Sacher Wiesława Aleksandra
Pedagogika muzyki
Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego
- Wydawnictwo: Impuls, 2012
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Ilość stron: 320
Nasza cena: 32,00 PLN
OPIS:
Autorka pracy [...] włożyła ogromny wysiłek, aby zebrać i uporządkować problemy związane z powszechną edukacją muzyczną w Polsce oraz nadać im nowy wymiar. Zrozumienie problematyki, rozległa wiedza autorki – zapewne związana z rzetelnym przygotowaniem muzycznym i pedagogicznym – sprawiają, że książka jest bogatym źródłem wiedzy o kształtującej się nowej subdyscyplinie pedagogicznej, jaką jest pedagogika muzyki. Piszącej te słowa wydawało się niegdyś, że stworzenie takiej pracy przerasta możliwości jednego autora, jednak okazuje się, że stało się to możliwe.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Suświłło, prof. UWM
Lektura pracy budzi szacunek i uznanie za ogrom wiedzy przekazywanej w sposób usystematyzowany przez Autorkę. Struktura pracy i podział materiału treściowego są przejrzyste i logiczne. W poszczególnych rozdziałach i podrozdziałach Autorka omawia kolejno zagadnienia z obszaru wyznaczonego tytułem pracy. Czyni to jasno i klarownie, posiłkując się bogatym materiałem źródłowym. I na to chciałbym zwrócić szczególną uwagę. Imponują […] skala i zakres korzystania z różnych opracowań naukowych, prac badawczych i ich wyników, z wyraźną przewagą najnowszych opracowań i doniesień naukowych opublikowanych w kraju i za granicą. Świadczy to o znakomitej orientacji Autorki w literaturze przedmiotowej i stanie badań nad omawianą problematyką, a równocześnie czytelnikowi dostarcza bogatej wiedzy o dotychczasowym dorobku naukowym w zakresie pedagogiki muzyki.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Jerzego Kurcza
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie 11
Rozdział I
Źródła pedagogiki muzyki i jej miejsce wśród nauk o wychowaniu
1.1. Filozoficzne źródła powszechnego kształcenia muzycznego 17
1.2. Praktyka pedagogiczna jako źródło wiedzy teoretycznej
o powszechnym kształceniu muzycznym 39
1.2.1. Naukowe uzasadnienia dla powszechnej edukacji muzycznej 56
1.3. Pedagogika muzyki w systemie nauk 67
1.3.1. Przedmiot badań prowadzonych w obszarze pedagogiki muzyki 72
1.4. Metodologia i metodyka badań w pedagogice muzyki 75
Rozdział II
Badania nad powszechnym kształceniem muzycznym
2.1. Badania nad rozwojem muzycznym 91
2.2. Badania nad zdolnościami muzycznymi 103
2.3. Rozwój dyspozycji umysłowych i fizycznych w związku
z kształceniem muzycznym 109
2.4. Preferencje muzyczne dzieci i młodzieży 115
2.5. Emocjonalny aspekt powszechnego kształcenia muzycznego 125
2.6. Skuteczność nauczania muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym 133
2.7. Nauczyciel muzyki w przedszkolach i szkołach ogólnokształcących 143
2.8. Koncertowa edukacja muzyczna 153
Rozdział III
Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego
3.1. Pojęcia w obszarze pedagogiki muzyki 161
3.2. Kształcenie i wychowywanie muzyką jako podstawowa kategoria
myślenia o powszechnym kształceniu muzycznym 163
3.3. Podstawowe założenia teorii powszechnego kształcenia muzycznego 167
3.4. Cele powszechnego kształcenia muzycznego 171
3.5. Treści powszechnego kształcenia muzycznego 177
3.6. Formy i metody realizacji powszechnego kształcenia muzycznego 185
3.7. Uwarunkowania procesu powszechnego kształcenia muzycznego 199
3.8. Kształcenie i wychowywanie muzyką jako źródło
wszechstronnego rozwoju 207
3.8.1. Kształcenie zdolności muzycznych w kontekście ogólnego rozwoju
umysłowego 209
3.8.2. Kształtowanie osobowości ucznia w procesie kształcenia
muzycznego 214
3.8.3. Rozwijanie motywacji w procesie kształcenia muzycznego 218
3.8.4. Kształtowanie emocjonalności w procesie kształcenia muzycznego 220
3.8.5. Rozwijanie kreatywności w procesie kształcenia muzycznego 223
3.8.6. Kształtowanie postaw społecznych w procesie kształcenia
muzycznego 226
3.9. Kształcenie i wychowywanie muzyką w profilaktyce i terapii zaburzeń
rozwojowych 231
3.9.1. Nauczyciel muzyki wobec wiedzy o rozwoju ogólnym
i muzycznym dziecka 237
Rozdział IV
Pozaszkolne kształcenie muzyczne
4.1. Równoległe kształcenie muzyczne jako forma spędzania wolnego czasu 245
4.2. Miejsce koncertów muzyki artystycznej dla dzieci i młodzieży
na współczesnej mapie kulturalnej Polski i wybranych krajów świata 251
4.3. Media w kreowaniu postaw dzieci i młodzieży wobec muzyki 263
Rozdział V
Systemy powszechnej edukacji muzycznej w niektórych krajach Europy i świata
5.1. Próba klasyfikacji systemów powszechnego kształcenia muzycznego 275
5.2. Wybrane systemy powszechnego kształcenia muzycznego 279
Refleksja końcowa 289
Bibliografia 291
Źródła internetowe 315