PODSUMOWANIE Samolot MiG-15 i jego liczne odmiany i odpowiedniki licencyjne był konstrukcją bardzo udaną i rozpowszechnioną na całym świecie. Dzięki prostej konstrukcji, dobrym osiągom oraz łatwym pilotowaniu zdobył powszechne uznanie. Wyprodukowany w kilkunastu tysiącach egzemplarzy wniósł znaczący wkład w rozwój lotnictwa światowego. Eksploatowany był w 43 krajach świata. Na tej maszynie wyszkoliło się wiele tysięcy młodych adeptów latania. Brał udział w wielu konfliktach i działaniach wojennych w drugiej połowie XX wieku. Przez wiele lat był standardowym myśliwcem krajów członków Układu Warszawskiego. Po zakończeniu eksploatacji w lotnictwie polskim, kilkadziesiąt egzemplarzy różnych wersji, w tym Lim-2, SBLim-1, SBLim-2 oraz Lim-5, Lim-6bis Agencja Mienia Wojskowego sprzedała do kilku krajów do agend państwowych i prywatnym właścicielom. Pewna liczba tych maszyn została wyremontowana i dopuszczona do latania. W ten sposób przedłużono ich i tak długą karierę. W marcu 1988 r. agenda Pentagonu DTESA zakupiła w Polsce i w Chinach kilkanaście dostępnych typów samolotów, w tym MiGi-15, Limy-2, SBLi-my-2, SBLimy-2Art, Limy-5 i Limy-6bis. Wszystkie te samoloty zostały po odpowiednich remontach dopuszczone do lotów w celu przeprowadzenia badań. Wiele z nich zakupiły zachodnie muzea lotnicze, gdzie po wyremontowaniu stanowią okazałe i cenne eksponaty. Także w Polsce zachowało się kilkanaście Limów-2 różnych wersji i odmian, zarówno w muzeach, jak i w prywatnych kolekcjach, a także na pomnikach. Ostatnio na lotnisku w Góraszce pracownicy i wolontariusze fundacji „Polskie Orły" przystąpili do remontu dwóch Limów-2, które zamierzają doprowadzić do stanu lotnego. Być może po kilkunastoletniej przerwie na polskim niebie znów pojawią się znane i lubiane sylwetki Limów-2.
|