Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SAMOCHÓD NOWOCZESNY TUSZYŃSKI RZADKIE WYDANIE 1946

20-03-2012, 17:20
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 69.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2216051051
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 12   
Koniec: 28-03-2012 19:49:35
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - SAMOCHÓD NOWOCZESNY : PODRĘCZNIK DLA KIEROWCÓW I WŁAŚCICIELI SAMOCHODÓW
AUTOR - ADAM TUSZYŃKI
WYDAWNICTWO - TRZASKA, EVERT I MICHALSKI, WARSZAWA 1946
WYDANIE - DZIESIĄTE, PRZEROBIONE Z 243 RYSUNKAMI I 3 TABLICAMI W TEKŚCIE
NAKŁAD - ??? EGZ.
STAN KSIĄŻKI - DOBRY + JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM ) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA
ILOŚĆ STRON - 371
WYMIARY - 19 x 12 x 1,5 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,267 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. - ZAWIERA 243 RYSUNKI I 3 TABLICE W TEKŚCIE
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

ADAM TUSZYŃSKI
SAMOCHÓD NOWOCZESNY
PODRĘCZNIK DLA KIEROWCÓW I WŁAŚCICIELI SAMOCHODÓW
WYDANIE DZIESIĄTE PRZEROBIONE, Z 243 RYSUNKAMI I 3 TABLICAMI W TEKŚCIE
1946
TRZASKA, EVERT I MICHALSKI
WARSZAWA, MARSZAŁKOWSKA 51





SPIS RZECZY

Wstęp
Ogólne pojęcie o mechanizmach samochodu .......... 15
Budowa silnika .................................... 18
Silnik czterotaktowy ................................ 23
Mechanizm rozrządczy .............................. 27
Rozmieszczenie zaworów ...................... 30
Silnik dwutaktowy .................................. 33
Tłumik ............................................ 37
Silniki wielocylindrowe ............................- 38
Silniki dwucylindrowe ........................ 39
Silniki czterocylindrowe ...................... 41
Silniki sześciocylindrowe ...................... 45
Silniki ośmiocylindrowe ...................... 48
Silniki bczzaworowe ................................ 50
Materiały z jakich wykonany jest silnik............... 53
Niedomagania silnika .............................. 59
Osad węglowy .............................. 59
Wyrobienie panewek ........................ 60
Podciąganie panewek ........................ 62
Stukanie zaworów ............................ 62
Niedostateczne sprężanie ...................... 65
Wyjmowanie zaworów ....................... 66
Dotarcie grzybka zaworowego ................ 67
Wytarcie cylindra wskutek zużycia się ścianek
lub przesunięcia sworznia .................. 68
Pierścienie tłokowe .......................... 70
Pęknięcie cylindra lub koszuli wodnej.......... 72
Zasady montażu silnika ...................... 72
Ustawianie i sprawdzanie zaworów .................. 74
Obroty, wymiary i moc silnika ...................... 77
Chłodzenie silnika ................................. 80
Chłodzenie silnika powietrzem ............... 80
Chłodzenie silnika wodą ..................... 80
Pompa ...................................... 83
Wentylator (przewietrznik) .................. 85
Typy chłodnic ................................ 86
Termostat ................................... 88
Uszkodzenia ustrojów chłodzących .................. 90
Zagrzanie silnika ............................ 90
Brak wody ................................... 91
Uszkodzenie chłodnicy ........................ 92
Oczyszczanie chłodnicy ....................... 93
Chłodzenie silnika wodą w zimie .............. 93
Smarowanie ....................................... 95
Smarowanie rozbryzgowe.................... 96
Smarowanie pod ciśnieniem kombinowane .... 98
Smarowanie pod ciśnieniem całkowite ........ 100
Pompa do oliwy............................. 101
Smarowanie silników dwutaktowych .......... 103
Górne smarowanie . . .,........................ 103
" Wentylacja karteru .......................... 104
Filtry do oliwy .............................. 104
Ogólne zasady oliwienia ............................ 105
Gatunki oleju ................................ 105
Uszkodzenia w przyrządach do smarowania .... 106
Przycieranie silnika .......................... 108
Zatarcie silnika .............................. 109
Karburacja ........................................ 109
Ogólne zasady ................................ 109
Zasada działania karburatora ................. 112
Ogrzewanie mieszanki ........................ 113
Regulacja mieszanki ................................ 114
Karburator z powietrzem dodatkowym ........ 115
Karburatory z hamowaniem .................. 118
Regulacja za pomocą dwóch rozpylaczy (syst.
Zenith) ................................... 119
Urządzenie do s zrywu a ...................... 120
Ekonomizator ................................ 122
Urządzenia rozruchowe ...................... 123
Karburator górny (opadowy) ................ 126
Typy karburatorów ................................ 128
Karburator Solex ........................... 128
Karburator Zenith mod. T..................... 129
Karburator ^Ford-Gazs ...................... 132
Karburator Opel-Chevrolet opadowy (górny) . .. 132
Karburator Stromberg ....................... 135
Filtry powietrzne ........................... 136
Regulacja i defekty karburatorów .................. 137
Regulacja karburatora ....................... 138
Rozruch silnika .............................. 142
Silnik nie daje się puścić w ruch .............. 143
Strzelanie w karburatorze .................... 144
Zbiorniki i dopływ benzyny ........................ 146
Dopływ benzyny za pomocą aparatu zasysającego (elewator, mamka) .................... 147
Pompka ssąco-tłocząca........................ 149
Osadnik benzyny (filtr) ...................... 151
Pożar samochodu ............................ 153
Mieszaniny pędne .................................. 153"
Benzol ...................................... 153
Spirytus ..................................... 154
Mieszaniny .................................. 155
Benzol — benzyna — spirytus ................. 155
Benzyna — spirytus .......................... 155
Benzyna i nafta .............................. 155
Paliwo do silników syst. ^Diesel" ............. 156
Nieco o elektryczności .............................. 156
Przewodniki i izolatory ...................... 157
Obwód zamknięty ............................ 158
Mierzenie prądu elektrycznego ................ 159
Świeca ............................................ 15
Próba świecy i odszukanie niepracującego cylindra .................................... 161
Defekty świecy .............................. 162
Uszkodzenie kabli ............................ 164
Ogólne pojęcie o zapłonie ........................... 165
Źródła prądu elektrycznego oraz ich układ na
samochodach współczesnych .............. 166
Magneto ........................................... 167
Zasada działania magneto .................... 167
Opis działania magneto ...................... 170
Prąd wysokiego napięcia ..................... 171
Przyśpieszenie i opóźnienie zapłonu ........... 172
Wyłącznik ................................... 172
Inne typy magneto.......................... 173
Niedomagania magneto ...................... 174
Magneto bez prądu .......................... 174
Wadliwe połączenie kabli rozdzielacza ........ 176
Montaż magneto .............................. 176
Akumulator ........................................ 178
Ustrój akumulatora .......................... 178
Ładowanie akumulatora ...................... 180
Dolewanie kwasu w akumulatorze ............ 181
Zaciski akumulatora .......................... 181
Akumulatory nieczynne ...................... 181
Zapalanie od akumulatora .......................... 182
Zapłon od dynamo i od akumulatorów ........ 182
Kondensator ................................. 185
Ustawianie zapalania .............................. 187
Dynamo (prądnica) ................................ 189
Regulacja prądu z dynamo .................... 191
Elektromagnetyczny wyłącznik ................ 193
Rozrusznik (starter) ................................ 194
Instalacja elektryczna .............................. 198
Amperomierz ................................ 198
Przewody elektryczne ........................ 202
Sygnały elektryczne .......................... 204
Oświetlenie samochodu ...................... 204
Wskazówki praktyczne przy instalacji elektrycznej .... 206
Sprawdzenie prądu w instalacji zapłonowej .... 20(5
Smarowanie dynamo i rozrusznika ............ 207
Zanieczyszczony kolektor .................... 208
Różne inne niedomagania .................... 208
Przeładowanie akumulatora .................. 210
Silnik Diesel ...................................... 212
Napęd gazogeneratorowy ........................... 218
Zasada działania gazogeneratora .............. 219
Części składowe gazogeneratora ............... 221
Uruchomienie gazogeneratora ................. 226
Strata mocy ................................. 227
Obsługa gazogeneratora ...................... 228
Sprzęgło .......................................... 230
Sprzęgło stożkowe ........................... 231
Sprzęgło tarczowe ............................ 233
Sprzęgło wielotarczowe ....................... 235
Wadliwe działanie sprzęgła ........................ 236
Ślizganie się sprzęgła ........................ 236
Zbyt gwałtowne sprzęganie .................. 238
Nadmierna inercja lub natychmiastowe zatrzymywanie się sprzęgła przy wyłączeniu ...... 238
Skrzynka przekładniowa ............................ 240
Skrzynka przekładniowa cichobieżna ........ 247
Zatrzaski przekładni ........................ 251
Pozycje lewarka w zależności od przekładni .... 255
Zasady zmiany przekładni .................... 256
Wolne koło .................................. 257
Wał napędowy .................................... 261
Przegub Cardana (Kardan) .................. 261
Urwanie wału kardanowego .................. 263
Dyferencjał ....................................... 264
Dyferencjał ciężarowy ....................... 267
Tylny most.................................. 269
Tylny most łamany .......................... 271
Smarowanie dyferencjału .................... 272
Uszkodzenia dyferencjału .................... 272
Hamulce .......................................... 273
Hamulce mechaniczne ........................ 276
Hamulce pomocnicze ........................ 278
Hamulce hydrauliczne ........................ 280
Hamulce próżniowe .......................... 282
Hamulce sHydrowacs ........................ 283
Hamulce pneumatyczne ...................... 284
Uszkodzenia hamulców ............................ 287
Ślizgające się hamulce ....................... 288
Zagrzane hamulce ............................ 288
Sprawdzanie i regulacja hamulców ............ 289
Granice hamowania .......................... 290
Hamowanie silnikiem ........................ 291
Podwozie, osie i koła ^.............................. 292
Rama ....................................... 292
Przednia oś ........................................ 294
Ustawienie przednich kół .................... 295
Niedomagania przedniej osi .................. 299
Niezależne zawieszenie przodu ................ 300
Kierowanie samochodem ............................ 301
Odwracalność kierownicy .................... 303
System z wycinkiem (sektorem) .............. 304
System śrubowy............................ 307
System sRoss^ " .............................. 308
Uszkodzenia w mechanizmie kierowniczym ... 309
Resory ............................................ 312
Podwójny resor .............................. 316
Amortyzatory ................................ 319
Stabilizatory ................................ 320
Drążki reakcyjne .................................. 322
Napęd na przednie koła ...................... 326
Koła, obręcze i gumy .............................. 330
Gumy pneumatyczne .......................... 333
Uszkodzenia opon pneumatycznych............ 335
Napełnianie opony powietrzem ................ 336
Montowanie opon ............................ 337
Montaż opon balonowych .................... 340
System wgłębionej obręczy .................... 341
Różne szkodliwe dla opon czynniki ............ 342
Zapasowe opony i kiszki .................... 344
Naprawa kiszek i opon ...................... 344
Wymiary opon .............................. 346
Zamiana opon .............................. 347
Nadwozie (karoseria) .............................. 349
Typy nadwozi............................... . 349
Składana buda .............................. 352
Samochody ciężarowe ........................ 353
Traktory (ciągówki) ................................ 354
Obsługa podwozia .................................. 360
Tablica rozdzielcza .......................... 363
Ogólne wskazówki dla kierowcy .................... 365
W co winien być zaopatrzony samochód? ...... 366
Kilka słów o remoncie samochodu .................. 368
Kilka słów o masowej produkcji .............. 369





PRZEDMOWA DO DZIESIĄTEGO WYDANIA

Książka moja Samochód Nowoczesny rozeszła się w dziewięciu wydaniach. Jest to niewątpliwy dowód, że ten typ podręcznika okazał się odpowiednim i potrzebnym.
Obecne — dziesiąte wydanie — wobec spalenia się klisz wydania dziewiątego zostało po wojnie gruntownie przerobione i uzupełnione opisem udoskonaleń i nowości, cechujących dzisiejszy samochód, jednak z uwzględnieniem typów z ostatniego dziesiątka lat, których sporo jeszcze znajduje się na rynku. Większość rysunków i schematów jest całkowicie nowa. Wskazówki obsługi i naprawy wozu, zamieszczone w niniejszym podręczniku, są również opracowane według metod najbardziej nowoczesnych.
AUTOR
Bardzo często zadają mi pytanie: jakiej marki samochód jest najlepszy?
Odpowiadam wówczas z całym przekonaniem,. nabytym podczas wieloletniej praktyki: najlepszy jest len samochód, który ma najlepszego kierowcę. Nie ma złych samochodów, —! są złe ręce. Żadne żywe stworzenie nie potrafi tak odpłacić wdzięcznością za tioskliwość, jak maitwy napozór samochód. Dlatego nie bierz się do samochodu, jeili nie jesteś zdolny przywiązać się do niego — zaniedbany samochód będzie się mścił na każdym kroku.





WSTĘP

Zbudowanie wozu mechanicznego, któryby poruszał się bez pomocy koni, było marzeniem konstruktorów oddawna. Próbowano w tym celu zastosować pierwsze znane silniki parowe, ale samochody z nimi nie nadawały się do użytku praktycznego. Były to wielkie, niezgrabne autobusy, które mogły zabierać znikomą ilość pasażerów, ponieważ silnik parowy, nawet o nieznaczneej mocy — ze swym nieodzownym kotłem, zapasem wody i paliwa — był bardzo ciężki i zajmował większą część wozu.
Niepraktyczne okazały się również silniki elektryczne. Wymagają one wożenia ze sobą zapasu prądu w postaci akumulatorów. Tymczasem ciężar akumulatorów jest tak wielki, że bateria ich, konieczna do przejechania 70 kilometrów, waży od 500—1800 kilogramów, zależnie od wielkości wozu.
Dlatego rzec można, że twórcą samochodu stał się ten, kto zbudował silnik lekki, mocny i zajmujący mało miejsca. Takim silnikiem okazał się silnik benzynowy, skonstruowany w roku 1886 przez niemiec-
kiego inżyniera Gotlieba Daimlera i wzorowany na zasadach, opracowanych przez jego poprzednika inż. Otto. Sląd silniki benzynowe znane są także pod nazwą ^silników Otto^. Jedne z pierwszych samochodów, jakie ukazały się na rynku, były samochody francuskie sPanhard-Levassors oraz niemieckie sBenz".
W roku 1894 odbyły się we Francji pierwsze wielkie wyścigi samochodów, na których prawie wszystkie wozy przyszły do mety.. Od tego czasu zaczyna się rozwijać przemysł samochodowy na obydwóch półkulach świata. Fabryki współzawodniczą ze sobą w udoskonaleniach konstrukcji i dążeniu do zapewnienia wygody pasażerom. Dzięki wprowadzeniu w Ameryce nowych metod masowej produkcji, samochód staje się tańszy i dostępny dla szerokiego ogółu; z przedmiotu zbytku i sportu staje się groźnym konkurentem koni i kolei. W wojnie zaś w postaci ciężarówek i czołgów okazał się rozstrzygającym w boju orężem.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.