OPIS KSIĄŻKI: |
Podstawę realizacji zamierzenia badawczego stanowiły rezultaty badań empirycznych, obejmujące zarówno dane liczbowe, jak i opinie i oceny na temat działalności gmin w zakresie kreowania warunków rozwoju nowoczesnego handlu na lokalnych rynkach, pochodzące od przedstawicieli urzędów gminnych. Zostały one zebrane poprzez skategoryzowany kwestionariusz wywiadu skierowany do celowo dobranej, zapewniającej reprezentywność wyników grupy gmin. Uzupełnieniem materiałów pozyskanych z gmin, a także ich weryfikatorem były oceny i opinie zebrane od przedstawicieli lokalnych społeczności, takich jak: zrzeszenia, stowarzyszenia branżowe oraz izby gospodarcze.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Zadania samorządu terytorialnego w rozwoju rynków lokalnych
1. Miejsce i rola samorządu terytorialnego w zarządzaniu gospodarką 2. Gmina jako ośrodek aktywizacji lokalnego rynku 3. Przegląd kierunków działań samorządu gminnego państw europejskich na rzecz rozwoju lokalnych rynków
Rozdział II. Dylematy rozwoju handlu w krajach Unii Europejskiej i w Polsce
1. Problemy rozwoju sieci handlowej w krajach Unii Europejskiej 2. Dylematy rozwoju handlu w Polsce
Rozdział III. Stan i kierunki rozwoju handlu na lokalnych rynkach w opinii samorządu gminnego
1. Znajomość lokalnej struktury handlu 2. Zmiany struktury sieci handlowej 3. Wpływ władz samorządowych na kształtowanie sieci handlowej 4. Przewidywany rozwój handlu w gminach w ciągu najbliższych 2-3 lat
Rozdział IV. Prawne i ekonomiczne narzędzia oddziaływania samorządu gminnego na kształtowanie rozwoju handlu
1. Tworzenie prawa miejscowego dotyczącego funkcjonowania i rozwoju lokalnego handlu 2. Plan miejscowy i program rozwoju handlu jako narzędzie oddziaływania gminy na kształtowanie infrastruktury handlowej 3. Ekonomiczne narzędzia stymulowania infrastruktury handlowej 3.1. Zasady gospodarowania mieniem komunalnym i związana z tym polityka cenowa 3.2. Narzędzia regulacji finansowej stosowane przez gminy wobec przedsiębiorców 4. Zasoby finansowe gmin jako podstawa ich ekonomicznego oddziaływania na rozwój lokalnej gospodarki
Rozdział V. Współpraca gminy z otoczeniem rynkowym jako podstawa doskonalenia procesów rozwojowych handlu
1. Zakres i formy współpracy gminy z otoczeniem rynkowym 2. Poprawa warunków funkcjonowania przedsiębiorstw i przyciąganie inwestycji zagranicznych jako element samorządowej polityki rozwoju rynku lokalnego 2.1. Korzyści dla lokalnego rynku wynikające z pozyskania inwestorów zagranicznych 2.2. Zagrożenia dla lokalnej społeczności wynikające z działalności zagranicznych firm handlowych 2.3. Uwarunkowania rozwoju zagranicznych inwestycji handlowych w opinii władz lokalnych 3. Współudział gminy w tworzeniu warunków rozwoju sektora małych firm 3.1. Działalność informacyjna i edukacyjna 3.2. Współudział gminy w upowszechnianiu oryginalnych i skutecznych form działania w handlu 4. Przyczyny niskiej skuteczności działań podejmowanych przez gminy w zakresie pobudzania rozwoju handlu na lokalnym rynku
Rozdział VI. Relacje władz centralnych i lokalnych w sferze kreowania rozwoju handlu wewnętrznego
1. Ocena stanu dotychczasowego 2. Postulowane kluczowe obszary współdziałania centrum i samorządu gminnego 3. Formy współdziałania centrum, samorządu gminnego i samorządu gospodarczego
Wnioski
Bibliografia
|