Dlaczego nie pamiętamy, co robiliśmy w wieku trzech lat? Dlaczego niektóre dzieci są nadmiernie nieśmiałe? Jaka jest biochemia poniżenia i dlaczego może być ono „toksyczne dla rozwijającego się mózgu”? Nowe i wiarygodne odpowiedzi na te pytania znajdziemy w dokonanej przez Siegela syntezie neurobiologii, psychologii eksperymentalnej i nauki o poznawaniu. [...] Temat jego książki – w jaki sposób stajemy się tym, kim jesteśmy – może wzbudzić fascynację u wielu czytelników.
Publishers Weekly
Ta niezwykła synteza badań z dziedziny neurobiologii i wiedzy klinicznej powinna na zawsze odesłać do lamusa dychotomię umysłu i mózgu. Książka ma piękną kompozycję i zawiera niezwykle przejrzyste opisy rozwoju mózgu, przetwarzania informacji, modeli pamięci i narracji oraz roli przywiązania w rozwoju człowieka. Siegel pokazuje także, że zdrowe relacje i interwencje psychoterapeutyczne mogą dać nam „drugą szansę” na naprawienie nieadaptacyjnych wzorców i nieufnych relacji przywiązaniowych w okresie dzieciństwa. Książka ta jest przeznaczona dla wszystkich zajmujących się dziedziną zdrowia psychicznego lub neurobiologią i będzie znakomitym przewodnikiem dla studentów medycyny i rezydentów na oddziałach psychiatrycznych.
dr med. Clarice J. Kestenbaum, Wydział Lekarsko-Chirurgiczny Uniwersytetu Columbia
Aktualny, szczegółowy i ściśle uargumentowany tekst. [...] Jednym z głównych talentów Siegela jest przedstawianie danych anatomicznych, neurologicznych, eksperymentalnych i klinicznych przy ciągłym wskazywaniu na to, co pozostaje nieznane. Analizuje on relacje między niemowlęciem a rodzicem, emocje, stany umysłu oraz to, jak wiedza na ten temat może pomóc w ulepszeniu własnych relacji i zdolności do udanego rozwoju.
Booklist
Książka ta wykracza poza podziały na naturę i wychowanie, które ograniczały w dużej części nasze tradycyjne myślenie o rozwoju, i analizuje rolę relacji interpersonalnych w kształtowaniu kluczowych powiązań w mózgu. Daniel J. Siegel przedstawia nowe, przełomowe ujęcie powstawania ludzkiego umysłu – procesu, w wyniku którego każdy z nas staje się czującą, myślącą i obdarzoną pamięcią osobą. Jego praca, ukazująca, pod jakim względem i dlaczego neurobiologia odgrywa ważną rolę, stanowi obowiązkową lekturę dla klinicystów, pedagogów, badaczy i studentów zainteresowanych ludzkim doświadczeniem i rozwojem w ciągu całego życia.