Podręcznik Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej przedstawia sposoby, w jakie rozwija się mowa dziecka i jak wiąże się to z jego ogólnym rozwojem.
Książka Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej napisana przez Swietłanę Masgutową i Annę Regner wychodzi naprzeciw programom obecnie realizowanym w Polsce, związanym z wczesną, wielospecjalistyczną, kompleksową, skoordynowaną pomocą dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością i jego rodzinie. Książka Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznejpodzielona jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej przedstawione zostały podstawy anatomii, funkcji, dynamiki oraz uwarunkowań związanych z rozwojem mowy dziecka. W części praktycznej wyczerpująco zostały przedstawione problemy postępowania rehabilitacyjno-stymulującego zapobieganiu, jak i leczeniu zaburzeń rozwoju mowy dziecka. Bogato ilustrowane ćwiczenia ułatwią stosowanie proponowanej terapii zarówno rodzicom, jak i terapeutom. Autorki książki Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej proponują nowe ujęcie koncepcji wczesnego diagnozowania i ćwiczeń usprawniających, z zastosowaniem nieinwazyjnej stymulacji rozwoju, uwzględniając strukturę oraz pierwotną motorykę układu ustno-twarzowego. Książka Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej skierowana jest nie tylko do środowiska akademickiego, ale również praktykujących logopedów, rehabilitantów, lekarzy i fizjoterapeutów, a także członków rodzin, na których spada ciężar opieki domowej.
Książka Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej to pozycja obowiązkowa, kiedy rozwój mowy dziecka napotyka na szereg problemów natury fizjologicznej.
SPIS TREŚCI
1. Wpływ motoryki ustno-twarzowej na statomotoryczny rozwój dziecka
2. Anatomia twarzoczaszki
3. Układ nerwowy głowy i twarzy
4. Wczesne wspomaganie rozwoju odruchowej motoryki ustno-twarzowej u dzieci
5. Charakterystyka wybranych odruchów ustno-twarzowych
6. Rozwój mózgu a mowa
7. Zaburzenia mowy - terminologia i klasyfikacja
8. Koncepcja ustno-twarzowej terapii według Castillo Moralesa (CM)
9. Ustno-twarzowa terapia regulacyjna według koncepcji R.Castillo Moralesa
10.Integracyjna terapia ustno-twarzowa według Swietłany Masgutowej
11. Metodyka przeprowadzania neuromotorycznej terapii ustno-twarzowej według R. Castillo Moralesa
12. Efekty integracji odruchów ustno-twarzowych - wybrane studium przypadków
ZAŁĄCZNIK
Statomotoryczny rozwój dziecka jako wsparcie dla ustno-twarzowej integracji. Kompleksowa diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju - Wrocławski Model Usprawniania (WMU) według koncepcji Ludwiki Sadowskiej