|
Wydawnictwo - SGGW Rok - 2011 Stron - 213 Oprawa - MIĘKKA LAKIEROWANA Format - ~B5 STAN - NOWA Po co architektowi krajobrazu nauka rysunku odręcznego? Przecież wystarczy, można czasem usłyszeć, umiejętność kreślenia. Na tak postawione pytanie odpowiedział już ponad dwa tysiące lat temu Witruwiusz w swoim fundamentalnym dziele Dziesięć ksiąg o Architekturze: „Architekt musi umieć pisać, aby za pomocą notatek pamięć swą wzmocnić, następnie musi znać rysunek, aby przy pomocy szkiców stworzyć obraz zamierzonego dzieła". Rysowanie było wówczas umiejętnością tak cenioną, że jak pisał Pliniusz Starszy, obowiązywał zakaz uczenia się rysunku przez niewolników. Oczywiście nie dlatego, że rysunek odręczny był traktowany jako ręczne kreślenie. Twórcy Akademii Sztuk w czasach nowożytnych: Vasari, Zuccari, Alberti rozumieli rysunek bardzo szeroko - na sposób neoplatoński. Rozróżniali rysunek wewnętrzny - wyobrażenie, konceptualną ideę rodzącą się w umyśle twórcy, i rysunek zewnętrzny, czyli zapis tej idei w konkretnym dziele. Rysunek, jako forma najbardziej bezpośredniego przedstawiania myśli, jest w niewielkim stopniu zależny od konwencji stylistycznych panujących w danej epoce, podobnie jak w niewielkim stopniu zależy od bardzo prostego warsztatu rzemieślniczego rysownika. Rysowanie nie jest też i nie było nigdy zajęciem kosztownym. Dlaczego piszemy o rysunku, jeżeli jest to takie proste - tym bardziej że często słyszymy: w sztuce wszystko wolno, bo jednym z jej zadań jest przekraczanie granic. Wszystkich i wszędzie. A zasady w sztuce są po to, żeby je łamać. Ale jeśli mamy je łamać, to powinniśmy je znać. Ucząc przez 35 lat rysunku w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, zetknąłem się z powszechną nieznajomością podstawowych zasad rzemiosła rysunkowego. Uważam, że warto te zasady znać, chociażby dlatego, żeby bunt przeciwko tym zasadom był świadomy i jednorazowy, a nie permanentny - tzn., żeby nie zaczynać ciągle swojej drogi do sztuki od początku i powtarzać do znudzenia te same błędy - w rezultacie zniechęcać się do tego,
|