SPIS TREŚCI
Podziękowania
Słowo wstępne
Rozdział I
Świat jako produkt zrytualizowanych instytucji
Wprowadzenie
Człowiek w świetle znaczeń
Działanie człowieka w świetle znaczeń
Działanie społeczne w „świecie, który istnieje”
Zrytualizowane działania w „świecie, który istnieje”
Zinstytucjonalizowanie świata poprzez rytualne działania
Rytualizacja współczesnych instytucji
Szkoła jako „paradygmatycznie” zrytualizowana instytucja
Rozdział II
Czym jest rytuał?
Wprowadzenie
Wieloznaczność pojęcia: rytuał
Definiując rytuał
Organizacja rytuału
Treści struktury ukrytej rytuału
Treści struktury jawnej rytuału
Proces rytualizacji
„Społeczna drama”
Proces marginalizacji „rytuału przejścia”
Model rytuału
Proces rytualizacji w klasie szkolnej
Rozdział III
Jak zbadać i zinterpretować lekcyjne subrytuały?
Wprowadzenie
Rytuał w badaniach edukacji
Co to takiego subrytuał?
Jak zbadać własne subrytuały?
Techniki zbierania i opracowania danych
Metoda „rytostrukcji” – rytuał jako narzędzie badań
Analiza i interpretacja subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”
Struktura jawna subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”
Proces rytualizacji subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”
Struktura ukryta subrytuałów
Interpretacja subrytuału „Poszukiwania map”
Przykłady interpretacji wybranych subrytuałów
Konkluzje – co można odkryć poprzez subrytuały?
Rozdział IV
Lekcja jako mikorytuał
Wprowadzenia
Czym jest mikorytuał?
Wykonawczy charakter mikorytuał
Przedmioty mikorytuał
Wytwory kultury
Społeczne reguły/zasady
Zinstytucjonalizowane formy interakcji
Przedmiot nauczania
Jak zbadać własne mikrorytuały?
Przykłady zinterpretowanych mikrorytuałów
Zakończenie
Literatura