Wspomaganie rozwoju.
Psychostymulacja. Psychokorekcja, t. II
Barbara Kaja
2000 rok, stron 310
OPIS
Autorzy drugiego tomu zajęli się następującym zagadnieniami: psychoterapia a wychowanie, wspomaganie rozwoj u osób dorosłych i starych, style radzenia sobie ze stresem w związkach małżeńskich, trening neuropsycholingwistyczny A. Korzybskiego, asertywność, problemy etyczne w terapii zachowań autoagresywnych, stymulowanie twórczego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, profilaktyczne wartości muzykoterapii, pomoc psychologiczna wobec dziecka o narcystycznej linii rozwoju, praca z dzieckiem potrzebującym wsparcia, świat gier i jego znaczenie dla rozwoju dzieci i dorosłych, dzieci i ich rodziny dotknięte problemem przemocy, problemy psychologa pomagającego rodzinie, wspomaganie rozwoju obrazu samego siebie u młodzieży niepełnosprawnej, opieka nad dziećmi z wadą słuchu,wspomaganie rozwoju emocjonalnego uczniów upośledzonych umysłowo, kształtowanie ich wrażliwości empatycznej, techniki pracy grupowej we wspomaganiu rozwoju społecznego osób dorosłych upośledzonych umysłowo, stymulowanie rozwoju dojrzałości szkolnej dzieci „ryzyka dysleksji”, wpływ modeli edukacji seksualnej w rodzinie na rozwój stereotypów płci, kształtowanie się systemu wartości w szkołach o różnej koncepcji dydaktyczno-wychowawczej.
SPIS TREŚCI
I. TEORETYCZNE PODSTAWY WSPOMAGA NIAROZWOJU 9
B. Kaja: Wspomaganie rozwoju - „sens tegow szystkiego" 11
H. Muszyński: Psychoterapia i wychowanie jako formy interwencji w rozwój
jednostki 27
M. Straś-Romanowska: Paradoksy rozwoju człowieka w drugiej połowie
życia a psychoprofilaktyka starości 44
B. Harwas-Napierała: Wybrane aspekty wspomagania rozwojudorosłych 56
S. Kowalik: Wspomaganie rozwoju w procesie starzeniasię 65
II. WYBRANE PROBLEMY WSPOMAGANIA ROZWOJU 81
M. Plopa: Style radzenia sobie ze stresem w związkach małżeńskich o różnym
stopniu integracji .„ 83
B. Kaczmarek: Neurolingwistyczne programowanie a trening
neuropsycholingwistyczny Alfreda Korzybskiego 97
R. Poprawa: Co znaczy być asertywnym? 106
L. Gapik: Psychoterapia - nauka czy sztuka? 122
III. METODY WSPOMAGANIA ROZWOJU 131
M. Bogdanowicz: Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi z trudnościami
szkolnymi 133
D. Kopeć: Problemy etyczne w terapii zachowań autoagresywnych osób
z niepełnosprawnością intelektualną 142
W. Ligęza: Stymulowanie twórczego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
i młodszym szkolnym poprzez pracę w małych grupach twórczych 150
K. Lewandowska: Profilaktyczne wartości muzykoterapii 156
E. Małkiewicz: Pomoc psychologiczna wobec dziecka o narcystycznej linii
rozwoju 164
K. Krasoń: Rozumienie i wyjaśnianie przeżywanego tekstu a komunikacja
metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia 175
E. Orlik-Marciniak: Świat gier i jego znaczenie dla rozwoju dzieci i dorosłych 184
B. Skibińska: Poradnictwo i praca terapeutyczna z dziećmi i ich rodzinami,
dotkniętymi problemami przemocy na podstawie pracy
KinderschutzzentrumOldenburg 192
M. Rogiewicz: Problemy psychologa pomagającego rodzinie 200
IV. MOŻLIWOŚCI WSPOMAGANIA ROZWOJU W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH 203
P. Majewicz: Wspomaganie rozwoju obrazu samego siebie u młodzieży
niepełnosprawnej ruchowo - model empiryczny 205
D. Kornaś: Skuteczność wczesnej opieki nad dziećmi z wadą słuchu w opinii
specjalistów i rodziców 221
K. Parys: Wspomaganie rozwoju emocjonalnego uczniów upośledzonych
umysłowo w stopniu lekkim - wpływ edukacji ekologicznej 227
M. Kościółek: Kształtowanie wrażliwości empatycznej u młodzieży upośledzonej
umysłowo w stopniulekkim 238
A. Zawadzki: Próba zastosowania technik pracy grupowej we wspomaganiu
rozwoju społecznego osób dorosłych upośledzonych umysłowo
w stopniu lekkim 253
J. Baran, B. Oszustowicz: Stymulowanie dojrzałości szkolnej dzieci
„ryzyka dysleksji" 265
J. Kocieniewska: Moc predyktywna wybranych zdolności poznawczych
u dzieci 5, 6-letnich w przewidywaniu ich osiągnięć szkolnych 281
M. Grabowska: Wpływ modeli edukacji seksualnej w rodzinie na rozwój
stereotypów płci młodych dorosłych 292
I. K. Gryniuk: Wspomaganie rozwoju uczniów szkoły średniej a kształtowanie się
systemu wartości uczniów w szkołach o różnej koncepcji dydaktyczno-
-wychowawczej