Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Rytualne oblicze lekcji Studium teoretyczno-empiry

28-02-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 17.99 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715746
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-01-2012 10:21:50

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2005
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Email: [zasłonięte]@arik.pl
kom: 0510 [zasłonięte] 753










Stron: 170

Format: 16,5 x 23,0 cm
Rok wydania: 2005

Oprawa: miękka

Rytualne oblicze lekcji Studium teoretyczno-empiryczne
Mariusz Dembiński


Lekcja, oblicze i rytuał to pojęcia tworzące temat prezentowanego tytułu. Książka jest zbiorem przemyśleń na temat rytuału i możliwości jego wykorzystania w rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości (opracowanie idealnego modelu rytuału, metody badań – rytostrukcji – w nawiązaniu do której można odkryć to, co w rytualne jest niewidoczne, jak na niezależne zjawisko kultury (lekcja jako mikrorytuał).

Rytualne oblicze lekcji jest książką dla każdego. Można w niej odnaleźć siebie niezależnie od tego, kim się jest, co się robi i ile ma się lat. Każdy spędził wiele lat w szkole, każdy doświadczał w niej siebie, w różnych relacjach z innymi i to w różnych kontekstach. Każdy, czy chce tego, czy nie, jest „modelowany” przez szkolne rytuały.

Treść tej książki powinni poznać zwłaszcza pracownicy nauki, nauczyciele, „refleksyjni” uczniowie i studenci, ponieważ to właśnie oni są „żywą materią” rytualnego oblicza lekcji.

SPIS TREŚCI

Podziękowania

Słowo wstępne

Rozdział I

Świat jako produkt zrytualizowanych instytucji

Wprowadzenie

Człowiek w świetle znaczeń

Działanie człowieka w świetle znaczeń

Działanie społeczne w „świecie, który istnieje”

Zrytualizowane działania w „świecie, który istnieje”

Zinstytucjonalizowanie świata poprzez rytualne działania

Rytualizacja współczesnych instytucji

Szkoła jako „paradygmatycznie” zrytualizowana instytucja

Rozdział II

Czym jest rytuał?

Wprowadzenie

Wieloznaczność pojęcia: rytuał

Definiując rytuał

Organizacja rytuału

Treści struktury ukrytej rytuału

Treści struktury jawnej rytuału

Proces rytualizacji

„Społeczna drama”

Proces marginalizacji „rytuału przejścia”

Model rytuału

Proces rytualizacji w klasie szkolnej

Rozdział III

Jak zbadać i zinterpretować lekcyjne subrytuały?

Wprowadzenie

Rytuał w badaniach edukacji

Co to takiego subrytuał?

Jak zbadać własne subrytuały?

Techniki zbierania i opracowania danych

Metoda „rytostrukcji” – rytuał jako narzędzie badań

Analiza i interpretacja subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

Struktura jawna subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

Proces rytualizacji subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

Struktura ukryta subrytuałów

Interpretacja subrytuału „Poszukiwania map”

Przykłady interpretacji wybranych subrytuałów

Konkluzje – co można odkryć poprzez subrytuały?

Rozdział IV

Lekcja jako mikorytuał

Wprowadzenia

Czym jest mikorytuał?

Wykonawczy charakter mikorytuał

Przedmioty mikorytuał

Wytwory kultury

Społeczne reguły/zasady

Zinstytucjonalizowane formy interakcji

Przedmiot nauczania

Jak zbadać własne mikrorytuały?

Przykłady zinterpretowanych mikrorytuałów

Zakończenie

Literatura