Nazwa: Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
Data: 23 II 1860
Podpis: Faksymile hrabiów Przeździeckiego i Wittmana
Wymiary: 39 x 30,5 cm
Kupony: Nie
Kategoria: Koleje
Stan: VF
Nominał: 125 Rubli srebrem co stanowi 500 Franków
Opis: 3% OBLIGACJA NAJSTARSZEJ POLSKIEJ LINII KOLEJOWEJ, CZYLI DROGI ŻELAZNEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKIEJ. KOLEJ WARSZAWSKO-WIEDEŃSKA OTWARTA CZĘŚCIOWO JUŻ W 1845 ROKU BYŁA PIERWSZĄ LINIĄ KOLEJOWĄ KRÓLESTWIE POLSKIM, A DRUGĄ W CAŁYM CESARSTWIE ROSYJSKIM. PROWADZIŁA Z WARSZAWY NA POŁUDNIE PRZEZ SKIERNIEWICE, CZĘSTOCHOWĘ, DO MIEJSCOWOŚCI GRANICA- DZIŚ SOSNOWIEC MACZKI I DALEJ DO WIEDNIA. BYŁA TO JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH INWESTYCJI KOLEJOWYCH W ZABORZE ROSYJSKIM W XIX WIEKU. OBLIGACJA DWUSTRONNA W TRZECH JĘZYKACH, PO POLSKU, NIEMIECKU I FRANCUSKU. NA ODWROCIE WALORU ZNAJDUJE SIĘ TABELA WYPŁAT ODSETEK NA LATA 1[zasłonięte]862-19. PODPISY NA WALORZE TO RADA ZARZĄDZAJĄCA HRABIA PRZEŹDZIECKI ORAZ KASSYER GŁÓWNY VITTMANN. NA OBLIGACJI ZNAJDUJE SIĘ PIĘKNY HERB KRÓLESTWA KONGRESOWEGO - ORZEŁ POLSKI NA PIERSIACH ROSYJSKIEGO ORŁA DWUGŁOWEGO. WYJĄTKOWA BORDIURA NA OBU STRONACH WALORU. CIEKAWOSTKA NA POLSKIM RYNKU ANTYKWARYCZNYM. WALOR W SZCZEGÓLNIE DOBRYM STANIE ZACHOWANIA JAK NA TĄ EMISJĘ. OBLIGACJA MOŻE MIEĆ KOLEJNY NUMER NIŻ TA ZE SKANU, ALE ZAWSZE W IDENTYCZNYM RÓWNIE DOBRYM STANIE ZACHOWANIA. WYJĄTKOWE ŚWIADECTWO HISTORII KOLEJNICTWA NA ZIEMIACH POLSKICH SPRZED 150 LAT.
|