Autorzy
Janina Uszyńska-Jarmoc
Redaktor: Uszyńska-Jarmoc Janina,
Dudel Barbara, Głoskowska-Sołdatow Małgorzata
Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-087-2
Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 235,
objętość 258 str., oprawa miękka
Cechy współczesnego świata i
wyzwania stojące przed edukacją początkową dziecka zrodziły pomysł napisania tej
książki. Powstała z myślą o studentach – przyszłych nauczycielach, a także
nauczycielach już pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą być coraz
lepiej przygotowani do krytycznej refleksji nad współczesną edukacją, a
jednocześnie sprostać jej aktualnym wyzwaniom. Przedmiotem tej monografii są
wybrane problemy rozwijania kompetencji kluczowych w procesie edukacji
elementarnej – w przedszkolu i szkole.
Zamiarem autorów jest ukazanie
czytelnikom istoty kompetencji kluczowych, warunków i możliwości ich rozwijania
w pracy z dzieckiem. Przedstawiono autorskie rozwiązania organizacyjne i
programowe w edukacji początkowej – nowatorskie w odniesieniu nie tylko do
treści, ale także do form i metod pracy z dziećmi w sferze rozwijania
kompetencji kluczowych. Zmiana w podejściu do metod realizacji treści edukacji
początkowej wyraża się w przyjęciu postulatów psychologii i pedagogiki
konstruktywizmu poznawczego i społecznego.
Książka składa się z trzech
części. W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, omówiono źródła, konteksty
oraz warunki i sposoby stymulowania rozwoju poszczególnych składników
kompetencji kluczowych. Metody stosowane przez nauczyciela w procesie
stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych osadzono we współczesnych teoriach
edukacyjnych. Zaakcentowano szczególną rolę kompetencji uczenia się w procesie
nabywania wszystkich pozostałych kompetencji kluczowych.
W części drugiej
przedstawiono określone przez Parlament Europejski kompetencje kluczowe,
odnosząc je do oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w młodszym wieku
szkolnym. Implikacje praktyczne omówione w tej części wynikają z podstawowych
założeń pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. W kolejnych
rozdziałach, które poświęcone są poszczególnym kompetencjom kluczowym,
uwzględniono podobne perspektywy analizy...
W części trzeciej wskazano
wybrane aspekty działalności edukacyjnej wpierającej rozwój kompetencji
kluczowych, w tym podkreślono szczególnie rolę nauczyciela i budowania przez
niego pozytywnych relacji z uczniami.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.