Szczerbicki Tomasz
SAMOCHODY OSOBOWE I OSOBOWO-TERENOWE WOJSKA POLSKIEGO 1[zasłonięte]918-19 Szczerbicki Tomasz
Książka, jakiej jeszcze nie było! W oparciu o blisko 200 archiwalnych fotografii przedstawiamy historię zmotoryzowania Wojska Polskiego w 4 różnych strukturach organizacyjnych:
* Samochody osobowe Armii II Rzeczpospolitej. Po raz pierwszy prezentujemy zestawienie marek samochodów osobowych, których używali nasi żołnierze podczas wojny polsko–bolszewickiej. Opisujemy również wnikliwie rozwój wojskowej motoryzacji do wybuch II wojny światowej.
* Samochody osobowe używane przez Armię Krajowa w czasie okupacji. Podejmujemy temat prawie zupełnie nieznany, a warto zdać sobie sprawę, że Armia Krajowa używała kilkuset samochodów osobowych, nie licząc tych, które zdobywano bezpośrednio przed akcją i zaraz po niej porzucano.
* Samochody osobowe Polskich Sił Zbrojnych w latach 1939 – 1947. Samochody francuskie, angielskie, amerykańskie, kanadyjskie oraz spora liczba aut zdobycznych – wszędzie tam, gdzie służyli polscy żołnierze – m.in. Francja, Wielka Brytania, Armia Polska na Wschodzie, 2 Korpus Polski.
* Samochody osobowe Ludowego Wojska Polskiego w latach 1943 – 1950. Do niedawna temat zupełnie nieznany i niechętnie poruszany ze względu na fakt, że w pierwszych latach po zakończeniu wojny 80% samochodów osobowych Ludowego Wojska Polskiego były to pojazdy amerykańskie. W systemie, jaki panował w Polsce do 1990 roku, była to prawda niewygodna.
W okresie omawianych 32 lat (1918 – 1950) żołnierze z orzełkiem na czapce używali ponad 150 marek samochodów osobowych i osobowo-terenowych – etatowych i pozyskiwanych doraźnie, czy to przez darowizny (w czasie pokoju), czy zdobycznych (w czasie wojny).
Pierwszy raz o tym wszystkim można przeczytać jednej książce!