SATSUMA PIĘKNY ORYGINALNY TALERZ DESEROWY 19 CM
wyjątkowo piękny – w idealnym stanie zachowania – talerz deserowy z delikatnej porcelany pokrytej kolorowymi emaliami i masywnym złotem zgodnie z tradycją najsłynniejszej sztuki zdobienia porcelany – Satsuma…
widzimy damę w otoczeniu dwóch starszych jegomości – i w najbardziej popularnej wersji- jest to bogini Okame / Okami/ - postać czczona jako "bogini wielorakiego szczęścia". Opiekuje się zwłaszcza młodymi małżeństwami i kobietami w ciąży, ale pomaga też wielu innych sytuacjach życiowych. Wyobrażana jest jako osoba o białej twarzy zwężającej się w skroniach, z wydętymi policzkami, wąskimi oczami i drobnymi ustami. Wizerunki Okame sprzedawane są jako talizmany przynoszące szczęście. Podobnie jak w naszej tradycji ma do pomocy dwóch sędziów, którzy spełniają rolę naszego diabełka i aniołka i podpowiadają bogini, czy delikwent naprawdę zasłużył na szczęście – bądź na wieloraki brak szczęścia… W Polsce ten ostatni chyba ma więcej do powiedzenia…J - ale jest to najprostsza z interpretacji- Wystarczy, że chce się uwiecznić szczęśliwy moment w historii rodziny- a mistrz – malarz porcelany – nada mitologicznym postaciom – twarz najważniejszej babci- i wujków… w jakimś bardzo waznym momencie życia… albo dziewczyna, która własnie poczuła, że jest w błogosławionym stanie … wtedy takie naczynia stoja na honorowym miescu – obok najstarszego naczynia – porcelanowej lub glinianej amforki na herbatę- zwojów kaligraficznych i białej broni…shogun prezentację najcenniejszych rzeczy w swojej kolekcji rozpoczynał do czarki na herbatę…
nasza starsza Dama – o dość srogim wyrazie twarzy trzyma w dłoni pismo i wsłuchuje się w rady kolegów bogów... Sygnatura niestetyy zmazan- chociaż wydaje mi się, że to może byc część napisu Nippon - cooznacza królestwo Japonii - dwa hieroglify pisane od góry w dół - stary sposób pisania 811. Japanese porcelain. Mark "Nikko". Most likely date is the 1950s. The porcelain is probably bought directly in Japan, since there are no western characters in the mark. The reading of this combination is nikko (sunlight/sunshine). Top character can be read as Nichi, or jitsu. The bottom character can be read as Ko meaning light or shine. If read alone day or sun are the common meanings, combined it is Nikko. The style of pattern design is Satsuma influenced (probably from Kyoto, not Kyushu)
Wymiary
średnica 19 cm
Polecam!!!
Satsuma
The typical Satsuma ware we most of the time comes into contact with is a yellowish earthenware usullay decorated with a minute decoration with Japanese figures, expressive faces or detailed oriental landscapes, or sometimes embellished with vivid dragons in relief. This ware is in fact an export product specifically designed in the mid 19th century to cater to the western export market. The Japanese themselves had very little interest in this ware.
From around the 1890's to the early 1920's at least twenty and possibly more studios or factorys were producing "Satsuma" wares of which much were of low quality and destined for the European and American export markets. At the same time, artists studio's were producing wares of the finest quality.
Most of the marks below will detail this ware since there were many masterpieces created during its hayday and several studios have created eternal fame for their names with these magnificent wares. It is easily recognized by its finely crackled glaze and by the fact that its earthenware body does not "ring" when tapped. The production soon spread to several cities such as Kyoto, Tokyo, Nagoya, Yokohama and elsewhere throughout Japan, from the Meiji period (1[zasłonięte]868-19) up until today.
Satsuma Han however has a much longer history than that. If you click the map icon to the right you will find this as the Satsuma area on the southern Kyushu island. The first historical kilns here were established by Korean potters in the late 16th century. These first wares were stonewares, covered with a thick dark glaze and are so rare that only museums might have a few to show.
The success of the Satsuma export decorative style inspired many followers, some of which have a stoneware body or a pure white porcelain, why I have choosen to collect any and all Satsuma looking wares, here.
The circle with a cross that often makes up a part of the marks, are the Shimazu mon or the family crest of the clan that ruled Satsuma Han however I doubt that any of the Shimazu clan ever owned a Satsuma export style ware piece. If that were to be the case, the crest would in that case need to be blue, since that was also the Shimazu clan colors.
Satsuma was produced in Kagoshima, Kyoto, Tokyo, Osaka, Kobe, and Kanazawa by hundreds of known artists, in many styles and by literally thousands of unknown decorators. Meizan has pieces authenticated as being done in Kanazawa (Kutani). For most of the "Zan brothers" nothing is known, in spite of very good quality work and many good studio pieces are simply unmarked.
Please also notice that the authenticity of many of the more important marks below are uncertain.
Jan-Erik Nilsson
|