Wiek przedszkolny to okres tzw. swoistej mowy dziecięcej. Wymowa dziecka w tym okresie nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Dlatego metodyka postępowania ortofonicznego z dziećmi przedszkolnymi obejmuje swym zasięgiem takie grupy ćwiczeń jak: oddychanie, fonację, logarytmikę, słuch fonemowy i fonetyczny, sprawność narządów mownych oraz artykulację. Ćwiczenia te prowadzone są ze wszystkimi dziećmi, zarówno przy prawidłowym rozwoju mowy, doskonaląc wymowę i bogacąc słownictwo, jak i przy opóźnionym rozwoju mowy, zapobiegając wadom. Natomiast przy zaburzeniach mowy ćwiczenia te stosuje się według wskazań logopedy.
Ćwiczenia ortofoniczne polegają na wyrazistym wymawianiu głosek, wyrazów, krótkich rymowanek, tekstów z wyrazami, w których występują trudne do wymówienia głoski i połączenia głosek. Ćwiczenia te doskonalą mechanizmy rządzące mową: prawidłowy oddech, umiejętność posługiwania się głosem, prawidłowe stosowanie elementów prozodycznych mowy (melodii, akcentu i rytmu), zdolność różnicowania dźwięków mowy oraz dokonywania analizy i syntezy słuchowej, umiejętność obserwowania ruchów narządów mownych, zdolność wykonywania tych ruchów.
Rymowanki do ćwiczeń stymulujących językowy rozwój dzieci
Teresa Bogdańska , Grażyna Maria Olszewska
- Wydawca: Fraszka Edukacyjna
- Rok wydania: 2009
- Wydanie: I
- Ilość stron: 40
- Oprawa: miękka
Rymowanki do ćwiczeń stymulujących językowy rozwój dzieci są pomocne podczas realizowania z dziećmi przedszkolnymi ćwiczeń morfologicznych, ćwiczeń syntaktycznych oraz ćwiczeń pragmatycznych. Polecamy je szczególnie nauczycielom przedszkoli, nauczania zintegrowanego oraz rodzicom do pracy z dziećmi od 5 roku życia.
Ćwiczenia morfologiczne mają uświadamiać dzieciom, że wszyscy wypowiadamy się, niezależnie od wieku. Przez cały czas dążymy do tego, aby mówić pełnymi zdaniami. Dziecko powinno mieć świadomość (wiedzieć), że zdanie zbudowane jest z cząstek. Aby to przekazać dziecku, polecamy Rymowanki do ćwiczeń morfologicznych, zawarte w pierwszym rozdziale.
Ćwiczenia syntaktyczne uczą dziecko, że takie wyrazy, jak „słowa-rzeczy”, „słowa-czynności”, „słowa wskazujące” są bardzo potrzebne do budowy zdań. Aby lepiej to dziecku przybliżyć, polecamy Rymowanki do ćwiczeń syntaktycznych, zawarte w drugim rozdziale.
Ćwiczenia pragmatyczne stosowane są przez cały okres pobytu dziecka w przedszkolu i szkole, szczególnie wymagają więc uatrakcyjnienia. W rozdziale trzecim, Rymowanki do ćwiczeń pragmatycznych, polecamy teksty z dialogami, zagadki oraz wyliczanki.
Rymowanki do ćwiczeń dykcji
Teresa Bogdańska , Grażyna Maria Olszewska
- Wydawca:Fraszka Edukacyjna
- Rok wydania:2009
- Wydanie:I
- Ilość stron:40
- Oprawa:miękka
Dykcja to sposób mówienia, wymawiania wyrazów. Zasadnicza umiejętność w wykonywaniu takich zawodów jak: śpiewak, aktor, prezenter telewizyjny lub radiowy, nauczyciel.
Proponowane przez autorki rymowanki oraz inne teksty to tzw. „wprawki”, stanowiące ćwiczenia na dobrą dykcję i nie tylko. Rymowanki polecamy szczególnie uczniom szkoły podstawowej i młodzieży gimnazjalnej, ale również każdemu, kto chce ćwiczyć dykcję. Materiał został ułożony w taki sposób, aby z łatwością można było go wykorzystać także podczas terapii logopedycznej, do automatyzacji wywołanych głosek.