W dobie powszechnego dostępu do coraz lepszych instrumentów i ich relatywnego tanienia, wyróżnikiem saksofonisty jest nie tylko konfiguracja sprzętowa ale przede wszystkim jego wypracowane brzmienie. Wielki postęp dokonał się w dziedzinie postrzegania profesjonalizmu a zwłaszcza intonacji. I to nie tylko u muzyków ale także u przeciętnego odbiorcy – „konsumenta muzyki”. Wszechobecna muzyka popularna, z perfekcyjnie wystrojonymi instrumentami, podnosi kanony stroju do granic wcześniej nie wyobrażalnych. Ważną rolę na postrzeganie intonacji ma także powszechny dostęp do nagrań najlepszych wykonawców.
W tym kontekście naturalną koleją rzeczy jest takie doskonalenie warsztatu saksofonisty, żeby sprostał oczekiwaniom słuchaczy i muzyków z zespołu. Zarówno w aspekcie intonacji jak i barwy.
Temu ma służyć niniejsza praca. Praca, w której starałem się połączyć wiedzę naukową z wielu dziedzin fizyki i muzyki z przystępnymi i zrozumiałymi ćwiczeniami. Rozszerzyć świadomość saksofonistów w tych aspektach.
Publikacja umieszczona jest na płycie DVD-rom, w wersji na saksofon tenorowy lub altowy (należy wybrać po licytacji).
Dzięki tej pracy:
- znacznie poprawisz barwę dźwięku, - zaczniesz stroić i słyszeć niestrój, - zaczniesz łatwo osiągać górne dźwięki, - zaczniesz łatwo osiągać dolne dźwięki, - bez problemu zaczniesz świstać do dwóch oktaw ponad skalę, nawet bez dodatkowej aplikatury, - w twoich rękach zabrzmi nawet najgorszy saksofon, - poznasz takie techniki ćwiczenia jak: „obciąganie”, „podciąganie” , „kokietowanie”, „ćwiczenia krajaka”, tremolando, bisbigliando a nawet grę na cztery ręce, - nauczysz się grać melodie za pomocą innego niż zwykłe palcowania, - poprzez analizę widma dźwięku, dowiesz się jak ligatura wpływa na brzmienie a jak stroik, - poznasz, utrwalisz i usystematyzujesz wiedzę o zadęciu, - sprawdzisz czy dobrze oddychasz, - wykonasz kilkaset testów na rozpoznawanie strojnego i niestrojnego saksofonu.
Dowiesz się o:
- właściwości słuchu ludzkiego w zakresie barwy i wysokości dźwięku, - rozpoznawaniu niestroju, - dudnieniach – nauczysz się je słyszeć, - postrzeganiu i tolerancji niestroju, - nietolerancji niestroju, - co w saksofonie odpowiada za brzmienie, co za łatwość wydobycia dźwięku, - istocie przedęcia, - jak drga stroik, - różnicach między zadęciem klasycznym a estradowym w aspekcie naukowym (na przykładzie badań prac doktorskich).
Wykonasz ćwiczenia:
- na szyjce odłączonej od saksofonu, - na samym ustniku, niektóre z akompaniamentem fortepianu, - na słyszenie, rozpoznawanie alikwotów i ich wydobywanie, - setki innych, skoncentrowanych na zagadnieniu brzmienia i intonacji.
Praca nadaje się zarówno dla początkujących jak i bardzo zaawansowanych saksofonistów.
Poniżej kilka spośród kilkuset stron publikacji:
Ta, poświęcona wyłącznie zagadnieniom brzmienia i intonacji, obszerna publikacja ma ambicje naukowe i odwołuje się do wielu autorytetów oraz najlepszych opracowań. Multimedialna forma publikacji sprawia, że mimo prób (moich i wielu innych osób) odszukania podobnego opracowania – w momencie jej finalizowania nie udało się znaleźć podobnej nigdzie na świecie. Krzysztof Kralka.
|