Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

RUCHY KULTOWE KULTY PSYCHOLOGICZNA CHARAKTERYSTYKA

25-04-2014, 19:24
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4079259468
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 25-04-2014 19:20:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1991
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

TADEUSZ DOKTOR
RUCHY KULTOWE
PSYCHOLOGICZNA
CHARAKTERYSTYKA
UCZESTNIKÓW
Zakład Wydawniczy
NOMOS
Kraków 1991





Książka przygotowana, w ramach Centralnego Programu Badań Podstawowych Ul/47 pt. „System wartości wyznań i grup wyznaniowych w Polsce" koordynowanego przez Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kierownik Programu: doc. dr hab. Włodzimierz Pawluczuk.





Spis treści:

Wstęp .................................................................................................... 7
I. Ruchy kultowe - stan badań ........................................................... 9
1. Pojecie „kultu" ............................................................................ 9
2. Typologie kultów ......................................................................... 12
3. Rozpowszechnienie ruchów kultowych ....................................... 17
u. Charakterystyka badanych grup ...................................................... 23
1. Buddyzm zen ............................................................................... 23
2. Brahma Kumaris ......................................................................... 35
3. Rebirthing .................................................................................... 45
4. Taiji ............................................................................................. 53
5. Medytacja Transcendentalna ....................................................... 60
III. Psychologiczna charakterystyka uczestników ruchów kultowych .. 69
1. Narcyzm ...................................................................................... 76
2. Sens życia .................................................................................... 83
3. Niepokój ...................................................................................... 86
IV. Hipotezy badawcze, sposób przeprowadzania badań
oraz charakterystyka socjodemograficzna badanych grup .............. 91
V. Wyniki .............................................................................................. 97
1. Narcyzm ...................................................................................... 97
2. Sens życia .................................................................................... 100
3. Niepokój ...................................................................................... 104
VI. Interpretacja wyników .................................................................... 107
Bibliografia ............................................................................................ 115
Aneks
NPI .................................................................................................. 123
PLT .................................................................................................. 127
WSTĘP
Od kilkunastu lat jesteśmy świadkami nowego zjawiska, które zdaje się zmieniać panoramę życia religijnego w Polsce. Pojawiają się w naszym kraju nowe ruchy religijne i parareligijnc nawiązujące do innych tradycji religijnych niż chrześcijaństwo. Zjawisko to, choć niewielkie ilościowo, budzi jednak wiele kontrowersji. Wiążą się one na ogól z domniemaniem wyrażanym niekiedy w środkach masowego przekazu, że uczestnictwo w nich jest formą swoistej ucieczki od rzeczywistości. Czasami nawet przyrównuje się je do innych patologicznych form reakcji ucieczkowych jak alkoholizm czy narkomania. Tym samym zakłada się, że ich uczestników cechować będzie równie niekorzystny obraz psychologiczny. Jednak domniemania te nie znajdują potwierdzenia w światowej literaturze przedmiotu. Brak jest jednak podobnych badań przeprowadzanych w Polsce. Aby więc dostarczyć choć wstępnych danych na temat psychologicznej charakterystyki uczestników ruchów religijnych i parareligijnych, podjęto badania, których wyniki zostaną tu zaprezentowane. Dotyczą one trzech cech psychologicznych wiążących się ze stanem zdrowia psychicznego człowieka: narcyzmu, poczucia sensu życia i niepokoju, badanych u uczestników pięciu orientalnych ruchów kultowych: buddyzmu zen, Brahma Kumaris Rają Yoga, rebirthingu, Taiji i Medytacji Transcendentalnej. Ponieważ ruchy te są mało u nas znane, stosunkowo wiele miejsca poświęcimy na ich opis, również przez pryzmat indywidualnych doświadczeń uczestników, tak aby analiza ilościowa mogła być osadzona w kontekście danych jakościowych.





BIBLIOGRAFIA

Al Chung-bang
1978 Embrace Tiger. Return to the Mountain. New York: Bantam.
Allan J.
1988 Nie wszyscy są jednego ducha. Warszawa: Pax.
Bainbridge W. S., Jackson D. H.
1981 The rise and decline of Transcendental Meditation. In B. R. Wilson (Ed.), The Social Impact of New Religious Movements, 135-158. Barrytown: Unification Theological Seminary.
Bainbridge W. S., Stark R.
1980 Client and audience cults in America. „Sociological Analysis 41 [zasłonięte]-214.
Barker E.V.
1982 From sects to society: A methodological programm. In E. V. Barker (Ed.), New Religious Movements: A perspective for Understanding Society, 3-15. New York: Edwin Mdlen.
1983 New Religious Movements in Britain. „Social Compass" XXX 1 33-48.
Becker H.
1932 Systematic Sociology on the Basis of the Beziehungslehre und Gebildelehre of Leopold von Wiese. New York: Wiley.
Beverley E.
1984 Tao-Gestalt. W: Psychologia Buddów. Przenikanie idei. Warszawa: Laboratorium Psychoedukacji.
Bird F. B., Reimer W.
1984 Participation rates in new religious and parareligious movements. W: W V. Barker (red.), Of Gods and Men: New Religious Movements in the West, 215-238. Macon: Mercer University Press.
Bono J.
1981 An integrated psychological assessment of transcendental meditation. W: D. H. Shapiro, R. N. Walsh (red.), The Science of Meditation. New York: Aldine.
Burska J., Doktor T., Orłowski S., Skrzyński W.
1987 Zmiany niektórych cech osobowości pod wpływem oddziaływań opartych na metodach orientalnych u osób uzależnionych od alkoholu. „Problemy Alkoholizmu" 2: 8-9.
Campbell C.
1972 Cult, cultic milieu and secularisation. „A Sociological Yearbook of Religion in Britain".
Cattell R. B.
1966 Anxiety and motivation: Theory and crucial experiments. W: Spiel-berger H. D. (red.), Anxiety and Behavior. New York: Academic Press.
0 Cattell R. B., Sender H.
1967 Handbook for the Ipat Anxiety Scale Questionaire. Champaign: Institute for Presonality and Ability testing.
Cekiera Cz.
1985 Toksykomania. Warszawa: PWN.
Chlewiński Z.
1987 Postawy religijne a osobowość. Lublin: TN K.UL.
" Crumbaugh J. C.
1968 Cross-validation of Purpose in Life Test based on Frankls concepts. .Journal of Individual Psychology" 24: 74-85.
Deikman A. J.
1966 Deautomatization and the mystic experience. „Psychiatry" 29:
324-338.
Doktor T.
o 1980 Postawy magiczne a niektóre kryteria zdrowia psychicznego „Zdrowie Psychiczne" 1: 93-103.
1984a Ruchy kultowe - podstawowe kierunki badań. W: T. Doktor, K. Koseła (red.), Ruchy pogranicza religii i nauki jako zjawisko so-cjopsyekologiczne, t. 1. Warszawa: UW.
1984b Nauka i paranauka. W: T. Doktor, K. Koseła (red.) Ruchv dz. cyt, 93-113.
1987 Astrologia w okresie kryzysu i przebudowy. „Pismo Literacko--artystyczne" 3: 85-110.
1990 Uczestnictwo w poszczególnych sektorach środowiska kultowego a narcyzm, maszynopis.
Doktor T., Czarnecka A.
1989 Zen i psychoterapia. W: T. Doktor, K. Koseła (red ) Ruchy dz. cyt., t. 3: 107-121.
Domagała H., Grzymała Moszczyńska H.
1979 Postawy wobec religii a niektóre sposoby i warunki społecznego funkcjonowania młodzieży. „Studia Religiologica" 4: 37-82.
Eister A. W.
1972 An outline of the structural theory of cults. „Journal for the Scientific Study of Religion" 11: 319-334.
' EmmonsR. A.
1984 Factor Analysis and construct validity of the Narcissistic Personality Inventory. .Journal of Personality Assessment" 33: 324-330.
1988 Narcissism: theory and measurement. .Journal of Personality and Social Psychology" 52- 11-17.
Franki V. E.
1976 Homo Patiens. Warszawa Pax.
1978 Nieuświadomiomy Bóg. Warszawa: Pax.
Freud Z.
1988 Wprowadzenie do problematyki narcyzmu. „Nowiny Psychologiczne" 5: 23-44.
French A. P., Scfamid A. C, Ingals E.
1975 Transcendental meditation, altered reality testing, and behavioral change. „Journal of Nervous and Mental Disease" 161: 5S-S8.
Glock C, Stark R.
196S Religim and Society in Tension. Chicago: Paul.
Galanter M. et al.
1979 The Moonies: A psychological Study. „American Journal of Psychiatry" 2:165-170.
Galanter M., Buckley P.
1978 Evangelical religion and meditation: psychological effects. Journals of Nervous and Mental Disease" 10: 685-691.
i Galanter M.
1981 Social iology and informal social controls of dringing: findings from two charismatic sects. „Journal of Studies of Alcohol", 42 (1): 64-79.
Gascard J. R.
1985 Todessehnsucht und Tod in Neuen Jugendreligionen. „Archiv für Rdigonspsychdogien 17: 302-309.
" Goldman B. L., Domitor P. J., Murray E. J.
1979 Effects of zen meditation on anxiety reduction and perceptual functioning. Journal of Consulting and Clinical Psychology" 47: 551-556.
Goleman D.
1971 Meditation as a Meta-theraphy: Hypotheses toward a proposed fifth state of consciousness. Journal of Transpersonal Psychology" 3: 1-25.
Heide F. J., Borkovec T. D.
1983 Paradoxical anxiety enhancement due to a relaxation training. Journal of Conculting and Clinical Psychology" 2: 171-182.
Hubenowa-Sicmienska E.
-"-1989 Monografia buddyjskiej grupy wyznaniowej Zen-Sangha. W: T. Doktor, K. Koseła (red.), Ruchy..., dz. cyt, Ł 3: 122-146.
t, Hunter J. D.
1981 The new religions. Demodernization and the protest against modernity. W: B. R. Wilson (red.), The Social Impact of New Religious Movements 1-19. Barrytown: Unification Theological Seminary
Jackson J. A., JobUng R.
" 1968 Toward an analysis of contemporary cults. „A Coooiogical Yearbook of Religion in Britain", 94-105.
Johnson A. B.
1977 The temple of the last resorts. W: M. C. Nelson, B. Nelson (red.), The Narcissistic Condition. New York: Human Science Press.
, Kofaut H. 1971 The Analysis of the Self. New York: International Univ. Press. / f
KojderA.
1982 Irracjonalność dnia codziennego: charakterystyka przekonań przesądnych. „Studia Socjologiczne" 1-2: 55-70.
Koptas B., Wiśniewski K.
1987 Społeczne potrzeby uzupełniania wiedzy naukowej i pozanaukowe! Warszawa: UW.
KunerW.
1984 New religious movements and mental health. W: E. V. Barker
(red.), Of Gods and Men: New Religious Movements in the West.
Macon: Mercer Univ. Press.
LangH.
1980 Zur Frage der Atraktintaet und Pathogenitaet von Jugendsekten.
„Nervenarzt" 51: 183-187.
Lungerhausen E.
1980 Suchen und Verzweifeln. „Forschritte der Neurologie-Psychiatrie und ihrer Grenzgebiete" 46: 461-493.
Mann W. E.
1955 Sect. Church, and Cultin Alberta. Toronto: Univ. of Toronto.
Maupin E.
1965 Individual differences in response to a zen meditation exercise. Journal of Consulting Psychology" 2: 139-145.
Nelson G. K.
1983 Cults and new religions: Towards a sociology of religious creativity. „Sociology and Social Research" 5: 34-56.
Orme-Johnson D. W., Farrow J. T. (red.)
1976 Scientific Research of the Transcendental Meditation Program. Seelisburg: MERU Press.
Orr L.
1977 Rebirth America.
Otis L. S.
1974 If well-integrated but anxious, try TM. „Psychology Today" 7: 45-6.
Popielski K.
1987 Sens i wartość jako kategorie antropologiczno-psychologiczne. W: ' K. Popielski (red.), Człowiek: Pytanie otwarte. Lublin: TN KUL.
Pospiszyl K.
1986 Narcystyczne zaburzenia osobowości (próba analizy aspektów klinicznych). „Psychiatria Polska" 4: 302-311.
Pręzyna W.
1981 Funkcje postawy religijnej w osobowości człowieka. Lublin: TN KUL.
Raskin R.
1980 Narcissism and creativity: Are they related?. „Psychological Reports" 46: 55-60.
Richardson J. T.
1978 An oppositional and general conceptualisation of cult. „Annual Review of the Social Sciences of Religion" 2: 122-140.
1985 Psychological and psychiatric studies of new religions. W: L. B Brown (red.), Advances m the Psychology of Religion, 209-223 Oxford: Pergamon Press.
1987 Referat na sesji CISR. Tübingen.
SiekK.
1985 Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: ATK. Ił t
Smith J.
1978 Personality correlates of continuation and outcome in meditation
and erect sitting control treatments. Journal of Consulting and
Clinical Psychology" 46: 272-279.
Stefaniak A.
1985 Orientalne ruchy religijne i parareligijne w Polsce oraz ich związki f z psychoterapią. W: T. Doktor, K. Koseła (red.), Ruchy pogranicza religii i nauki jako zjawisko socjopsychologiczne, t. 2: 142-172. Warszawa: UW.
Sundback S.
1980 New religious movements in Finland. „Temenos" 16: 132-139.
Tatarowicz J.
1988 Religijność młodzieży a jej sens życia i praca nad sobą. Warszawa ANS.
Troeltsch E.
1931 The Sodal Teachings of the Christian Church. New York: Mac-millan.
TruzziM.
1974 Definitions and dimensions of the occult: Towards a sociological perspective. W: E. A. Tiryakian (red.), On the Margin of the Visible: Sociology, the Esoteric and the Occult. New York: Wiley.
Wallis R.
1977 The Road to Total Freedom: A sociological Analysis of Scientology. London: Heincman.
1982 The new religious movements as social indicators. W: E. V. Barker (red.), New Religious Movements: A Perspective for Understanding Society, 216-231. New York: Edwin Mdlen.
Watson A., Grisham S. O., Trotter M. W.
1984 Narcissism and empathy: Validity evidence for the Narcissistic
Personality Inventory. „Journal of Personality Assessment" 48:
301-305.
Weber M.
1930 The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism. New York: Scribner's.
Wejroch M.
1984 Ruchy kultowe w świetle typologu organizacji hierokratycznych. W: T. Doktor, IL Koseła (red.), Ruchy pogranicza religii i nauki jako zjawisko socjopsyekologiczne, t. 1: 61-92. Warszawa UW.
Wuthnow R.
1976 The Consciousness Reformation. Berkeley: University of California Press.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.