna abstrakcja, tzn. początek świadomości, daje się wyjaśnić jako samookreślanie, czyli jako działanie inteligencji na siebie samą".)
Wnioski „Twierdzenie drugie: Akt samookreślenia, czyli wolne działanie inteligencji na siebie samą daje się wyjaśnić wyłącznie określonym działaniem jakiejś innej inteligencji poza nią")

1. Że to działanie inteligencji poza nią jest warunkiem aktu samookreślenia
2. Jak można pomyśleć stosunek obydwu inteligencji?
3. W jaki sposób należy pomyśleć działanie (inteligencji na mnie), będące warunkiem świadomości, jako działanie ustawiczne
Uzupełnienia

Zadanie: Wyjaśnić, w jaki sposób chcenie znów staje się obiektywne dla Ja
„Twierdzenie trzecie: (a) Chcenie kieruje się pierwotnie z konieczności na przedmiot zewnętrzny"
Przeciwieństwo między chceniem (wolność) i oglądem wytwórczym. Idea, ideał, popęd:

a. Negatywne warunki przejścia od podmiotowości do przedmiotowości
b. Pozytywne rozwiązanie tego problemu

3) Kwestia, w jaki sposób to, co idealne w chceniu, obiektywizuje się dla Ja. — Dedukcja prawa moralnego. — Popęd naturalny jako przeciwieństwo, za którego pośrednictwem dochodzi do świadomości czyste samookreślenie (etyczność). — Wolność transcendentalna)

Uzupełnienia.

Dedukcja prawa w sensie jurystycznym i powszechnego ustroju prawnego. Pojęcie historii. — Pojęcie filozofii historii. — Wyjaśnienie tożsamości wolności i prawidłowości (jak° głównej cechy historii). — Pojęcie moralnego porządku świata (opatrzności) w ramach idealizmu transcendentalnego.— Religia w obrębie transcendentalnego idealizmu. — Trzy okresy historii

Zadanie: Wyjaśnić, w jaki sposób Ja może uświadomić sobie pierwotną harmonię między przedmiotowością i podmiotowością

Piąty rozdział główny: Podstawowe założenia tełeołogii według zasad idealizmu transcendentalnego

Szósty rozdział główny: Dedukcja ogólnego organu filozofii, czyli podstawowe założenia filozofii sztuki według zasad idealizmu transcendentalnego

§ 1. Dedukcyjny wywód [tego, co w] wytworze sztuki w ogóle [istotnej
Stosunek między pięknem a wzniosłością

§ 2. Charakter wytworu sztuki

Różnica między pięknem wytworu Stuki i pięknem przyrody. — Różnica między wytworem estetycznym i zwyczajnym wytworem kunsztu. — Stosunek sztuki do nauki (Odmienne znaczenie geniuszu w nieb obydwu)

§ 3. Wnioski. Ogólne uwagi do całego systemu

O HISTORII NOWSZEJ FILOZOFII (z wykładów monachijskich)
Kant. Fichte — System idealizmu transcendentalnego
Filozofia przyrody
Bibliografia
Słowniczek terminologiczny
Skorowidz imion
Skorowidz rzeczy

Stron LIX+456, PWN