Wydawnictwo: Park
326 stron
Książka ta przeznaczona jest dla uczniów różnych typów szkół, obejmuje zagadnienia dotyczące budowy naszego języka, jego historii i kultury, a także językoznawstwa, komunikacji i pragmatyki językowej, retoryki i stylistyki. Publikacja ma układ alfabetyczny, o czym zdecydowała chęć umożliwienia Czytelnikowi jak najprostszego i szybkiego odnajdywania poszukiwanych terminów. Dodatkową atrakcją są indeksy tematyczne zamieszczone na początku książki, które grupują zagadnienia wiążące się z tym samym zjawiskiem językowym.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
Nie dość słowo z widzenia znać - tym stwierdzeniem zapraszamy do refleksji nad językiem polskim, także na tle ogólnego pojęcia języka jako systemu znaków oraz na tle innych języków etnicznych i sztucznych. Chodzi nam o zarysowanie bogactwa problemów związanych z wiedzą o języku, której w żadnym razie nie można utożsamiać jedynie z gramatyką! Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla uczniów różnych typów szkół. Mamy jednak nadzieję, że znajdą w niej potrzebne informacje także nauczyciele, studenci filologii polskiej oraz ci wszyscy, którzy chcą tę wiedzę zdobyć, a często ją poszerzyć i uzupełnić, ci, którzy wiedzą, a nieraz zaledwie przeczuwają, że język to nie tylko opis gramatyczny, że dzięki niemu odbieramy i opisujemy rzeczywistość, tworzymy „językowy obraz świata". Język jest więc nie tylko narzędziem codziennego porozumiewania się, ale określa też nasze miejsce w kulturze, w świecie, w środowisku. Wydaje się nam więc, iż znajomość podanych tu terminów jest przydatna, a nawet niezbędna, wszystkim wykształconym Polakom. Całość zagadnień jest oparta w zasadzie na obowiązujących programach szkolnych zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zakres materiału zawarty w leksykonie jest jednak nieco szerszy od przewidzianego w tych programach. Uznałyśmy bowiem za celowe rozszerzenie treści haseł, ponieważ wymagania programowe obowiązujące na konkursach i olimpiadach polonistycznych, a także na egzaminach wstępnych na różne uczelnie, znacznie nieraz przekraczają wiedzę podręcznikową. Słownik ma typowy układ alfabetyczny. O jego wyborze zadecydowała chęć umożliwienia czytelnikowi jak najprostszego i szybkiego odnajdywania poszukiwanych terminów. Załączone indeksy tematyczne grupują natomiast zagadnienia wiążące się z tym samym zjawiskiem językowym oraz tematami mu pokrewnymi. Hasła różnią się długością, co najczęściej wynika ze specyfiki danego zjawiska językowego, stopnia jego skomplikowania i związków z innymi zjawiskami. Niektóre treści powtarzane są celowo w kilku hasłach, jednak za każdym razem w innym ujęciu, np. z punktu widzenia budowy języka, funkcji stylistycznych, osobliwości w odmianie, budowie. Książka nie jest w zasadzie klasycznym podręcznikiem, nie jest też typowym słownikiem; ma ukazać bogactwo języka, jego rolę w życiu społeczności, narodu, jednostki, ma też pomóc w problemowym opanowaniu zagadnień językowych potrzebnych zarówno w szkole, jak i w codziennej komunikacji między ludźmi. Zależało nam na tym, aby przekazywane treści były podawane w sposób jasny, przystępny i maksymalnie skrótowy, dlatego zrezygnowałyśmy z definicji naukowych, a wiele zagadnień zostało ujętych w punkty. Zrozumienie problemów językowych mają ułatwić liczne przykłady i cytaty zaczerpnięte z literatury, z prac uczniowskich bądź z życia codziennego. Opracowując słownik, korzystałyśmy z wielu źródeł i opracowań naukowych, których wykaz podajemy na końcu książki. Język to nasze wspólne dobro, dlatego zapraszamy do zdobywania wiedzy o nim; wiedzy, która pozwoli posługiwać się tym wyjątkowym „narzędziem" w sposób świadomy, racjonalny i rozumny, bo przecież:
Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami:
Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami.
(J. Kochanowski)
Daniela Podlawska Iwona Płóciennik
|