Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Samochody terenowe na ziemiach polskich 1[zasłonięte]918-20

06-10-2014, 21:57
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 59.51 zł     
Użytkownik samter
numer aukcji: 4583821555
Miejscowość Poznań, ul. Dąbrowskiego 517
Wyświetleń: 11   
Koniec: 06-10-2014 21:26:27

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 1.10 [kg]
Rok wydania (xxxx): 2012
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Samochody terenowe na ziemiach polskich - Jan Tarczyński / Tomasz Szczerbicki, język polski, ZP-Grupa 2012, 278 str, 406 ilustracji i zdjęć, format 21x29,7 cm, waga 1,04 kg, miękka oprawa
            - historia samochodów terenowych wykorzystywanych przez wojsko i osoby cywilne w Polsce w latach 1[zasłonięte]918-20 do celów służbowych (wojsko, słuzby mundurowe) i prywatnych (w tym rajdy samochodów terenowych) - samochody wszystkich marek spotykane w tych latach na polskich drogach - bardzo bogato ilustrowana tylko archiwalnymi zdjęciami
            - z opisu wydawcy czytamy: Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach, o wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka, pojęcie „samochód terenowy” było nieco rozszerzone. Oczywiście, że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „klasycznym” napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne” zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w  liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów. Armia była zasadniczym użytkownikiem pojazdów terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w kraju. Wyjątkiem była „cywilna” inicjatywa budowy osobowych samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W książce przedstawiono modele nie tylko używane powszechnie, ale także ciekawe polskie prototypy czy też wozy zakupione tylko jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na potrzeby armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku lat 20. ubiegłego wieku – najbardziej spektakularne to badania rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na 4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe samochody osobowe” to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach określonych powyżej, dostosowane do przewozu osób, bez względu na ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony.
            Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając też okresów tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrześniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu oraz powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych samochodów terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej” po 1945 roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.
,
- kod towaru: ZP-SA-TE-NZP, 


- książka jest NOWA, 


- na życzenie FAKTURA VAT,


- towar na składzie - natychmiastowa wysyłka* lub odbiór własny,


- szukasz literatury do innego pojazdu - sprawdź inne oferty w sklepie SAMTER (specjalizacja: literatura motoryzacyjna polska i zagraniczna - ponad 1 000 tytułów), tj. kliknij link POKAŻ-INNE-PRZEDMIOTY-SPRZEDAJĄCEGO, następnie posortuj wg alfabetu (kliknij NAZWA) i znajdź interesujący Cię tytuł,


- pytania e-mailem [zasłonięte]@poznet.pl lub tel. 61 / 84 77 300, tel. kom. 601 [zasłonięte] 827 od poniedziałku do piątku w godz. 10.00 -17.00

* - więcej szczegółów - patrz zakładka O-MNIE ,

English speaking customers are welcome - worldwide shipping!
Deutschsprachige Kunden sind herzlich wilkommen - weltweiter Versand!