rysunek SZKICOWNIK W. WEISS drzeworyt litografia
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
PRZEDMOWA
Niemal niezmiennie pogodna, jakby za przykładem Renoira cgy Matisse'0. zupełnie prawie pozbawiona napięć, poszukująca we wszystkim sytości i wszędzie odkrywająca przepych i rozkosz, zatrzymująca się tylko wobec drzew soczyście zielonych, wobec kwiatów rozkvńtłych tylko do pełni, wśród krajobrazów tylko słonecznych - albo opisująca spokój zbyt-kownych wnętrz, ciepłe lśnienie owoców, połyskliwą zwiewność tkanin i cennych piór, zmysłowe piękno bujnych aktów — dojrzała sztuka Weissa zdaje się niezmiernie odległa od jego wczesnej twórczości. U początków bowiem jego wyobraźnię kusiły dramatyczne nastroje i gwałtowne doznania. Kształtowała ją przede wszystkim potrzeba intensywności, kondensacji wyrazu —- potrzeba, z zaspokajania której rodził się wówczas ekspresjonizm.
Niezbyt jasno rysują się dziś w powszechniejszej świadomości zasadnicze cechy tamtych młodzieńczych obrazów. Jego późniejsze kompozycje, cieszące się taką popularnością zwłaszcza w międzywojennym okresie, nawet w pamięci historyków zatarły ostry kontur jego debiutu. I teraz, czytając jego wspomnienia, nie dość wyraźnie uzmysławiamy sobie rolę, jaką odegrał w opisywanych tu latach. Jakie miejsce zajmował w sztuce na przełomie wiekóio.
Spróbujmy oczyma ówczesnego odbiorcy spojrzeć na niektóre tylko z tych płócien. „Oto postać suchotnika, wyłaniająca się z ciemnego tła — pisał Stanisław Lack w roku 1900. — Twarz wydelikacona, wyostrzona, znacząca się na poszczególnych rysach ostrymi liniami, wiotkimi, wysubtel-nionymi do ostateczności. Usta wykrzywione do cierpkiego uśmiechu. Lecz nagle wszystko światło, zblakłe, obumarłe, chore, żółtawe, zlewa się na tę twarz i skupia na niej wielką ekstazą rozkładu, jak gdyby jeszcze raz miało całym swym przepychem przepoić ten świat odrębny, który na jaw z nicości dobyło mocą twórczą swej potęgi. I światło to czaruje na usta suchotnika trochę szyderczy, a pogodny uśmiech. — Potem Melancholik, kompozycja, która nosi na sobie piętno wszystkich niemal utworów Weissa; widnieje w niej ten sam sposób ustawienia postaci w świetle, tak że ona się z niego wyłania, wynurza, powstaje i w geście ostatecznym, znużonym tym razem, lecz definitywnym, staje przed oczyma obrazem rozpacznego usidlenia w obłędnym kole myśli. Potem zno-
Tytuł:
Autor: Wyboru dokonali i opracowali Aneri Irena Weissowa Stanisław Weiss
Przedmową opatrzył Wiesław łuszczak
Wydawnictwo i rok wydania:
Wydawnictwo Literackie Kraków
1976 Wyd. I
3000 + 283 egz.
Stan: -bdb lekkie przytarcia i zadarcia obwoluty
Oprawa: twarda w obwolucie
Ilość stron: 78 stron tekstu + 101 ilustracji str.
Format: 22x23 cm
Ilustracje:
SPIS ILUSTRACJI
77
I. Prace olejne, akwarele, rysunki, pastel
Dzwonnica k/Botuszan (Rumunia) I 1890, olej
Zaprzęg rumuński I 1890, olej
Policjant i przekupka I 1899, rys. piórkiem
Rysunek krajobrazu rumuńskiego I 1891, rys. kredką
Szkic zimowego pejzażu I 1891, rys. ołówkiem
Budynek stacji kolejowej w Botuszanach (Rumunia) I 1892, akwarela
Głowa chłopa wołoskiego I 1891, rys. kredką
Zamek w Wiśniczu I 1893, rys. ołówkiem
Głowa starego Żyda I 1894, rys. piórkiem
10. Studium do kompozycji I 1895, rys. kredką
II. Szkic paryżanki I 1899, rys. ołówkiem
Szkic okładki do „Życia11 I 1899, rys. piórkiem
Na ganku w Podgórzu zimą 1 1900, rys, kredką
14. Szkice z ulicy I I 1900, rys. piórkiem
Szkice z ulicy II I 1900, rys. piórkiem
Szkic z ulicy paryskiej I 1900, rys. atramentem
Myśli z otwartej księgi I 1900, rys. atramentem
Upiorny pająk I 1900, rys. atramentem
Wnętrze kościoła Mariackiego I 1900, rys. piórkiem
Ojciec czytający I 1900, rys. kredką
Autoportret na tle wnętrza I 1900, rys. kredką
Wiosna w Strzyżowie I 1902, rys. kredką
Chora staruszka I 1902, rys. kredką
Kazio I 1902, rys. kredką
Stacja kolejowa w Strzyżowie I 1902, rys. kredką
Mielizna I 1902, pastel
Siostra szyjąca I 1903, rys. kredką
Matka szyjąca I 1903, rys. tuszem
Autoportret I 1903, rys. kredką
Hilda I 1903, rys. kredką
Szkic dzieci ze Strzyżowa I 1903, rys. kredką
Pień starej lipy I 1905, rys. kredką
Wnętrze kościoła Mariackiego I 1905, rys. kredką
Przed Sukiennicami I 1905, rys. kredką
Planty z Bramą Floriańską I 1905, rys. kredką
Planty z kościołem i gimnazjum Sw. Anny I 1905, rys. kredką
Renia czytająca przy lampie I 1907, rys. piórkiem
Irysy I 1908, rys. piórkiem
Matka czytająca I 1908, rys. ołówkiem
Renia w pracowni w Kalwarii I 1908, rys. kredką
Autoportret I 1908, rys. ołówkiem
Renia szyjąca I 1909, rys. ołówkiem
Renia zamyślona I 1909, rys. piórkiem
Koty I 1910, rys. kredką
Renia czytająca w łóżku I 1910, rys. piórkiem
Autoportret piórkiem — ręka I 1910, rys. piórkiem
Ojciec przy lampie I 1912, rys. ołówkiem
Studium aktu I I 1918, rys. ołówkiem
Studium aktu III 1918, rys. ołówkiem
Konie I 1920, rys. kredką
Studium aktu III I 1925, rys. ołówkiem
Szkic rośliny południowej I 1926, rys. kredką
Śpiący Staś I 1928, rys. ołówkiem
Wisła pod Wawelem I 1930, rys. piórkiem
Staś I 1931, rys. atramentem
Staś I 1939, rys. ołówkiem
Hanisia I 1940, rys. ołówkiem
Kot na fotelu I 1942, rys. kredką
Z „Wesołego miastecźka1! I 1947, rys. kredką
Z okna pracowni — składanie hołdu poległym żołnierzom radzieckim I 1947,
rys. kredką (2-kolor.)
Wnętrze pracowni - szkic do obrazu .JPatrz! Wspaniała manifestacja pokojo-
waf I 1949, rys. kredką (2-kolor.)
W kawiarni Noworolskiego w Sukiennicach I 1949, rys. kredką
Pastwisko na Błoniach I 1950, rys. kredką
Szkic do kompozycji „Rewolucja^ I 1950, rys. kredką (3-kolor.)
n. Grafika
Impromptu I 1900, sucha igła
Mademoiselle Dimanche I 1900, akwaforta z suchą igłą
Morgue (Paryż) I 1900, akwaforta
Kompozycja fantastyczna I 1900, akwaforta
Samobójczyni nad Arno I 1901, miękki werniks
Bella Asunta (Włoszka) I 1901, sucha igła
Ukochana odjechała I 1902, akwaforta z akwatintą
72 Samobójczyni nad Wisłą I 1903, akwaforta z akwatintą
Przy oknie - Matka szyjąca I 1903, akwaforta
Akt - w pracowni I 1916, sucha igła
75. Akt leżący I 1916, sucha igła
76. Autoportret I 1916, sucha igła
Głowa staruszki - Matka I 1916, miedzioryt
Hanusia I 1926, drzeworyt
Kopy - Zachód słońca I 1926, drzeworyt
80. Malarka I 1926, drzeworyt
Noc w Wenecji I 1926, drzeworyt
Wenecja - Deszcz I 1926, drzeworyt
83. Listonosz - Palma I 1926, drzeworyt
84. Bulwar I 1926, drzeworyt
Wenecja - Kanał I 1926, drzeworyt
Gondole - San Giorgio I 1926, drzeworyt
87. Kotka karmiąca I 1926, drzeworyt
Pinie I 1926, drzeworyt
Z okna pracowni I 1940, drzeworyt
Kościół Mariacki — Poranek I 1940, drzeworyt
Kalwaria z oddali I 1940, drzeworyt
Autoportret I 1940, drzeworyt
Villa tfEste I 1901, litografia
Na Skałce I 1903, litografia
Ilustracja: okładka do Katalogu 10 Wystawy „Sztukf I 1906, litografia
Wnętrze kościoła Sw. Marka w Wenecji I 1911, litografia
Akt - Myjąca nogi I 1916, litografia
Autoportret I 1930, monotypia
Burza I 1930, monotypia
Zdjęcie z krzyża I 1930, monotypia
Półakt przy wieczornym świetle I 1930, monotypia
Spis treści:
SPIS TREŚCI
Przedmowa fWiesław Juszczak)
Wspomnienia z lat dzieciństwa i młodości
Pejzaże — szkice poetyckie
Z luźnych notatek
Rozmowa-wywiad radiowy W. Weissa z H. Wielowieyską-
-Ratkowską
Odpowiedź na ankietę „Głosu Plastyków55
Felieton z czasopisma „Naprzód57
Spis ilustracji
5 9
35 55
65
69 71
77
&W
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.