Napinacz paska jest elementem, który służy do utrzymania właściwego naciągu w przekładni pasowej. Przekładnie pasowe są szeroko stosowane w motoryzacji do przenoszenia stosunkowo niedużych momentów obrotowych. Są znacznie cichsze, tańsze i nie wymagają smarowania w przeciwieństwie do przekładni złożonych z kół zębatych.
Przekładnia pasowa do sprawnego działania potrzebuje odpowiedniego naciągu pracujących w niej pasków. Niegdyś paski napinano ręcznie w jednej pozycji, a następnie podczas eksploatacji należało je w określonych okres czasu regulować. Problem ten zlikwidowano poprzez zastosowanie napinaczy, które na bieżąco regulują luz na pasku.
Uszkodzenie napinacza objawia się charakterystycznym piskiem z komory silnika, który wywołuje ślizgający się pasek. Czasem poślizg jest tak duży, że nie ma możliwości przekazania odpowiedniego momentu i urządzenie napędzane przekładnią pasową po prostu nie działa. W takim wypadku napinacz należy wymienić na nowy.
Założona w 1922 roku niemiecka firma Egon von Ruville GmbH jest producentem części marki EVR, przeznaczonych dla wielu modeli samochodów produkcji azjatyckiej, europejskiej i amerykańskiej. Wieloletnie doświadczenie i świadomość potrzeb klientów powodują, że komponenty tej marki, wyrabiane przy użyciu nowatorskich procesów technologicznych ze starannie dobranych materiałów, cieszą się powodzeniem na niezależnych rynkach samochodowych części zamiennych. W ofercie firmy znajduje się szeroki wybór kół pasowych, łożysk, napinaczy, piast oraz innych elementów układów napędowych i zawieszenia. Zakłady produkcyjne firmy Ruville zajmują się wyrobem części na potrzeby pierwszego montażu, dzięki czemu powstające w nich komponenty marki EVR cechują się wysoką jakością i trwałością.
|