Praktyczny poradnik fachowy opisujący podstawy budowy, diagnozowanie i obsługę powszechnie stosowanych obecnie sieci transmisji danych wykorzystywanych w elektronicznym wyposażeniu pojazdów samochodowych. Zawiera klasyfikację sieci samochodowych, budowę i działanie magistrali CAN, diagnozowanie magistrali Low-Speed CAN, diagnozowanie magistrali High-Speed CAN, budowę i sprawdzanie sieci LIN, podstawowe informacje o sterowaniu X-by-wire oraz podstawy budowy i poszukiwania usterek w sieci FlexRay. Opisy praktyczne oparto na przykładach zaczerpniętych z samochodów VW Touran, Audi A8 oraz Mercedes-Benz klasy C typu W203 i W204. Liczne przejrzyste ilustracje ułatwiają zrozumienie treści.
Odbiorcy książki:
Inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
SAMOCHODOWE MAGISTRALE DANYCH W PRAKTYCE WARSZTATOWEJ
Spis treści:
Przedmowa 7
O autorze 8
1. Klasyfikacja magistral danych
2. Magistrala CAN
2.1. Budowa magistrali CAN 10
2.2. Komunikaty CAN 11
2.3. Arbitraż 12
2.4. Transmisja danych 13
2.5. Szybkość transmisji danych 15
2.6. Sygnały w magistrali CAN 16
2.7. Odczytywanie komunikatów danych 17
3. Przetwarzanie informacji o błędach
3.1. Błąd potwierdzenia komunikatu 21
3.2. Błąd sumy kontrolnej CRC 21
3.3. Błąd wartości bitu 22
3.4. Błąd formatu 22
3.5. Błąd bitów odstępowych 22
3.6. Sygnały różnicowe 23
3.7. Topologia magistrali danych 24
3.8. Brama 28
3.9. Uszkodzenie przewodów transmisyjnych 30
4. Diagnostyka uszkodzeń magistrali Low-Speed CAN
4.1. Wiadomości wstępne 32
4.2. Przerwanie przewodu magistrali CAN na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 33
4.3. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą multimetru 34
4.4. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą oscyloskopu 35
4.5. Lokalizacja uszkodzenia 36
4.6. Usuwanie uszkodzenia 37
4.7. Kasowanie zawartości rejestru błędów 38
4.8. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą na przykładzie samochodu Audi A8 38
4.9. Zwarcie przewodu magistrali CAN z plusem zasilania na przykładzie samochodu Audi A8 42
4.10. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W203) 43
4.11. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 46
4.12. Zamiana przewodów magistrali CAN 47
5. Diagnostyka uszkodzeń magistrali High-Speed CAN
5.1. Wiadomości wstępne 49
5.2. Uszkodzenie opornika dopasowującego 50
5.3. Przerwanie przewodu magistrali CAN 50
5.4. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą 51
5.5. Zwarcie przewodu magistrali CAN do szyny plus zasilania na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W 204) 53
5.6. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L 55
5.7. Uszkodzenie lub brak opornika dopasowującego 56
6. Podsystem LIN
6.1. Wiadomości wstępne 58
6.2. Charakterystyka magistrali LIN 58
6.3. Transmisja danych 59
6.4. Przebieg sygnału 61
6.5. Konfiguracja sieci magistrali 63
6.6. Uszkodzenia magistrali LIN 64
7. System X-by-wire - sterowanie elektryczne
8. Magistrala FlexRay
8.1. Wiadomości wstępne 71
8.2. Cykl komunikacyjny 71
8.3. Protokół komunikacyjny 73
8.4. Topologia magistrali 73
8.5. Budowa sterownika współpracującego z magistralą 73
8.6. Poziomy napięcia sygnałów 74
8.7. Szybkość transmisji danych 74
8.8. Wykrywanie uszkodzeń 75
8.9. Pierwsze zastosowania 76
9. Kształcenie zawodowe w zakresie samochodowych systemów komunikacyjnych
Dodatek 78
Obsługa oscyloskopu 78
Przeliczenia wzajemne liczb dziesiętnych, binarnych i heksadecymalnych 79
Literatura 82
Skorowidz 83