Proponowana pozycja wydawnicza: "RYTMIKA DLA DZIECI" stawia sobie za cel rozwinięcie naturalnej potrzeby rytmu u dziecka.
Całość obejmuje 120 zabaw i ćwiczeń rytmicznych przeprowadzanych w sposób systematyczny z uwzględnieniem stopnia trudności. Wprowadzenie wartości rytmicznych poprzez zabawy, grę na dziecięcych instrumentach perkusyjnych, rysowanie, ekspresję ruchu czyni zajęcia atrakcyjne, przyjemne i pożyteczne. Dokładny opis ćwiczeń, rysunki i szereg praktycznych wskazówek umożliwi łatwe prowadzenie zajęć. Schematyczne rysunki ilustrujące ćwiczenia i zabawy ułatwią nauczycielowi przeprowadzenie zabaw i ćwiczeń. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli przedszkoli, ognisk, szkół muzycznych i studentów kierunków pedagogicznych.
Wprowadzenie
1. Dźwięki i czary muzyczne
2. Sygnał muzyczny.
3. Przerwa w muzyce.
4. Marsz i bieg w dwóch grupach.
5. Ćwierć nuty i ósemki, formowanie koła.
6. Obraz graficzny.
7. Spostrzeganie zmian dynamicznych (głośności dżwięku)
8. Wyrabianie wyczucia ruchu miarowych ćwierć nut.
9. Słuchanie śpiewu nauczyciela; osłuchanie z piosenką.
10. Reagowanie na znaną melodię.
11. Rozpoznawanie ćwierć nut.
12. Rysowanie nut.
13. Zabawa w dwóch grupach.
14. Rysowanie nut.
15. Opowiadanie bajek, słuchanie muzyki.Pytania nauczyciela.
16. Rejestr wysoki i niski.
17. Kształtowanie wyobraźni działaniem dźwięków.
18. Skojarzenia z muzyką (rejestr wysoki).
19. Skojarzenia z muzyką (rejestr niski).
20. Stopniowa zmiana wysokości dźwięków.
21. Reagowanie na zmiany kierunku melodii.
22. Wykres wysokości gestem ręki lub kreską.
23. Wprowadzenie II- zwrotki piosenki „Piłka”
24. Pojęcia: wyżej, niżej, w lewo, w prawo.
25. Sylwetki nut, reagowanie na zmianę wysokości dźwięków.
26. Liczenie ilości dźwięków, wprowadzenie do ćwiczeń metrycznych.
27. Klaskanie określoną ilość razy na wywołaną cyfrę.
28 Ruch po promieniu koła w przód i w tył.
29. Akcent.
30 Liczenie nut z zaznaczeniem akcentu.
31. Akcentowanie. Takty 2/4, 3/4, 4/4.
32. Ćwiczenia metryczne. Figury.
33. Reakcja na pojawienie się ósemek.
34. Ósemka pojedyncza.
35. Głośno czy cicho?
36. Zabawa ruchowa w dwóch grupach.
37. Gra na instrumentach.
38. Dyrygowanie grupami instrumentów.
39. Rysowanie instrumentów.
40. Zróżnicowanie dynamiczne.
41. Głośno czy cicho?
42. Dyrygowanie ze zmianami dynamicznymi.
43. Objaśnienia znaków f, p, przyswojenie nazw włoskich.
44. Koordynacja wzroku, słuchu i dotyku.
45. Realizacja ruchowa muzyki głośnej i cichej
46. Spostrzeganie znaków f i p w nutach drukowanych.
47. Przykłady zabawy uwrażliwiającej na zmianę dynamiki.
48. Wprowadzenie całej nuty; demonstracja brzmienia trójkąta( triangla).
49. Reagowanie na pojawienie się całej nuty, ćwierć nuty i ósemki.
50. Dyrygowanie wartościami nut.
51. Realizowanie wartości nut w ruchu.
52. ”Pokoiki”(takty) i „Krzesełka” ( miejsca ćwierciowe).
53. Zabawa w nutki.
54. Rozmieszczenie nut na miejscach ćwierć nutowych.
55.Wprowadzenie pauzy ćwierćnutowej. Wyklaskanie rytmu
56. Cymbałki; rozwijanie wyobraźni.
57. Glissando i staccato.
58. Ćwiczenia metryczne.
59. Gra zespołowa na cymbałkach.
60. Wprowadzenie III zwrotki piosenki „Piłka” J. Wasowskiego.
61. Zmiany tempa
62. Zabawa w pociągi
63. Zmiany tempa.
64. Karuzela II cz.
65. Incytacje i inhibicje.
66. Dzieci same dobierają do swoich grup instrumenty perkusyjne.
67. Zmiany tempa,zatrzymanie się na sygnał.
68. Wprowadzenie piosenki „Pociąg”.
69. Zagadki słuchowe. Opowiadania dzieci.
70. Crescendo i diminuendo
71. Słuchanie muzyki, opowiadania, bajki
72. Plastyczne wyobrażenie bajki muzycznej.
73. Improwizacje na cymbałkach. Estetyka dźwięku.
74. Pan Bas i Pani Wiolin
75. Dzieci próbują odnaleźć głosy zwierząt.
76. Plastyczne przedstawienie Pani Violin i Pana Basa.
77. Zagadki słuchowe.
78. Wysoko, nisko czy w środku?
79. Dźwięki wysokie, średnie i niskie. Zabawa piłkami.
80. Wprowadzenie pół nuty.
81. Zagranie pół nuty na różnych instrumentach.
82. Zabawa w cztery domki. Rozpoznanie wartości nut
83. Zapamiętanie rytmu
84. Dzieci poruszają się podskokami.
85. W podobny sposób nauczyciel stosuje inne, coraz trudniejsze rytmy.
86. Echo melodyczne i rytmiczne.
87. Gra na instrumentach perkusyjnych.
88. Rysowanie nut.
89. Orkiestra perkusyjna. Dyrygowanie wartościami nut.
90. Ćwiczenie bez instrumentów.
91. Pobudzanie wyobraźni, ekspresja ruchowa
92. Graficzne przedstawienie muzyki.
93. Ilustracja muzyczna opowiadania. Improwizacja na instrumentach.
94. Dzieci interpretują słownie opowieści muzyczne.
95. Kształcenie pamięci rytmicznej, wymyślanie tekstów do rytmu.
96. Rozpoznawanie znanego rytmu.
97. Dyrygowanie tematami rytmicznymi.
98. Wyrabianie pamięci rytmicznej i poczucia rytmu.
99. Improwizowanie melodii do podanego tekstu.
100. Słuchanie wiolinu lub basu. Ćwiczenie w dwóch grupach.
101. Reagowanie na sygnał muzyczny.
102. Granie rytmów w wiolinie i w basie
103. Słuchanie dwugłosu. Realizacja ósemki i ćwierć nuty.
104. Incytacje i inhibicje w takcie 4/4
105. Rozmieszczanie nut w taktach.
106. Ćwiczenie słuchowe: ile słychać dźwięków?
107. Spostrzeganie sygnału, zmiany kierunku ruchu.
108. Własne melodie do podanego tekstu.
109. Wyrabianie pamięci rytmicznej.
110. Korelacja wyobrażenia słuchowego z wizualnym.
111. Muzyka smutna i wesoła.
112. Zabawa z piłkami :„wesoło i smutno”.
113. Dzieci słuchają muzyki i malują w blokach.
114. Rozmieszczenie nut w taktach.
115. Wprowadzenie do dwugłosowości.
116. Zabawa „Kot i myszki”.
117. Improwizacja rytmów.
118. Dzieci klaszczą kolejno własne rytmy.
119. Rozpoznanie barwy dźwięku instrumentów perkusyjnych.
120. Równoczesne realizowanie wartości rytmicznych przez cztery grupy.
Spis problematyki
Istotne znaczenie rytmu w życiu, wychowaniu i nauczaniu dzieci podkreślali w swoich koncepcjach pedagogicznych: Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodály, Rudolf Steiner, Carl Orff. Nauka i wychowanie dziecka wymagają podporządkowania rytmowi. Im rytmiczniej przebiega codzienne życie dziecka, tym jest ono zdrowsze. Także psychika, która u małych dzieci jest ściśle związana z organizmem, wymaga rytmu. Trzeba zrozumieć ważność tego zagadnienia i zwracać uwagę na zachowanie rytmów życiowych: pory wstawania, spania, posiłków, czas zabawy i nauki. Dlatego wszystkie zabawy i ćwiczenia rytmiczne mają dobroczynny wpływ na zdrowie fizyczne, psychiczne i duchowe dziecka.
Książka Rytmika dla dzieci stawia sobie za cel rozwinięcie i zaspokojenie naturalnej potrzeby rytmu u dziecka. Jej tematyka obejmuje liczne zabawy i ćwiczenia rytmiczne przeprowadzane systematycznie z uwzględnieniem stopnia trudności. Wprowadzenie wartości rytmicznych przez zabawy, grę na dziecięcych instrumentach perkusyjnych, rysowanie, ekspresję ruchu czyni zajęcia atrakcyjnymi, przyjemnymi i pożytecznymi. Dokładny opis ćwiczeń, rysunki i wiele praktycznych wskazówek umożliwią nauczycielom łatwe prowadzenie zajęć.
Rytmika dla dzieci przeznaczona jest dla nauczycieli przedszkoli, nauczania początkowego, studentów kierunków pedagogicznych wyższych uczelni oraz nauczycieli ognisk i szkół muzycznych. Z licznych rozmów z nauczycielami szkół muzycznych wynika, że mimo ich zawodowego przygotowania do prowadzenia rytmiki oczekują oni konsekwentnie usystematyzowanego materiału, który byłby im pomocny w pracy. Takie właśnie zadania postawiła sobie autorka, przygotowując tę pozycję
Format B5, Objętość 100 stron, Oprawa miękka, klejona, folia matowa