Książka powstała w związku z 40-leciem pracy naukowej wybitnego
psychologa społecznego prof. Zbigniewa Zaborowskiego, twórcy teorii
treści i form samoświadomości (teoria CF). Przedstawiciele różnych
dyscyplin – uczniowie, współpracownicy, przyjaciele tego badacza –
podejmują zagadnienia stosunków międzyludzkich, sprawiedliwości,
struktury „ja”, emocji i motywacji, altruizmu, samoświadomości, jakości
życia i in.
Autorzy odwołują się do teorii CF, podejmują też nowe
horyzonty badawcze i ważne zagadnienia z pogranicza psychologii
społecznej, teorii wychowania, psychologii osobowości, psychologii
narracyjnej i in. Ważna pozycja dla osób zainteresowanych współczesnymi
problemami osobowości, samoświadomości, tożsamości, edukacji, nowymi
horyzontami psychologii społecznej itp.
Spis treści
Przedmowa – Lesław Pytka, Tomasz Rudowski
Część pierwsza
Władysław Prężyna, Jacek Śliwak – Altruizm – ale jaki?
Zbigniew Zaleski, Łukasz Chmielewski – Wiara w sprawiedliwy świat a szacunek dla prawa
Jerzy Trzebiński – Narracyjne doświadczanie i narracyjna refleksja
Sławomir Sobczak – Aksjologiczne wątki w koncepcji samoświadomości Zbigniewa Zaborowskiego
Część druga
Halina Romanowska-Łakomy, Danuta Słaba – Człowiek w wymiarze samoświadomości
Andrzej Traczyk – Teoria samoświadomości Zbigniewa Zaborowskiego i jej porównanie z teorią Hermana Witkina
Henryk Gasiul – W poszukiwaniu uwarunkowań rozwoju samoświadomości
Sławomir Ślaski – Badania empiryczne w ramach czteroczynnikowej teorii samoświadomości
Wojciech Baryluk – Związek samoświadomości z niektórymi aspektami sprawności działania
Aleksandra Zboina-Domowicz – Samoświadomość obronna osób uwięzionych
Małgorzata Michalak – Refleksje nad teorią treści i form samoświadomości
Część trzecia
Ewa Trzebińska – Siła psychiczna
Tadeusz Pluta – Wpływ nastawień egocentrycznych i nieegocentrycznych na wymianę emocjonalną u studentów
Krystyna Doroszewicz – Uwagi o potrzebie równowagi w stosunkach międzyludzkich
Ryszard Radwiłowicz – Wychowywać dla tolerancji
Lesław Pytka – O samoświadomości i samowychowaniu
Perspektywy psychologii społecznej – rozmowa red. Zenona Waldemara Dudka z prof. Zbigniewem Zaborowskim
Summary: Contents and forms of self-awareness (CF theory) – Sławomir Ślaski
Bibliografia ważniejszych prac prof. Zbigniewa Zaborowskiego
Noty o Autorach
O Redaktorach
Lesław
Pytka – profesor Uniwersytetu Warszawskiego, prodziekan Wydziału
Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji. Kierownik Zakładu
Pedagogiki Resocjalizacyjnej Instytutu Profilaktyki Społecznej i
Resocjalizacji. Autor kilku książek naukowych z zakresu patologii
społecznej i resocjalizacji. Opublikował m.in.: drugi w Polsce
podręcznik akademicki pt. "Pedagogika Resocjalizacyjna. Wybrane
zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Teoretyczne
problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym"; współautor "Studenci
wobec zjawisk patologii społecznej", "Zaburzenia przystosowania
społecznego dzieci i młodzieży"; Autor nietypowego dla niego dzieła
"Jasionna - parafia na pograniczu księstw. Studium
historyczno-obyczajowe".
Tomasz Rudowski – prof. Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, pedagog specjalny, zajmuje się
twórczą resocjalizacją oraz arteterapią.
Kierownik Zakładu Pedagogiki Resocjalizacyjnej Instytutu
Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW. Pracownik naukowy w
Instytucie Edukacji Artystycznej APS w Warszawie, gdzie pełni funkcję
kierownika Podyplomowego Studium Arteterapii.
Autor książek poświęconych edukacji plastycznej, teorii sztuki, teorii arteterapii, w tym: Arteterapia – inspiracje i wartości (2007), Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym (2009), Scientific Bases of Artistic Education With Art-Therapy
(2011). Bada związki uzdolnień specjalnych z ekspresją artystyczną w
procesach socjalizacji, edukacji i arteterapii, w szczególności osób
nieprzystosowanych społecznie. Opracował teorię afirmacji sensu życia
przez sztukę i teorię doznań transakcyjnych w arteterapii i edukacji.
Odbył staż zawodowy w Akademii Sztuk Pięknych. Uprawia malarstwo,
rzeźbę, grafikę.
|