Opis książki: Niniejsza książka jest praktycznym przewodnikiem dla obecnych i przyszłych liderów oraz osób odpowiedzialnych za kształtowanie umiejętności przywódczych.Lider nie staje się alfą i omegą organizacji jedynie z racji zajmowanego stanowiska. Nabycie kompetencji przywódczych nie przychodzi łatwo. Jak stać się dobrym liderem? Teoria to nie wszystko, najważniejsze jest odpowiednie wykorzystanie posiadanej wiedzy. Mimo licznych publikacji na ten temat wciąż brakuje przełożenia teorii na rzeczywistość. Autorka, która szkoli liderów od dwóch dekad, wyjaśnia, w jaki sposób doskonalić umiejętności przywódcze, podsuwa czytelnikowi szereg pomysłów, wskazówek oraz technik.
Podziękowania Wprowadzenie Rozdział 1. Co to znaczy skuteczne przywództwo Różnica pomiędzy przywództwem a zarządzaniem Różne style przywództwa Charakterystyka dobrego lidera Przedsiębiorczy liderzy Przywództwo wielokulturowe Liderzy poszczególnych szczebli Rozdział 2. Tworzenie i przekazywanie strategii rozwoju kompetencji przywódczych Dlaczego potrzebujemy strategii rozwoju kompetencji przywódczych Tworzenie wizji rozwoju zarządzania Od wizji do strategii Przekazywanie strategii pracownikom fi rmy Rola działu ZZL i działu ds. rozwoju w realizacji strategii Rozdział 3. Rozwój zespołu Charakterystyka wydajnego zespołu Krok 1: zrozumienie, że zespół przechodzi przez poszczególne etapy rozwoju w celu osiągnięcia doskonałych wyników Krok 2: dostosowanie swojego podejścia do kolejnych etapów rozwoju zespołu Krok 3: stworzenie wspólnej terminologii dotyczącej ról danych osób w grupie Krok 4: zachęcanie do różnicowania zdolności w obrębie zespołu Podsumowanie Badanie predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole Nauka płynąca ze studium przypadku Rola uczenia się i rozwoju w działalności zespołu 6 Główne wnioski z ćwiczenia diagnostycznego Skuteczna integracja zespołowa Projekt integracyjny Ćwiczenia wstępne Przegląd bieżącej pracy zespołowej Rozwój samoświadomości Rola kierownictwa ds. uczenia się i rozwoju w tworzeniu zespołu Lista kluczowych pytań związanych z tworzeniem zespołu Rozdział 4. Kierowanie procesem zmian Kontekst transformacji Rola lidera w zarządzaniu zmianami Wpływ zmian na zachowanie pracowników Rozwój skutecznych umiejętności przywódczych w obliczu transformacji Przykład warsztatów z dziedziny kompetencji przywódczych w procesie transformacji Rola działu ZZL we wprowadzaniu zmian organizacyjnych Rozdział 5. Lider jako trener Defi nicja coachingu Umiejętności skutecznego trenera Proces coachingu Jak wybrać trenera Wybór między trenerem wewnętrznym a zewnętrznym Wybór trenera z zewnątrz Różnice między coachingiem, doradztwem a mentoringiem Wykorzystanie różnych pozycji percepcyjnych Kształtowanie umiejętności coachingowych twoich liderów Zaawansowany rozwój kompetencji coachingowych Łączenie coachingu z innymi formami rozwoju kompetencji przywódczych Rozdział 6. Ocena kompetencji przywódczych Wstęp do rozwoju kompetencji Typy struktur kompetencji Tworzenie struktur kompetencji Stosowanie struktur kompetencji Przykłady struktur kompetencji Korzyści wynikające z podejścia kompetencyjnego Rozdział 7. Procesy i systemy oceny metodą 360 stopni Cel oceny 360 stopni Jak działa ocena 360 stopni Tworzenie ankiety oceny 360 stopni Wdrażanie skutecznego procesu oceny 360 stopni Benchmarking organizacyjny wykorzystujący dane z oceny 360 stopni Rola działu ZZL w ocenie 360 stopni Wskazówki co do wprowadzenia systemu oceny 360 stopni Cechy dobrego raportu z oceny 360 stopni Podsumowanie: główne wytyczne do konstruowania skutecznych systemów oceny 360 stopni Rozdział 8. Różne sposoby rozwoju zdolności przywódczych Style uczenia się Coaching indywidualny Schematy mentorskie Rola działu ZZL we wprowadzaniu mentoringu Pary kumpli Zespoły action learning Projekty oparte na pracy Rola działu ZZL w rozwoju przywództwa Rozdział 9. Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa Rola specjalisty ds. rozwoju przywództwa Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa jako konsultanta wewnętrznego Proces skutecznego zarządzania relacjami z klientem Proces konsultingowy Umiejętności konsultanta wewnętrznego związane z procesem Rozdział 10. Zdolności szkoleniowe i mediacyjne Skuteczne techniki zadawania pytań Kierowanie ćwiczeniami grupowymi Postępowanie w trudnych sytuacjach Przekazywanie i otrzymywanie informacji zwrotnej Umiejętność skutecznego słuchania Korzystanie z pomocy mediatora Rola działu ZZL w zapewnieniu szkolenia i rozwoju Zatrudnianie wewnętrznych lub zewnętrznych dostawców Rozdział 11. Różne spojrzenia na przywództwo Rozmowa z Maartenem Putzem, dyrektorem działu ds. rozwoju zasobów ludzkich w TNT Express Rozmowa z Bobem Reitemeierem, dyrektorem generalnym Towarzystwa na rzecz Dzieci Rozmowa z Emmą Hughes, dyrektor działu ZZL w Specsavers Przywództwo w kancelariach prawnych Wnioski z przeprowadzonych wywiadów Rozmowa z Frankiem Dickiem OBE 8 Rozdział 12. Kształtowanie samoświadomości Ćwiczenie samoświadomości za pomocą okna Johari Dzienniki rozwoju Ćwiczenia dotyczące informacji zwrotnej Ćwiczenie "Podróż życia" Sztuka pozytywnego myślenia Ustalanie wizji osobistej Wnioski Indeks 311
|