Opis książki: Przywództwo to niezmiernie ważna rzecz. Wpływa ono na sposób funkcjonowania organizacji oraz sposób jej postrzegania przez pracowników i podmioty zewnętrzne. Autor tej książki, John Adair, jest jednym z brytyjskich autorytetów w dziedzinie przywództwa, wymienianym wśród najbardziej wpływowych teoretyków zarządzania wszech czasów. Jego teoria przywództwa zorientowanego na działanie (action - centred leadership - ACL) z prostym, ale uniwersalnym modelem trzech okręgów odpowiadających sferom zadania, zespołu i jednostki, jest podstawą szkolenia już drugiej generacji liderów. W tej książce autor przedstawił syntetycznie dzieło swojego życia, aby ułatwić przedsiębiorstwom szkolenie liderów na różnych poziomach: od przedstawicieli zarządu firmy, po liderów zespołów roboczych.
O autorze Część I Rozwijanie umiejętności przywódczych w perspektywie Wprowadzenie Rozdział 1. Uwagi wstępne Rozdział 2. Natura przywództwa Koncepcja cech osobowości Koncepcja sytuacyjna Koncepcja funkcjonalna W jakim stopniu należy dzielić funkcje przywódcze z zespołem? Podsumowanie Rozdział 3. Badania dotyczące rozwijania umiejętności przywódczych Zaproszenie Część II Siedem warunków skutecznego rozwijania umiejętności przywódczych Wprowadzenie Ćwiczenie Plan działania Rozdział 4. Opracowanie strategii rozwijania umiejętności przywódczych Czym jest strategia? Czynnik ludzki Naturalny system rozwijania umiejętności przywódczych Jak pokonać pierwszą przeszkodę, czyli "po moim trupie" Przeszkoda druga - szef działu zasobów ludzkich Szkolenie menedżerów czy przywódców? Najważniejsze wnioski Rozdział 5. Selekcja Właściwy człowiek na właściwym miejscu Selekcja liderów na poziomie zespołu Czy istnieją testy psychologiczne dla kandydatów na liderów? Selekcja liderów na poziomie operacyjnym Selekcja w perspektywie Najważniejsze wnioski Rozdział 6. Szkolenie liderów Szkolenie liderów na poziomie zespołów jako zadanie priorytetowe Jak przygotować kurs o powszechnym charakterze, wysokiej jakości i niskiej cenie Pomocnicza rola e-nauki Zajęcia zewnętrzne podczas kursów dla menedżerów Dwa pozostałe poziomy przywództwa Najważniejsze wnioski Rozdział 7. Opracowanie zasad planowania kariery Na ścieżkach kariery Model klepsydry Zasady planowania sukcesji Równe szanse Najważniejsze wnioski Rozdział 8. Powierzenie menedżerom liniowym roli mentorów Czy można nauczyć się mentoringu? Rozwój indywidualny Najważniejsze wnioski Rozdział 9. Samorozwój Budowanie kultury korporacyjnej sprzyjającej rozwijaniu zdolności przywódczych Nauczanie czy uczenie się? Strategiczne znaczenie książek o przywództwie Najważniejsze wnioski Rozdział 10. Rozwijanie cech i umiejętności lidera strategicznego Epoka dyrektorów wykonawczych Udział dyrektora wykonawczego w szkoleniu liderów Odpowiedzialność za kulturę korporacyjną Kilka słów do głównego dyrektora wykonawczego Najważniejsze wnioski Część III Realizacja warunków w praktyce Wprowadzenie Studium przypadku 1. Szkolenie liderów w szkockiej policji według teorii ACL Studium przypadku 2. Wykorzystanie teorii ACL w Royal Air Force Studium przypadku 3. Zastosowanie teorii ACL w Armenii Studium przypadku 4. Szkolenia oparte na teorii ACL w Royal Navy. Szkolenie młodych oficerów w Britannia Royal Naval College Studium przypadku 5. Teoria przywództwa ACL w armii brytyjskiej Studium przypadku 6. Rozwijanie umiejętności przywódczych w szkolnictwie wyższym Studium przypadku 7. Przedsiębiorstwo Imperial Chemical Industries (ICI) Kilka słów na zakończenie Załącznik. Lista podstawowych funkcji lidera Literatura Indeks
|