Stan okładki: dobry, okładka pożółkła, częściowo zakurzona i zabrudzona, posiada niewielkie ślady plam i drobnych zabrudzeń.
Stan kartek: czyste, kartki z tekstem pożółkłe, z naturalnymi przebarwieniami papieru, kartki z ilustracjami lekko pożółkłe, od strony zewn. krawędzi kartki są nieco zakurzone.
Na 3 stronie znajduje się podpis poprzedniego właściciela oraz nazwa miejscowości i data, wykonane piórem.
Na końcu książki znajduje się kilkanaście zdjęć i ilustracji cz.b.
"Nazwą rzemiosła artystycznego oznaczamy w historii sztuki wyroby użytkowe artystycznie formowane lub zdobione, wykonane przez fachowców, którzy posługując się techniką danego rzemiosła równocześnie twórczo formują i zdobią przedmiot użytkowy. Ze względu właśnie na tę ozdobność przedmiotu używa się dla tych samych wyrobów także nazwy sztuka zdobnicza, sztuka stosowana, sztuka dekoracyjna czy przemysł artystyczny.
Ze względu na materiał, z jakiego wykonane zostały wyroby rzemiosła artystycznego, dzieli się je na szereg odrębnych działów, jak szkło, tkaniny, wyroby z metalu, drzewa, kości, skóry itp.
Ponieważ opracowanie to ma służyć zwiedzającym do bliższego i głębszego zapoznania się z wystawionymi w Muzeum zabytkami, do zrozumienia ich piękna artystycznego, ich funkcji społecznej, uwzględniono w nim te tylko działy rzemiosła i w tych granicach, w jakich są reprezentowane w Muzeum Śląskim. Omówiono więc zabytki z zakresu meblarstwa, tkanin, szkła, ceramiki i wyrobów, metalowych.
Pewna fragmentaryczność zbiorów, tzn. brak niektórych gałęzi rzemiosła lub niepełne przedstawienie rozwoju historycznego wystawionych zespołów jest spowodowane tym, że Muzeum Śląskie istnieje dopiero od 1946 r., a gromadzone zabytki nierównomiernie napływają do poszczególnych działów.
Zalążkiem zbiorów stały się zabytki zabezpieczone w 1945 r., pochodzące bądź z dawnego Muzeum Przemysłu Artystycznego i Starożytności we Wrocławiu, bądź też zebrane z terenu całego miasta. W 1946 r. zbiory powiększyły się o szereg tkanin i pamiątek narodowych przekazanych nam przez muzea Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. W 1948 r. Muzeum w Bytomia przekazało zabezpieczone przez siebie zbiory, które były w 1944 r. wywiezione z Wrocławia do Prudnika na Górnym Śląsku. Dział Rzemiosł uzyskał dzięki temu szereg zabytków cechowej sztuki śląskiej z zakresu ceramiki, cyny, szkła, złotnictwa od XV aż po XIX w. i szereg innych cennych eksponatów pochodzących z różnych krajów europejskich.
Cenną także pozycją są szkła starożytne zabezpieczone przez Seminarium Historii Starożytnej przy Uniwersytecie Wrocławskim.
Od 1948 r. dział nadal powiększa swoje zbiory. Pochodzą one z przydziału Komisji Zakupów Ministerstwa Kultury i Sztuki w Warszawie, z zabytków zabezpieczonych przez Delegata Ministerstwa w Składnicy Muzealnej, najpierw w Bożkowie, następnie w Żelaźnie. Istniejąca przy Muzeum Śląskim Komisja Zakupów także stale uzupełnia zbiory Działu Rzemiosł. Niewielka liczba eksponatów pochodzi z darów poszczególnych osób.
W 1951 r. Dział Rzemiosł uzyskał w nowo odbudowanej części gmachu głównego osiem sal ekspozycyjnych, w których otwarto w grudniu tegoż roku stałą wystawę.
Dla uzyskania jasności składu i uniknięcia monotonii przy zwiedzaniu wystawa podzielona została na dwie części. Pierwsze cztery sale poświęcone są zespołom artystycznym, tzn. zabytkom pochodzącym z tej samej epoki, ale z różnych dziedzin rzemiosła artystycznego. Zespoły te obejmują meble, tkaniny, obrazy, przedmioty dekoracyjne i użytkowe od XV-XIX w. (od gotyku do empiru). Zabytki zgrupowane w poszczególnych salach pochodzą z tego samego okresu i z kręgu tej samej kultury (mieszczańskiej lub dworskiej), rzucają więc światło na zainteresowania i zwyczaje ludzi oraz na charakter danego środowiska. Następne cztery sale poświęcone są poszczególnym działom rzemiosła. W pierwszej zgromadzone są pasy polskie, w dwu następnych zabytki szkła i ceramiki przedstawione w porządku chronologicznym i w rozróżnienia krajów i wytwórni. W ostatniej sali znajdują się wyroby z metalu: cyny, srebra i brązu.
Na wystawie znajdują się przedmioty o różnej wartości artystycznej, gdyż dopiero cały zespół zabytków wykonanych zarówno przez ośrodki centralne, jak i prowincjonalne daje pełny obraz rozwoju rzemiosła artystycznego."
SPIS TREŚCI
- Wstęp
- Meblarstwo i wnętrze
- Polskie pasy kontuszowe
- Szkło
- Ceramika
- Fajans Islamu
- Fajans europejski
- Kamionka
- Fajans delikatny
- Ceramika śląska
- Porcelana chińska
- Porcelana europejska
- Wyroby metalowe
- Słowniczek wyrazów obcych
- Ilustracje
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: