|
TOWAR FIRMY;
Mil Mi-8
W maju 1960 r. zespołowi Michaiła Mila polecono opracowanie dwóch nowych śmigłowców: Mi-2 dla zastąpienia Mi-1 oraz Mi-8 dla zastąpienia Mi-4. Ich cechą charakterystyczną miało być użycie silników turbinowych, mniejszych i lżejszych niż silniki tłokowe o tej samej mocy (pierwszym w ZSRR śmigłowcem z napędem turbinowym był Mi-6, dla Iżejszych śmigłowców nie było na razie silników turbinowych odpowiedniej mocy). Początkowy zamysł był taki, aby na Mi-1 i Mi-4 po prostu zamienić silnik tłokowy na turbinowy, nie ruszając pozostałej konstrukcji. W obu przypadkach okazało się to jednak niemożliwe.
Początkowy wariant Mi-8, wykonany w wersji pasażerskiej i oznaczony W-8 (izdielije80) miał jeden silnik turbinowy AI-24W konstrukcji Aleksandra Iwczenki (modyfikacja silnika od samolotu An24). Wirnik główny i ogonowy, układ przenoszenia mocy oraz tylna część kadłuba śmigłowca zostały przejęte bez zmian z Mi-4. Pierwszy z dwóch zbudowanych prototypów jednosilnikowego W-8 wystartował 24 czerwca 1961 r., a w dwa tygodnie później został zademonstrowany publicznie podczas pokazów na lotnisku Tuszyno w Moskwie (w NATO otrzymał nazwę Hip-A).
Pół roku wcześniej, w styczniu 1961 r. siły powietrzne rozpatrywały projekt wojskowej, transportowo-desantowej wersji W-8. Zamawiający zażądali od konstruktorów zwiększenia ładowności śmigłowca, czyli tym samym założenia mocniejszego zespołu napędowego i nowej przekładni. Równocześnie nalegali na dwusilnikowy układ śmigłowca, zapewniający większe bezpieczeństwo w przypadku awarii. Analizy możliwych rozwiązań pokazały, że nie da się wykonać tego zadania za pomocą modyfikacji któregoś z istniejących silników, dlatego zamówiono nowy silnik turbinowy w zespole Siergieja Izotowa (wtedy nosił on nazwę OKB-117, stąd i nazwa silnika TW2-117, TW od: turbowintowol). S. Izotow opracował także nową przekładnię główną dla śmigłowca. Silnik TW2117 miał zbliżone do zachodnich odpowiedników jednostkowe zużycie paliwa, ale był od nich cięższy. Tym niemniej był i tak nieporównanie lżejszy od silnika tłokowego ASz-82W ze śmigłowca Mi-4: przy tej samej mocy maksymalnej 1700 KM masy silników wynosiły odpowiednio 1070 kg i 335 kg (a wiadomo, że każdy kilogram zaoszczędzony na masie silnika pozwala, przy zadanym ładunku użytecznym, zmniejszyć masę startową śmigłowca o 3-4 kg).
2 sierpnia 1962 r. nowy wariant W-8A (w NATO Hip-B) po raz pierwszy oderwał się od ziemi, a 17 września 1962 r. pilot doświadczalny N. Leszyn wykonał na nim pierwszy lot. W trakcie prób tej wersji śmigłowca wprowadzano kolejne ulepszenia, m. in. w układzie sterowania, by wreszcie 9 października 1963 r. rozpocząć próby zakładowe śmigłowca z nowym pięciołopatowym wirnikiem nośnym. Ten wariant został ostatecznie przedstawiony do prób państwowych, które zakończył 3 listopada 1964 r. Pod koniec 1965 r. w zakładzie w Kazaniu powstały pierwsze śmigłowce seryjne, nazwane Mi-8. Później produkcję uruchomiono także w zakładzie w Ułan-Ude.
Mi-8 pobił kilka światowych rekordów lotniczych, m. in. zasięgu w locie po trasie zamkniętej 2464 km oraz średniej prędkości 203 km/h na trasie o długości 2000 km.
Mi-8 produkowany był w dwóch podstawowych wersjach: pasażerskiej Mi-8P (prototyp W-8AP) oraz transportowej Mi-8T (prototyp WBAT). Różnią się one głównie sposobem urządzenia kabiny ładunkowej. W wersji pasażerskiej można przewozić 28 ludzi; wersja transportowa , użytkowana przede wszystkim przez wojsko, zabiera 24 żołnierzy z uzbrojeniem, może przewozić ładunki o masie do 4000 kg wewnątrz ładowni lub 3000 kg na zaczepie zewnętrznym. Z zewnątrz podstawowe wersje Mi-8 odróżnić można po oknach w ładowni: pasażerski Mi-8P ma okna prostokątne, zaśtransportowy Mi-ST-okrągłe. W kodzie NATO obie te wersje noszą nazwę Hip-C.
Zarówno Mi-8T jak i Mi-SP mogą być użytkowane w wariancie sanitarnym dla 12 rannych (chorych) lub w wariancie dźwigowym. Na zewnętrznym zaczepie pod Mi-8 można również podwieszać gumowy zbiornik na około 2000 litrów wody służącej do gaszenia pożarów lub aparaturę rolniczą do rozsypywania lub rozpylania chemikaliów. W 1980 r. na podstawie Mi-8P powstał Mi-8PA z silnikami TW2117F, na zamówienie Japonii.
Kabinę ładunkową Mi-8, zarówno wersji P jak i T, można luksusowo urządzić dla 7-11 osób (wersja Mi-8S lub Mi-8PS, salon). Wiele egzemplarzy Mi-8S (PS) użytkowanych jest w wojsku jako śmigłowce dyspozycyjne dla dowódców różnych szczebli.
W 1968 r. Mi-8 przystosowano do wykonywania zadań szturmowych. Po bokach Mi-8T standardowo montowane są kratownice z belkami do podwieszania czterech wyrzutni UB-1 6-57UD, każda z szesnastoma rakietami niekierowanymi S-5, lub bomb. W kabinie załogi zainstalowano celownik. Ściśle rzecz biorąc, ta wersja nosi oznaczenie Mi-8TW (woorużonnyj, uzbrojony), jednakże powszechnie stosuje się zwykłą nazwę Mi-8T.
W 1975 r. powstała kolejna, znacznie silniej uzbrojona wersja MiSTB (w NATO Hip-E). Otrzymała ona uzbrojenie składające się z sześciu wyrzutni UB-32 (po 32 rakiety S-5 w każdej) oraz czterech przeciwpancernych kierowanych pocisków rakietowych 9M17P Skorpion systemu Falanga. Wprzodzie kadłuba umieszczono stanowisko z karabinem maszynowym A-12,7 kal. 12,7 mm (zapas 700 nabojów), obsługiwanym przez technika pokładowego. Eksportowa wersja Mi-8TBK, w NATO Hip-F, otrzymała zamiast czterech rakiet 9M17P sześć mniejszych, naprowadzanych przewodowo 9M14M Malutka. Śmigłowiec ten był użytkowany przez lotnictwo NRD (39 sztuk) oraz Nikaragui.
Prototyp W-8 z jednym silnikiem AI-24W oraz przekładnią i czterołopatowym wirnikiem od Mi-4. (Archiwum); Mi-BTBK przenoszący sześć mniejszych rakiet Ma/utka zamiast czterech Skorpion (prowadnice zamontowane u gory wysięgnika) oraz sześć wyrzutni UB-32, podwieszonych pod wysięgnikiem.
Mi-8TW lotnictwa polskiego uzbrojony w cztery wyrzutnie UB-16-67.
Kratownica zzawieszonymi na niej belkami uzbrojenia i wyrzutniami UB-16-67; Dtwarte tylne drzwi do ładowni Mi-8; Wysięgnik na uzbrojernie śmigłowca Mi-8T8, a na nim trzy wyrzutnie UB-32z rakietami niekierowanymi oraz dwie prowadnice d/a rakiet przeciwpancernych Skorpion.
Oprócz przedstawionych wyżej wersji Mi-8, użytkowanych w większej liczbie, istnieją liczne wyspecjalizowane modyfikacjewojskowe, np. latające stanowiska dowodzenia i śmigłowce walki radioelektronicznej. Dla zaznajomienia się z nimi odsyłam do innych rozdziałów.
Śmigiowiec Mi-8T może być stosowany do układania min. W tym celu wewnątrz ładowni montowane jest urządzenie WMR-2, mieszczące dwa rzędy po 20 kaset, każda kaseta zawiera pięć min przeciwpancernych bądź przeciwpiechotnych (czyli łącznie 200 min). Miny układane są w terenie za pomocą podajnika wysuniętego przez tylne drzwi ładowni, taśma podajnikajest napędzana przez dwa silniki elektryczne. Układanie min jest możliwe z wysokości do 50 m. Wcześniejszym modelem śmigłowcowego urządzenia do układania min jest WMR-1 (64 miny), zbudowane oryginalnie dla śmigłowca Mi-4, ale później dostosowane także do Mi-8.
Innym wariantem jest Mi-8BT (buksir trałow), przeznaczony do rozminowywania terenu, powstały w 1974 r. Z roku 1977 pochodzi wersja Mi-8TZ (topliwo-zaprawszczik) służąca do dostarczania paliwa na wysunięte pozycje. W składzie Zachodniej Grupy Wojsk Armii Radzieckiej bazującej w NRD, w 113. samodzielnej eskadrze śmigłowców w Sperenbergu znajdował się też jeden śmigłowiec Mi-8K. Od zwykłego Mi-8T różni się on prostokątnym lukiem wyciętym w tylnych drzwiach ładowni. Najprawdopodobniej jest to śmigłowiec służący do rozpoznania i korygowania ognia (K znaczy korrektirowszczik?), a przez tylne wycięcie wysuwany jest obiektyw dużego lotniczego aparatu fotograficznego. Istnieje także wersja rozpoznawcza Mi-8R.
Mi-8TG to śmigłowiec z dwoma silnikami TW2-117TG przystosowany do pracy na ciekłym metanie oraz zwykłym paliwie lotniczym, a
także na dowolnej ich mieszance. Wykonał on pierwszy lot w 1987 r., jako pierwszy w świecie śmigłowiec z takim napędem. Wszystkie dane Mi-8TG odpowiadają standardowemu śmigłowcowi Mi-ST, jedynie masa ładunku przewożonego na zadaną odległość jest o 100150 kg mniejsza, z powodu większej masy paliwa. Z zewnątrz Mi8TG można odróżnić od Mi-8T po bocznych zbiornikach paliwa o znacznie większej średnicy.
Mi-8 jest śmigłowcem długowiecznym, jego produkcja w wersji Mi8AT z silnikami TW2-117 trwa nadal w zakładzie w Ułan-Ude. Wersja Mi-8MT, inaczej Mi-17 (omówiona oddzielnie) z silnikami TW3117 jest produkowana zarówno w Ułan-Ude, jak i w Kazaniu. Do dziś zbudowano około 9000 śmigłowców wszystkich modyfikacji (1/3 w Ułan-Ude i 2/3 w Kazaniu), na eksport wysłano 2100 śmigłowców do 55 państw świata (w tym 1290 Mi-8 oraz 810 Mi-17).
Pierwszym znaczącym przykładem wojennego wykorzystania Mi8 była wojna bliskowschodni 1[zasłonięte]973-19 r. W składzie lotnictwa Syrii była grupa śmigłowców Mi-8T (w wariancie tropikalnym Mi-8TS, tropiczeskij suchol), wykorzystywanych do desantowania, transportu, ewakuacji zestrzelonych pilotów, prowadzenia rozpoznania. Zadania te wykonywane były w dzień w dobrych warunkach pogodowych, w locie na skrajnie małej wysokości 10-20 m.
Później Mi-8 brały udział w pierwszej fazie wojny w Afganistanie, ale szybko zostały wyparte przez Mi-8MT z mocniejszymi silnikami. Uczestniczyły także, wraz z Mi-17 (Mi-8MT) w walkach w Angoli, Czadzie, Mozambiku, Nikaragui, w wojnie Iraku z Iranem oraz Etiopii z Somalią. W niektórych krajach śmigłowiec samodzielnie modyfikowano, np. w Egipcie na wloty powietrza Mi-8T zakładano angielskie separatory zanieczyszczeń, w Finlandii Mi-8T wyposażono w radar nawigacyjno-pogodowy.
CHARAKTERYSTYKA ŚMIGŁOWCA Mi-8.
Załoga. Trzech lotników: dwaj piloci siedzą w kabinie z przodu kadłuba, mechanik ma odchylane siedzenie w przejściu między kabiną pilotów i ładownią.
Zespółnapędowyi układ przenoszenia mocy. Napęd śmigłowca Mi-8 ostatnich serii stanowią dwa silniki turbinowe TW2-117AG (poprzednio TW2-117A)
|