Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Samoloty bombowe PZL. 23 KARAŚ

18-07-2014, 7:44
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 18 zł      Najwyzsza cena licytacji: zł      Aktualna cena: 18 zł     
Użytkownik wyd_stratus
numer aukcji: 4392535777
Miejscowość Sandomierz
Kupiono sztuk: 2    Zostało sztuk: 8    Licytowało: 2    Wyświetleń: 131   
Koniec: 18-07-2014 07:42:12

Dodatkowe informacje:
Rok wydania (xxxx): 2014
Okładka: miękka
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 0.20 [kg]
Rodzaj: Albumy i książki
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Autor Andrzej Glass

ISBN[zasłonięte]978-83829-18-6

Format 185x230 mm

Ilość stron 48

Oprawa miękka zeszytowa

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A “Karaś”. Zamówiono 240 “Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. “Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A “Karaś”. Zamówiono 240 “Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. “Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.

W kwietniu 1936 r. Bułgaria złożyła zamówienie na 12 PZL. 23 “serie pour l’éranger” (seria dla zagranicy). W 1936 r. pod kierunkiem inż. Henryka Malinowskiego, który wówczas podjął pracę w PZL, została opracowana dokumentacja zmodyfikowanej odmiany “Karasia” z silnikiem Gnôme-Rhône 14 Ks, o mocy 930 KM. Większa masa silnika zmusiła do przedłużenia kadłuba o 0,27 m, co uczyniono przez przedłużenie części środkowej z kabiną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL. 43.

We wrześniu 1939 r., podczas działań wojennych, “Karasie” wykorzystywane były głównie do lotów rozpoznawczych. Łącznie w walkach wzięło udział 120 samolotów P. 23B i 2 samoloty P. 43A. Straty wyniosły 112 samolotów, tj. 90% stanu. Żaden inny typ samolotów nie poniósł tak dużych strat w kampanii wrześniowej. Np. w Brygadzie Bombowej 62% “Karasi” zostało zniszczonych podczas lotów bojowych i w związku z działaniami nieprzyjaciela. Sześć “Karasi” zestrzeliła polska obrona przeciwlotnicza, a jednego lotnictwo.

NIE WYSYŁAMY ZA POBRANIEM
E-mail Wyślij wiadomość
Tel. stac. 15[zasłonięte]833-30

Moje komentarze
Inne aukcje
Dodaj do ulubionych
Strona "O mnie"

WysyłkaGratis

Numer 60 2490 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0050000 [zasłonięte] 693357
Bank Alior Bank