ISBN 978-83-[zasłonięte]131-2-3
SPIS TREŚCI
Wstęp......................................................................................................................................................7
Rozdział I
Podstawowe uwarunkowania rozwoju muzycznego dziecka......................................................9
1.1. Definicje.........................................................................................................................................11
1.2. Koncepcje struktury uzdolnienia muzycznego......................................................................17
1.3. Dynamika rozwoju muzycznego dziecka................................................................................30
1.4. Czynniki biologiczne warunkujący rozwój muzyczny dziecka...........................................47
1.5. Czynniki środowiskowe warunkujące rozwój muzyczny dziecka......................................58
Rozdział II
Wybrane aspekty rozwoju psychoruchowego oraz poznawczego
ze szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego...........................................................65
2.1. Rozwój fizyczny i ruchowy.........................................................................................................67
2.2. Rozwój poznawczy.......................................................................................................................74
2.3. Rozwój emocjonalny....................................................................................................................91
2.4. Rozwój społeczny.........................................................................................................................98
Rozdział III
Rola wychowania muzycznego w rozwoju psychoruchowym oraz poznawczym dziecka...107
3.1. Słuchanie muzyki........................................................................................................................109
3.2. Rola wychowania muzycznego w rozwoju dziecka.............................................................117
Rozdział IV
Metodologia badań własnych..........................................................................................................151
4.1. Cel badań i problemy badawcze..............................................................................................153
4.2. Zmienne.......................................................................................................................................153
4.3. Hipotezy główne........................................................................................................................154
4.4. Hipotezy operacyjne..................................................................................................................155
4.5. Narzędzia badawcze..................................................................................................................157
4.6. Opis programu Elementarne Wychowanie Muzyczne "Dźwiękoludki"..........................164
Rozdział V
Analiza wyników badań własnych.................................................................................................167
5.1. Porównanie badanych grup pod względem poziomu zdolności muzycznych
i funkcjonowania psychoruchowego w pomiarze pierwszym..................................................169
5.2. Weryfikacja istotności wpływu uczestnictwa w programie "Dźwiękoludki" na poziom
rozwoju muzycznego i funkcjonowania psychoruchowego dzieci przedszkolnych.............182
5.3. Wpływ uczestnictwa w programie "Dźwiękoludki" na zmianę dynamiki rozwoju
zdolności muzycznych i funkcjonowania psychoruchowego u dzieci przedszkolnych.......203
5.4. Czynniki różnicujące funkcjonowanie muzyczne i psychoruchowe dzieci z grupy
"Dźwiękoludków" i kontrolnej.......................................................................................................210
5.5. Podsumowanie..........................................................................................................................219
Rozdział VI
Interpretacja i dyskusja wyników..................................................................................................221
Zakończenie......................................................................................................................................235
Bibliografia........................................................................................................................................237
Spis tabel...........................................................................................................................................261
Spis wykresów.................................................................................................................................264
Spis rysunków..................................................................................................................................266
Indeks nazwisk................................................................................................................................267
Aneks................................................................................................................................................275