Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SAITZ TUNELE ŚWIAT TUNELI TUNELE ŚWIATA HISTORIA

19-01-2012, 14:52
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022680
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 13-01-2012 20:20:42

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1988
Język: niemiecki
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
TUNNEL DER WELT : WELT DER TUNNEL



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -


ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -



KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

KSIĄŻKA W JĘZYKU NIEMIECKIM, PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROSTE TŁUMACZENIE (PROSZĘ UWZGLĘDNIĆ BŁĘDY TŁUMACZENIA I BRAK GRAMATYKI, A TAKŻE MOMENTAMI KOMICZNE, PRZYPADKOWE JEGO FORMY, NAJCZĘŚCIEJ POD TEKSTEM TŁUMACZONYM MOŻNA ZNALEŹĆ ORYGINALNY, JEŚLI OCZYWIŚCIE WYSTARCZY MIEJSCA). TŁUMACZENIE TYLKO I WYŁĄCZNIE W CELACH POGLĄDOWYCH.





Nowoczesny tunel jest dzieckiem 19 i 20 Wieku. Pierwsze początki sięgają znacznie dalej i objawia się w
Forma tunele wodne i galerie górniczych. Jednak w odróżnieniu od innych budynków, tunelu ruchu w dużej mierze poza publicznej wzrok. Szczególnie bardzo interesujące
Działalności budowlanej odbywa się głównie w ciemności na ziemi. Ta książka będzie zatem nie tylko szczegółowy przegląd historii tunelu i wprowadzenie wybitnych budynków na świecie, ale to jest inny w tym samym czasie jak wprowadzenie
Technologie są wykorzystywane w podziemnych konstrukcji.
Kolejowych i drogowych tuneli, częściowo górski, częściowo określone pod wodą, projekty odważne i szalone, tunel dla linii dużych prędkości, a zwłaszcza uznanie dla pracowników i inżynierów, którzy zrobili to wszystko - to zagadnienia o szerokim spektrum, które zainteresowanych laików Oczekuje się, że ponad 300 stron druku.
O Autorze: dr hab. Hermann H. Saitz, urodzony w 1936 roku, w ostatnich latach kilkakrotnie pojawiły się popularne książki techniczne na temat problemów transportu miejskiego - jak sStadt + transport (1979))) ruchu dużych miast (1983) oraz współautorem z ^ Mctros Weltfl (1986). Jego głównym zadaniem jest od 1967 roku dyrektor Biura Planowania Transport w swoim rodzinnym mieście Erfurt. Jego wiedzę werdykt, jego ożywioną działalność wydawnicza w zakresie naukowych i popularnych, a jego czasem niekonwencjonalne strategie mu w kraju i za granicą ważności.

Hermann H. Saitz
Tunel na świecie, o świecie w tunelu





Trans-press wydawnictwo VEB Transportu - Berlin 1988
Książka ta została napisana we współpracy z dr Ljubomir Georgiev, profesor tunelowania w Wyższej Szkole Inżynierii w Sofii, Bułgaria.
Pokrywa pokazuje tunel Schildvortriebsvcrfahrens.





Zawartość

Wstęp 7 początku
Legend i tradycji 9 / wody tunelu w szkole technologii 10 / nowy początek w średniowieczu 12 / tunel pierwszy w epoce industrialnej 15 / Start w Niemczech 16
Pioneer alpejskim tunelu
Wojskowych i gospodarczych interesów 19 / pierwszy duży tunel w Alpach 21 / Nawet większy niż Semmering 27 / Frejustunnel 28 / W sercu Alp - tunelu Gotthard 34 / innowacje z Austrii 43 / tunelu zapis Simplon 45 / tunel Lötschberg 51 / Outlook 52
Pod ulicami Londynu
)) I cut-covew Tunncl 58 / genialny pomysł Brunei 65 / Narodziny ścieżkę rurki 68/70 pierwszy tunel drogowy
Know-how w tunelu
Technologia 73 / Przed rozpoczęciem budowy 73 / Otwarta z powrotem 74 / Einschwimmverfahren 77 / proces zamknięte 80 / strumieniowo 82 / 87 TBM / głównego wroga wody 90 / punkt wyjścia z tunelu pomiarowych 91 i kontrola 92 / Tunnel codziennego 93/96 najnowocześniejszych technologii tunelowania
Rodzaje tuneli i nazwy tunelu Cechy wyróżniające i przykłady 98/106 nazewnictwa
Tunel drogowy
Wymagania wstępne 108 / 108 Pro i Contra / Najdłuższy tunel drogowy w
Świat 112 / tuneli i trasy 113 / Bezpieczeństwo Concepts 117 /
Dodatkowe budynki 126/127 Tunnel miasta
Najdłuższy podwodny tunel
Planów i pomysłów, 133 / Koncepcja tunelu JNR 134/136 Pausenlos problemy / próba bilansu 137
Tunel metra wtedy i teraz
139 Review / Budapeszt 139/143 Glasgow / Paryż 146 / metro w USA 154 / Berlin 157 / 159 metra w ZSRR japoński Metro 168/170 Rotterdam / Hong Kong 171 / Metro krzyże 173 / 177 Epilog
Metro Architektura
Konstruktywne fundacje 178 / Z dworca piwnicy w stylu Metro 180 / podziemne pałace 182 / Gestaltungsmöglichkciten 183 / projekt
Metro przekracza 18 5
Tunele w Nowym Jorku
191 / Caissontechnik Historia stosowania 192 / niebezpieczeństwom i problemom 193 / McAdoo tunelu-196 / tunel drogowy 198/202 tunelu metra
Potomkowie tunelu Oberau
Tunel kolejowy w obu państwach niemieckich 206 / Tunnel Brandleite 209 tunel kolejowy w kanonie 214
Tunel w Związku Radzieckim
Historia 216 / Trans-Siberian Railway 218 / Tunel BAM 219 / 223 przez Kaukaz / Wybuch błoto Leningrad 224
Tunel na Półwyspie Bałkańskim
Geologia dla 241 / kolejowego tunelu 241 / Urban tunelu ruchu 250 pieszych tunel w Bułgarii 252
Dla szybkich tunelu kolejowego
Kontrastowe rozwoju 254 / Koncepcja Shinkansen 256/260 kolejowy perspektywy
Projekty Channel Tunnel
Mostu lub tunelu? 263 / plany na kanał 264 / Tunnel projektu, nigdy Gibraltar 270/271 pomysły realizowane
Wyjątkowa tunele
Jungfrau kolejowy, 272 / Kaprun kolejki lodowiec 276 / balkonu Hallstatt-tunelu 278 / Tunnel przez Hindukusz, 280 / Tunnel w Australii 282 / najwyższy tunel na świecie 285/290 Glacier Express
Osób w 297 tunel
Biogramy wybitnych inżynierów tunelu 301
Źródła i 309 Literatura
312 Podziękowania





Przedmowa

Nowoczesny tunel jest dzieckiem 19 i 20 Wieku. Kolejowych, samochodów i coraz bardziej rośnie w wielu miastach dużych miast i obszarów metropolitalnych, to utorowało drogę w naszych czasach. Po odważne kroki w poszczególnych inżynierii prac technicznych ziemi i imponujący dorobek armii górników w ciemnościach ziemi otwarcie high-tech tunelu dziś nowe obszary zastosowania.
Podczas gdy większość struktur ruchu pojawiają się widoczne jak mosty, drogi, pokłady pieszych lub Expreßeisenbahnen dla wszystkich i można zwiedzać po jego zakończeniu, jako niezależne dowody inżynierii budowlanej, tunel znacznie wycofać z publicznego widoku, i ma wielkie osiągnięcia budowniczych jest mało widoczny . Tylko z uruchomieniem tunelu będą one otworzyć oczy jego użytkowników.
Ale wiele z tego co zabezpiecza oczywiste bezpiecznego korzystania z tego wielkiego budownictwa pozostaje, w prawdziwym tego słowa znaczeniu w ciemności. Koncern z książki, tak powinno być, aby rozjaśnić tę ciemność.
Wielu wybitnych inżynierów, którzy uczestniczyli w tunele, często ryzykując własne życie. Ich mózgi, ich odwaga i wytrwałość mają wysoką przykład rozwiązanie ogólne nowych i złożonych problemów technicznych. Tak więc, nazw, takich jak von Ghega, Favre, Sommeiller, Brunei, Meiggs, v. Rabcewicz lub Rotert nie tylko nazwy tablice pamiątkowe, ale równie technicznych historii i opowieści. Również z tego jest, że książki.
Tunel jest nadal zaangażowane w technologicznych i stałego wzrostu wypełniania wniosków. A temat tunelu posiada wiele niespodzianek i będzie nadal dostarczać najwyższej wydajności. Zastanawiam się długo i już tunel dla transportu krajowego i miejskiego będzie nadal tak.
Manuskrypt został napisany w dłuższym Matcrialsammlung, nakłada się coraz bardziej pogłębionej analizy różnych aspektów tunelowania w ocenie praktycznego planowania transportu. Nie jest to książka napisana przez specjalistów wymawiane tunelowania (i obraca się w sensie zawodowym, nie ten), które mogą być korzystne dla zrozumienia przez laika. Bardziej intensywne badania na ten temat, tym bardziej zaapelował do możliwie jak najszerszą reprezentację tej popularnej literatury naukowej na relatywnie słabiej, ale bardzo interesujący rozdział inżynierii lądowej. Pełna lista wszystkich tuneli na świecie, jednak nie był przeznaczony.
My bułgarski kolega dr Ljubomir Georgiew przyczyniło z wielką wprawą niewiadomych wiele o Europie Południowo-Wschodniej i w ten sposób różnorodność tunelowania informacji zaokrąglone. Wielu ekspertów i zainteresowanych kolegów z innych dyscyplin, zwłaszcza Karl Eduardovich Alexander, Alfred Buchmann-Grahl, Walter Fotsch, Hideo Nakamura, Gerd Sammer i Werner Niedziela, zawsze mogłem zadawać pytania, które cierpliwie informacji i Zdjęcia odpowiedzi.
Wolfgang Beyer oceniła rękopis z wielką starannością i wyrafinowane to oceniających krytykę.
Theodore A. Zollna, moich czcigodnych profesor, nie wyglądał za pośrednictwem tej książki krytyka tekstu, Helga i Hans-Joachim Grosse nie dbał o to technicznie.
Wy wszyscy, a szczególnie moja żona, Christina, dziękuję za cierpliwość i pracochłonne wsparcia.
Hermann H. Saitz




Źródła i literatura

Historia od kanału La Manche. - W: Tunele i tuneli, Londyn (1980) 5
Alexander, KE i Bordjukow, IW: Skorostnoij relsovy kripnei i transportu jest gorodach. - W: Metrostroij (Sonderausgabc, Moskwa, 1984)
American History Illustrated. - New York, 1974
Archiwum dla sektora kolejowego. - Berlin, 1881
Barker, T. C, Robbins, M.: A History of London Transport. - Londyn, 1975
Berezin, V.: Metro de Moscou. - Moskwa 1980
Berlin arkuszy ani grosza. - 17 Maj 1862
Berner, F.: Projektowanie stałe połączenie przez Cieśninę Gibraltarską. - W: inżynier, Berlin 1983
Biucchi, BM: Problem z ruchu Gotthard. - Wiedeń, 1981
Blcnnemann, F., metro i kolej. - Düsseldorf, 1975
Bohle Heinzenberg, S.: architektura Berlina podwyższone i metra (praca). - Berlin (West), 1978
Brandleite tunelu na Oberhof. -W: Bliski niemieckiej gazety, Erfurt (1926) 51
Brcntjes, B: inne pisemnej (niepublikowane). - Hall, 1985
Brentjes, w tym: historii techniki. , Lipsk, nd
Bubel, H.: Nowe linie - trudny poród. - W: Dz.U. z kolei 1.976-ci - Darmstadt, 1976
Federalne Ministerstwo Budownictwa Technologia unci: Dokumentacja austriackiej Straßentunnelbauten. - Wiedeń, 1981
Caminada, P.: Glacier-Express Zermatt - St Moritz. - Disentis, 1982
Urzędowym Centralnego Zarządu Budowlanego. - Berlin, 1881 / 00
Dandorow, M. L: Tunnel. - Moskwa, 1952
Dzień, JR: The Story of Underground w Londynie. - Londyn, 1963
Egger, A.; Lanfranconi, w tym KJ: PKP przez tunel Gottharda. - Zurich Railway Journal (Wydanie specjalne Gotthard Bahn). - Zurich, 1981
Erfurt liści. - Erfurt (1980) i 5 (1982) 6
Bürkli Escher, I.: Z starej drogi Boga ciężko. - Zurich, 1935
Federova, D. I.: Tunel. - Moskwa,
1979 Fischler, S.: Uptown centrum miasta. - Nowe
York, 1976 Frcjus Tunel Drogowy. - Montabert,
Saint Priest, 1976 Furste, A.: Imperium technologii.
- Berlin, 1924
Historia Kolei monarchii austro-węgierskiej. Wiedeń, 1898
Girnau, G.: Urban Underground. Berlin, Monachium, Dusseldorf, 1970
Gotthard Straßentunncl. - Zurich, 1980
Grossmann, K.: Peru żelaza
pasów startowych. - W: Dz.U. z kolei 1.976-ci - Darmstadt, 1976 Grundmann: A 80 razy gwizdy lokomotywy.
- Düsseldorf, 1978
Hamblin, D. J.: Pierwsze miasta. -
Hamburg 1977 Hammond, R.: Inżynieria Tunnel. -
Londyn 1959 Hartley, RA: Znani i mostów
tuneli na świecie. - Londyn, 1956 Havers, CP: The Subways
na świecie. - Monachium, 1967 Hewett, Johannesson: Shield i com-
sprężonego powietrza tunelowania. - Düsseldorf,
i960
Hottcnrott, A.: metro w Londynie. - Berlin, 1876 Howson, HF: London Underground.
- Londyn, 1976
Informowanie społeczeństwa PATH. - New York, 1970 / 80
100 lat Frejus alpejskie tunele (Festschrift).
Kclemen, J., Vajda, Z.: Fold alatti Varos. - Budapeszt, 1981
Kellcrmann, B.: Fantastic tras. - W: wspomnienie. - Berlin,
1979 Kuhlmann, B.: szybki transport
Związku Radzieckiego. Wiedeń, 1981 Koch, G.: kolej - Peru przygód.
- W: Eisenbahn-Kurier, Düsseldorf (1978) 4 (1978) 5
Leo G.: Po raz kolejny mówimy o tunelu. - W: Niemcy, Berlin (1982)
Litzmann, S.: New York. - Hamburg, 1976
Marti, F., mętność, W.: Alpenbahncn
w Szwajcarii. - Zurich, 1979 Marti, F., mętność, W.: Gotthard kolejowego.
- Zurich, 1976
Matschoss, C.: Mężczyźni sztuki. Berlin, 1925
Masson, C.: Tunel pod kanałem pomiędzy Dover i Calais.
- W: inżynier budownictwa, komunikacji z Instytutu Archeologicznego w Berlinie 1975 roku. - Ateny, 1884
Moller, P.: Budowa tuneli Simplon tunelu. - W: Journal of Stowarzyszenia Niemieckich Inżynierów (wydanie specjalne), Berlin, 1902
Mosprojcktovec: Architektura sowieckiej Metro. - Moskwa (1967) 81
Muller, L.: Technika rock. - Stuttgart, 1978
MTA: fakty i liczby. - New York, 1982
Neuberger, A.: Sztuka starożytności. - Leipzig, 1919
Nocka, O. S.: Railroads Przeszłość i teraźniejszość. - Monachium, 1975
Overmann, M.: drogi, mosty, tunele. - Stuttgart, 1969
Parsous, Brinckerhoff obejmują: Tall tunelu dla Manhattan. - New York, 1973
Radiott, M.: Kontrowersyjna transportu połączenie Calais - Dover. - W: East niemiecki Transport, Berlin (1983) 9
Rehbein, E.: Na wodzie i na lądzie.
- Leipzig, 1984
Robert J.: Notre Metro. - Paris, 1983
Roda, E. v.: Budowa Brandleitc tunelu 50 lat temu. - W: Turyngii, Erfurt (1934) 11
Rossberg, R. R.: Historia kolei. - Künzelsau, 1977
Rossberg, R. R. Allure z kolei. - Künzelsau, 1982
Schanz, J.: Tunel Montcenis. -
Lipsk, 1872, Schenker, E.: 50 lat tunelu Simplon. -
Zurych, 1956
Loop, w tym H. W.: Metro na świecie. - Berlin, 1985
Schneider, A.: kolejek górskich w Europie. - Zurich, 1967
Schneider, A. Mase, A.: katastrofy na szynach. - Zurich, 1968
Schweers, H.: Furka-Oberalp. - Aachen, 1982
Schweiger-Lerchenfeld, A. v.: over-stentu Alp (w drodze). - Berlin, 1983
Siedentop, L: Tunel w Niemczech. -Zurich, 1980
Siedentop, I.: labirynt tuneli Szwajcarii. - Zurich, 1977
Lato, Ch: Pokonali dystans. - Wiedeń, 1982
Niedziela, i W. Biddle, G.: Peru najwyższy kolejowego. - Hamburg, 1984
Stetza, G.: Planowanie Eurotunelu. - Żywność, i960
Stockl, F. kolei w samych superlatywach. - W: magazyn kolejowy, Düsseldorf (1976) 10
Straub, H.: Historia bu-
genieurkunst. - Bazylea, Stuttgart, 3 Ed 1975
Autostrady Tauern - część szczytu. Salzburg, 1976
Thomas, L.: Historia Syberii. - Berlin, 1982
Treitschke, H. von: Historia Niemiec w 19 Wieku (część 4). - Leipzig, 1885
Mętna Eggersmann to: PKP przez tunel Gottharda. - 1982
Tunele z BAM. - W: Sputnik, Moskwy (1980) 14
Od ścieżki w mule do autostrady. - Monachium, 1978
Weber, B., między innymi: Alpy w malarstwie. - Leipzig, 1981
Zima, K.: miejskie podziemnych urządzeń transportowych. - Berlin, Monachium, 1967
Volkov, W. P.: Tunel na autostradach. - Moskwa, 1957
Dziennik Stowarzyszenia Niemieckich Inżynierów. - Berlin, 1891





Der moderne Tunnelbau ist ein Kind des 19. und 20. Jahrhunderts. Die allerersten Anfänge liegen sehr viel weiter zurück und offenbarten sich in
Form von Wassertunneln und bergmännischen Stollen. Doch im Gegensatz zu anderen Verkehrsbauwerken entzieht sich ein Tunnel weitgehend den Blicken der Öffentlichkeit. Gerade das hochinteressante
Baugeschehen spielt sich vor allem im Dunkel der Erde ab. Dieses Buch will darum nicht nur einen ausführlichen Überblick über die Geschichte des Tunnelbaus geben und hervorragende Bauten in aller Welt vorstellen, sondern es soll gleichzeitig als Einführung in die verschiedenen
Technologien des unterirdischen Bauens dienen.
Eisenbahn- und Straßentunnel, teilweise unter Gebirgen, teilweise unter dem Wasser verlegt, kühne und wahnwitzige Projekte, Tunnel für Hochgeschwindigkeitsstrecken und nicht zuletzt eine Würdigung der Arbeiter und Ingenieure, die all dies vollbracht haben - das sind Themen des weiten Spektrums, das den interessierten Laien auf über 300 Druckseiten erwartet.
Zum Autor: Dr. sc. techn. Hermann H. Saitz, Jahrgang 1936, ist in den letzten Jahren mehrfach mit populärtechnischen Büchern zu Problemen des Stadtverkehrs hervorgetreten - so mit sStadt + Verkehre (1979), ))Der Verkehr der großen Städten (1983) und als Mitautor bei ^Mctros der Weltfl (1986). Im Hauptberuf ist er seit 1967 Leiter des Büros für Verkehrsplanung in seiner Heimatstadt Erfurt. Sein sachkundiges Urteil, seine rege Publikationstätigkeit im wissenschaftlichen und populärwissenschaftlichen Bereich sowie seine mitunter unorthodoxen Lösungsstrategien haben ihm im In- und Ausland Geltung verschafft.

Hermann H. Saitz
Tunnel der Welt -Welt der Tunnel





transpress VEB Verlag für Verkehrswesen - Berlin 1988
Dieses Buch entstand unter Mitwirkung von Prof. Dr. Ljubomir Georgiev, Ordinarius für Tunnelbau an der Hochschule für Bauwesen in Sofia, Bulgarien.
Der Einband zeigt den Tunnelbau mittels des Schildvortriebsvcrfahrens.





Inhaltsverzeichnis

Vorwort 7 Der Beginn
Legenden und Überlieferungen 9 / Wassertunnelbau als Schule der Technologie 10 / Neuanfang im Mittelalter 12 / Erste Tunnel im Industriezeitalter 15 / Beginn in Deutschland 16
Bahnbrecher Alpentunnel
Militärische und wirtschaftliche Interessen 19 / Der erste Großtunnel der Alpen 21 / Noch größer als der Semmering 27 / Der Frejustunnel 28 / Im Herzen der Alpen - der Gotthardtunnel 34 / Innovationen aus Österreich 43 / Der Rekordtunnel am Simplon 45 / Der Lötschbergtunnel 51 / Ausblick 52
Unter den Straßen von London
Der ))cut and covew-Tunncl 58 / Die geniale Idee Bruneis 65 / Geburt der Röhrenbahn 68 / Der erste Straßentunnel 70
Das Know-how des Tunnelbaus
Technologien 73 / Vor Baubeginn 73 / Offene Bauweise 74 / Einschwimmverfahren 77 / Geschlossene Bauweise 80 / Sprengverfahren 82 / Schildvortrieb 87 / Hauptfeind Wasser 90 / Ausgangsbasis eines Tunnels 91 Vermessung und Steuerung 92 / Tunnelalltag 93 / Tunnelbau als Spitzentechnologie 96
Tunneltypen und Tunnelnamen Unterscheidungsmerkmale und Beispiele 98 / Namensgebung 106
Straßentunnel
Voraussetzungen 108 / Pro und Contra 108 / Der längste Straßentunnel der
Welt 112 / Vortrieb und Trassierung 113 / Sicherheitskonzepte 117 /
Ergänzungsbauten 126 / Stadttunnel 127
Der längste Unterwassertunnel
Pläne und Ideen 133 / Das Tunnelkonzept von JNR 134 / Pausenlos Probleme 136 / Versuch einer Bilanz 137
Metrotunnel einst und jetzt
Rückblick 139 / Budapest 139 / Glasgow 143 / Paris 146 / Untergrundbahnen in den USA 154 / Berlin 157 / Metros in der Sowjetunion 159 Japanische Metros 168 / Rotterdam 170 / Hongkong 171 / Metrokreuze 173 / Epilog 177
Metroarchitektur
Konstruktive Grundlagen 178 / Von der Kellerstation zum Metrostyle 180 / Unterirdische Paläste 182 / Gestaltungsmöglichkciten 183 / Gestaltung von
Metrokreuzen 18 5
Die Tunnel von New York
Vorgeschichte 191 / Anwendung der Caissontechnik 192 / Gefahren und Probleme 193 / McAdoo-Tunnelbauten 196 / Straßentunnel 198 / Metrotunnel 202
Die Nachkommen des Tunnels von Oberau
Eisenbahntunnel in beiden deutschen Staaten 206 / Der Brandleitetunnel 209 Die Tunnel der Kanonenbahn 214
Tunnel in der Sowjetunion
Vorgeschichte 216 / Die Transsibirische Eisenbahn 218 / Die Tunnel der BAM 219 / Durch den Kaukasus 223 / Der Schlammdurchbruch von Leningrad 224
Tunnel auf der Balkanhalbinsel
Zur Geologie 241 / Eisenbahntunnel 241 / Städtische Verkehrstunnel 250 Fußgängertunnel in Bulgarien 252
Eisenbahntunnel für hohe Geschwindigkeiten
Gegensätzliche Entwicklungen 254 / Das Shinkansen-Konzept 256 / Perspektive Eisenbahn 260
Kanaltunnelprojekte
Brücke oder Tunnel? 263 / Pläne für den Ärmelkanal 264 / Projekt Gibraltartunnel 270 / Nie realisierte Ideen 271
Außergewöhnliche Tunnelbauten
Die Jungfraubahn 272 / Die Gletscherbahn Kaprun 276 / Der Hallstatter Balkon-Tunnel 278 / Der Tunnel über den Hindukusch 280 / Tunnel in Australien 282 / Der höchste Tunnel der Welt 285 / Der Glacier Expreß 290
Die Menschen im Tunnel 297
Biographien hervorragender Tunnelbauingenieure 301
Quellen und Literatur 309
Danksagung 312





Vorwort

Der moderne Tunnelbau ist ein Kind des 19. und 20. Jahrhunderts. Die Eisenbahn, das Automobil sowie das immer stärkere Heranwachsen vieler Städte zu Großstädten und Ballungsgebieten bahnten ihm den Weg in unsere Zeit. Nach kühnen Schritten einzelner in ingenieurtechnisches Neuland und beeindruckenden Arbeitsleistungen eines Heers von Mineuren im Dunkel der Erde eröffnen sich heute dem hochtechnisierten Tunnelbau immer neue Anwendungsbereiche.
Während die meisten Verkehrsbauten als Brücken, Straßen, Fußgängeretagen oder Expreßeisenbahnen für jedermann sichtbar entstehen und nach ihrer Fertigstellung als selbständige Zeugnisse des Ingenieurbaus besichtigt werden können, entziehen sich die Tunnel weitgehend dem Blick der Öffentlichkeit, und von den großartigen Leistungen ihrer Erbauer wird nur wenig sichtbar. Erst mit der Inbetriebnahme der Tunnelbauten öffnen sie sich den Augen ihrer Nutzer.
Aber vieles, was die selbstverständliche gefahrlose Nutzung dieses großartigen Ingenieurbauwerkes sichert, bleibt im wahren Wortsinn im Dunkel. Anliegen des Buches soll es sein, dieses Dunkel aufhellen zu helfen.
Viele hervorragende Ingenieure haben an den Verkehrstunneln mitgewirkt, oft genug unter Einsatz ihres Lebens. Ihre Intelligenz, ihre Kühnheit und ihre Zähigkeit haben eine hohe Vorbildwirkung für die generelle Lösung neuer und komplizierter technischer Probleme. So sind Namen wie v. Ghega, Favre, Sommeiller, Brunei, Meiggs, v. Rabcewicz oder Rotert nicht nur Namen für Gedenktafeln, sondern gleichermaßen technische Geschichte und Geschichten. Auch hiervon handelt dieses Buch.
Der Tunnelbau ist noch immer in einem technologischen Anstieg und in einer dauernden Vervollständigung der Anwendungsmöglichkeiten begriffen. Und das Thema Tunnel hält auch weiterhin viele Überraschungen und Spitzenleistungen bereit. Das Staunen über lange und immer längere Tunnel für den landesweiten und städtischen Verkehr wird also anhalten.
Das Manuskript entstand während einer länger andauernden Matcrialsammlung, überlagert von einer sich mehr und mehr vertiefenden Beschäftigung mit einzelnen Aspekten des Tunnelbaus in der Sicht eines praktischen Verkehrsplaners. Das vorliegende Buch stammt nicht aus der Feder eines ausgesprochenen Tunnelbauspezialisten (und wendet sich im fachlichen Sinne auch nicht an diese), was möglicherweise für das Verständnis durch den Laien vorteilhaft ist. Je intensiver die Beschäftigung mit der Materie, umso mehr reizte sie zu einer möglichst umfassenden Darstellung dieses für die populärwissenschaftliche Literatur relativ wenig erschlossenen und doch hochinteressanten Kapitels der Bautechnik. Eine lückenlose Aufzählung aller Tunnel der Welt war jedoch nicht beabsichtigt.
Mein bulgarischer Fachkollege Prof. Dr. Ljubomir Georgiev hat mit großer Sachkenntnis viel Unbekanntes zum Thema Südosteuropa beigesteuert und auf diese Weise die Vielfalt des Tunnelbaus informativ abgerundet. Einer Reihe von Fachleuten, aber auch interessierten Kollegen anderer Fachgebiete, vor allem Karl Eduardowitsch Alexander, Alfred Buchmann-Grahl, Walter Fotsch, Hideo Naka-mura, Gerd Sammer und Werner Sonntag, konnte ich immer wieder Fragen stellen, die sie geduldig mit Informationen und Fotos beantworteten.
Wolfgang Beyer begutachtete das Manuskript mit großer Sorgfalt und verfeinerte es mit wertender Kritik.
Theodor A. Zollna, mein geschätzter Hochschullehrer, hat auch dieses Buch textkritisch durchgesehen, Helga und Hans-Joachim Grosse haben es technisch betreut.
Ihnen allen und vor allem meiner Frau Christina danke ich für die geduldige und arbeitsaufwendige Unterstützung.
Hermann H. Saitz




Quellen und Literatur

A History of the Channel Tunnel. - In: Tunnel & Tunnelling, London (1980) 5
Alexander, K. E. und Bordjukow, I.W.: Skorostnoij relsovy transport i kripnei-sich gorodach. - In: Metrostroij (Sonderausgabc, Moskau, 1984)
American History Illustrated. - New York, 1974
Archiv für Eisenbahnwesen. - Berlin, 1881
Barker, T. C; Robbins, M.: A History of London Transport. - London, 1975
Berezine, V.: Metro de Moscou. - Moskau 1980
Berliner Pfennigblätter. - 17. Mai 1862
Berner, F.: Planung einer festen Verkehrsverbindung über die Meerenge von Gibraltar. - In: Der Bauingenieur, Berlin 1983
Biucchi, B. M.: Das Problem des Gott-hardverkehrs. - Wien, 1981
Blcnnemann, F.: U-Bahnen und Stadtbahnen. - Düsseldorf, 1975
Bohle-Heinzenberg, S.: Die Architektur der Berliner Hoch- und Untergrundbahn (Dissertation). - Berlin (West), 1978
Der Brandleitetunnel bei Oberhof. -In: Mitteldeutsche Zeitung, Erfurt (1926) 51
Brcntjes, B.: Briefliche Mitteilung (unveröffentlicht). - Halle, 1985
Brentjes, B.: Geschichte der Technik. -Leipzig, o. J.
Bubel,H.: Neubaustrecken - eine schwere Geburt. - In: Jahrbuch des Eisenbahnwesens 1976. - Darmstadt, 1976
Bundesministerium für Bauten unci Technik: Dokumentation Österreichischer Straßentunnelbauten. - Wien, 1981
Caminada, P.: Der Glacier-Expreß Zermatt - St. Moritz. - Disentis, 1982
Centralblatt der Bauverwaltung. - Berlin, 1881 bis 1900
Dandorow, M. L: Tunnel. - Moskau, 1952
Day, J. R.: The Story of Londons Underground. - London,1963
Eggermann, A.; Lanfranconi, K. J. u. a.: Die Bahn durch den Gotthard. - Zürich Eisenbahn-Journal (Sonderausgabe Gotthardbahn). - Zürich, 1981
Erfurter Blätter. - Erfurt (1980) 5 und (1982) 6
Escher-Bürkli, I.: Von der alten Gott-hardstraße. - Zürich, 1935
Federova, D. I.: Tunnel. - Moskau,
1979 Fischler, S.: Downtown -uptown. - New
York, 1976 Frcjus Roadway Tunnel. - Montabert,
Saint Priest, 1976 Fürste, A.: Das Weltreich der Technik.
- Berlin, 1924
Geschichte der Eisenbahnen der Österreichisch-ungarischen Monarchie. Wien, 1898
Girnau, G.: Unterirdischer Städtebau. -Berlin, München, Düsseldorf, 1970
Gotthard-Straßentunncl. - Zürich, 1980
Großmann, K.: Die peruanischen Eisen-
bahnen. - In: Jahrbuch des Eisenbahnwesens 1976. - Darmstadt, 1976 Grundmann: Und 80 mal pfeift die Lok.
- Düsseldorf, 1978
Hamblin, D. J.: Die ersten Städte. -
Hamburg 1977 Hammond, R.: Tunnel Engineering. -
London, 1959 Hartley, H. A.: Famous bridges and
tunnels of the World. - London, 1956 Havers, C. P.: Die Untergrundbahnen
der Welt. - München, 1967 Hewett; Johannesson: Shield and com-
pressed air tunneling. - Düsseldorf,
i960
Hottcnrott, A.: Die unterirdischen Eisenbahnen Londons. - Berlin, 1876 Howson, H. F.: Londons Underground.
- London,1976
Informationsmaterial der PATH-Gesell-schaft. - New York, 1970 bis 1980
100 Jahre Alpentunnel von Frejus (Festschrift).
Kclemen, J.; Vajda, Z.: A Föld alatti Väros. - Budapest, 1981
Kellcrmann, B.: Phantastische Verkehrswege. - In: Eine Nachlese. - Berlin,
1979 Kuhlmann, B.: Stadtschnellbahnen der
Sowjetunion. -Wien, 1981 Koch, G.: Eisenbahn - Abenteuer Peru.
- In: Eisenbahn-Kurier, Düsseldorf (1978)4 (1978) 5.
Leo, G.: Und wieder einmal spricht man vom Tunnel. - In: Neues Deutschland, Berlin (1982)
Litzmann, S.: New York. - Hamburg, 1976
Marti, F.; Trüb, W.: Die Alpenbahncn
der Schweiz. - Zürich, 1979 Marti, F.; Trüb, W.: Die Gotthardbahn.
- Zürich, 1976
Matschoss, C.: Männer der Technik. -Berlin, 1925
Masson, C.: Der Tunnel unter dem Ärmelkanal zwischen Dover und Calais.
- In: Der Bauingenieur, Berlin 1975 Mitteilungen des Archäologischen Institutes. - Athen, 1884
Möller, P.: Der Bau des Simplon-Tun-nels. - In: Zeitschrift des Vereins deutscher Ingenieure (Sonderausgabe), Berlin, 1902
Mosprojcktovec: Die Architektur der sowjetischen Metros. - Moskau (1967) 81
Müller, L.: Felsbau. - Stuttgart, 1978
MTA: Facts & Figures. - New York, 1982
Neuberger, A.: Die Technik des Altertums. - Leipzig, 1919
Nock, O. S.: Eisenbahnen gestern und heute. - München, 1975
Overmann, M.: Straßen, Brücken, Tunnel. - Stuttgart, 1969
Parsous, Brinckerhoff u. a.: Tall Tunnel for Manhattan. - New York, 1973
Radiott, M.: Umstrittene Verkehrsverbindung Calais - Dover. - In: DDR-Verkehr, Berlin (1983) 9
Rehbein, E.: Zu Wasser und zu Lande.
- Leipzig, 1984
Robert, J.: Notre Metro. - Paris, 1983
Roda, E. v.: Der Bau des Brandleitc-tunnel vor 50 Jahren. - In: Thüringen, Erfurt (1934) 11
Rossberg, R. R.: Geschichte der Eisenbahn. - Künzelsau, 1977
Rossberg, R. R.: Vom Reiz der Eisenbahn. - Künzelsau, 1982
Schanz, J.: Der Montcenis-Tunnel. -
Leipzig, 1872 Schenker, E.: 50 Jahre Simplontunnel. -
Zürich, 1956
Schleife, H. W. u. a.: Die Metros der Welt. - Berlin, 1985
Schneider, A.: Die Bergbahnen Europas. - Zürich, 1967
Schneider, A.; Mase, A.: Katastrophen auf Schienen. - Zürich, 1968
Schweers, H.: Furka-Oberalp. - Aachen, 1982
Schweiger-Lerchenfeld, A. v.: Die Über-schienung der Alpen (Reprint). - Berlin, 1983
Siedentop, L: Tunnel in Deutschland. -Zürich, 1980
Siedentop, I.: Tunnellabyrinth Schweiz. - Zürich, 1977
Sommer, Ch.: So bezwangen sie die Ferne. - Wien, 1982
Sonntag, W. und Biddle, G.: Peru -höchste Eisenbahn. - Hamburg, 1984
Stetza, G.: Die Planung für einen Ärmelkanal-Tunnel. - Essen, i960
Stöckl, F.: Bahnen der Superlative. - In: eisenbahn-magazin, Düsseldorf (1976) 10
Sträub, H.: Die Geschichte der Bauin-
genieurkunst. - Basel, Stuttgart; 3. Aufl. 1975
Tauernautobahn - Scheitelstrecke. Salzburg, 1976
Thomas, L.: Geschichte Sibiriens. - Berlin, 1982
Treitschke, H. v.: Deutsche Geschichte im 19. Jahrhundert (4. Teil). - Leipzig, 1885
Trüb, Eggermann u. a.: Die Bahn durch den Gotthard. - 1982
Die Tunnel der BAM. - In: Sputnik, Moskau (1980) 14
Vom Saumpfad zur Autobahn. - München, 1978
Weber, B. u. a.: Die Alpen in der Malerei. - Leipzig, 1981
Winter, K.: Städtische Untergrund-Verkehrsbauten. - Berlin, München, 1967
Wolkow, W. P.: Tunnel auf Autostraßen. - Moskau, 1957
Zeitschrift des Vereins deutscher Ingenieure. - Berlin, 1891




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI