Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

rozwój moralny (Biblioteka Psychologiczna 1987)

23-01-2014, 22:00
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 15 zł      Aktualna cena: 10 zł     
Użytkownik rafa_koralowa-02
numer aukcji: 3874632612
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 4   
Koniec: 21-01-2014 04:07:04

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1987
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

BIBLIOTEKA PSYCHOLOGICZNA
8


Heliodor Muszyński
ROZWÓJ MORALNY


Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1983

Wydanie I, nakład 15 210 egzemplarzy, format A5, stron 252, papier offset. mat. kl. III (71 g), oprawa sztywna.
stan zachowania: dobry

Moralność należy do tej dziedziny zjawisk społecznych, której opisywanie jest zawsze uzależnione od przyjętego punktu widzenia. Na przestrzeni wieków, a niekiedy nawet dziesiątków lat, zmieniały się nie tylko moralność ludzi, lecz również ich zapatrywania na to co w ogóle w zakres moralności wchodzi. Niejedne czyny obejmowane niegdyś surowym osądem moralnym jesteśmy dziś skłonni uważać za moralnie bez znaczenia. Pojawiają się natomiast nowe kwestie moralne, przyniesione już przez nowe czasy i nowe warunki życia.
Co więcej, nawet w tych samych czasach pojawiają się duże rozbieżności, pomiędzy tym, co ludzie uważają za moralnie „ważne”. W każdym okresie występują, obok siebie różne koncepcje moralności. I jakkolwiek jest zwykle między nimi wiele spraw wspólnych, łączących je niejako, to przecież każda z nich przynosi z sobą także pewne odrębności. To, co z punktu widzenia jednej koncepcji leży w samym centrum moralnych powinności człowieka, w świetle innej może znajdować się daleko poza ich zakresem.
Ta zmienność i różnorodność koncepcji moralności nasuwa wiele kłopotów tym wszystkim, którzy zajmują się jej badaniem. Trudności te stają i przed badaczem interesującym się problemami moralnego rozwoju człowieka. Wszak charakterystyka tego rozwoju będzie też zależna od przyjętej koncepcji moralności. Sprawia to, że nie wszystkie badania nad rozwojem moralnym przeprowadzone w myśl jednej koncepcji mogą być wykorzystane na gruncie innej. Powoduje to również, że wiedza na temat moralnego rozwoju człowieka szczególnie szybko dezaktualizuje się. Podkreślmy: Ta dezaktualizacja następuje nie tylko z tego powodu, że zmieniają się pokolenia, lecz i dlatego, iż ulegają zmianie nasze poglądy, z punktu widzenia których tamte przekształcenia rozpatrujemy i opisujemy.
Wszystkie te trudności dały o sobie znać w pracy nad tą książką. Jej autor już na samym wstępie musiał dokonać wyboru określonej koncepcji moralności. Jeśli bowiem rozwój moralny jest stopniowym wrastaniem w system takich norm i wzorów postępowania, którym nadajemy miano moralności, to charakterystyka tego rozwoju musi zależeć od tego, które normy i jakie wzory uznamy za wchodzące w skład moralności. W analizie, jaką tutaj podejmujemy, punktem wyjścia stała się koncepcja tzw. społecznego nurtu w moralności. Jej przyjęcie wyznacza zakres zjawisk, które pozostaną w kręgu naszych zainteresowań. Zakres ten, zgodnie z istotą tej moralności, z jednej strony ulega rozszerzeniu do tego wszystkiego, co wiąże się ze stosunkiem człowieka do innych ludzi, z drugiej jednak zostaje zawężony przez wyeliminowanie tych kwestii, które ze współżyciem ludzi nie mają nic wspólnego. Tak więc przez rozwój moralny będziemy tutaj rozumieli stopniowe przyswajanie przez jednostkę tych norm, które regulują międzyjednostkowe i zbiorowe współżycie ludzi.
Stanowisko takie nie naraża nas na zbytnią jednostronność podejścia. Nie ma bowiem wątpliwości, że właśnie współżycie jednostek ludzkich leży w samym centrum tego, co ważne w różnych systemach moralnych. W ten sposób na gruncie moralności nurtu społecznego znajdujemy wspólną płaszczyznę dla wielu różnych koncepcji moralności, obejmuje ona bowiem to, co wspólne poczuciom moralnym większości ludzi. Podejście takie sprawia, że przedstawiona tutaj charakterystyka rozwoju moralnego posiada szerszy zasięg niż ten, który jest wyznaczony przez ramy jednego systemu moralnego. Mogła też ona zostać sporządzona na podstawie różnorodnych źródeł, doświadczeń i obserwacji zgromadzonych w obrębie wielu społeczeństw.
Poczynione uwagi mają, choć w przybliżeniu, objaśnić zamysł autorski, jaki przyświecał pracy nad tą publikacją. Powinny też zorientować Czytelnika w tym, czego może po niej oczekiwać. Przedstawiany kolejny tom „Biblioteki Psychologicznej" stanowi próbę zgromadzenia i uporządkowania naszej wiedzy o rozwoju moralnym. Jej realizacja nie była możliwa bez rozstrzygnięcia niektórych kwestii związanych Z pojęciem i zakresem moralności. Autor zdaje sobie sprawę z umowności założeń, które przyjął, jak również z tego, że ich przyjęcie siłą rzeczy wyznaczyło pewne ramy teoretyczne tej książki. Sprawiło ono, że pewne problemy i badania znalazły się poza tematyką w niej omówioną. Z drugiej zaś strony doprowadziło do uświadomienia sobie wielu luk w naszej współczesnej wiedzy o rozwoju moralnym. Autor uważał za stosowne braki te sygnalizować Czytelnikowi.
Niniejszy tom składa się niejako z trzech części. W pierwszej, obejmującej dwa początkowe rozdziały, zawarte zostały ogólne teoretyczne podstawy rozwoju moralnego. Znajdzie w nich Czytelnik przegląd głównych pojęć niezbędnych do analizy tego rozwoju, rozwinięcia koncepcji moralności, na gruncie której przeprowadzona zostanie analiza rozwoju moralnego, oraz ogólną charakterystykę tego rozwoju.
Druga część książki, złożona z trzech rozdziałów, poświęcona jest analizie rozwoju tych głównych elementów, które wchodzą w skład moralności jednostki. Są to: świadomość moralna, motywy moralnego postępowania oraz wartości moralne. Te właśnie sprawy stanowią przedmiot kolejnych rozdziałów książki.
W części trzeciej tego tomu autor podjął próbę dokonania przeglądu współczesnej wiedzy o rozwoju głównych postaw moralnych człowieka. Jak się okazało, wiedza ta jest tak wielce niekompletna, że trzeba było zrezygnować z pierwotnego zamiaru objęcia tym przeglądem znacznie szerszej listy takich postaw. Ograniczono się przeto do trzech ich działów, a mianowicie postaw wobec grup społecznych, wobec innych ludzi oraz wobec samego siebie. Rozwój tych postaw w ich moralnym aspekcie stanowi treść trzech dalszych rozdziałów książki.
Pierwotnie zamysł autorski obejmował także rozdział poświęcony anomaliom i zaburzeniom rozwoju moralnego oraz podstawom terapii i reedukacji. Problematyka ta okazała się jednak tak rozległa, a jednocześnie odrębna w stosunku do zasadniczej treści tej książki, że konieczne stało się odstąpienie od zamiaru włączenia jej w ramy oddzielnego rozdziału.



SPIS TREŚCI

MORALNOŚĆ I ROZWÓJ MORALNY
Co to jest moralność?
Różne nurty w moralności
Normy moralne nurtu społecznego
Moralność socjalistyczna
Moralność indywidualna
Pojęcie rozwoju moralnego
Rozwój moralny a inne dziedziny rozwoju
Podsumowanie


OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU MORALNEGO
Od anomii do autonomii moralnej
Fazy rozwoju moralnego
Fazy a stadia rozwoju moralnego
Problem prawidłowości w rozwoju moralnym
Rozwój moralny a przystosowanie
Rozwój moralny a rozwój stosunku do siebie i innych
Podsumowanie


ROZWÓJ ŚWIADOMOŚCI MORALNEJ
Amoralizm poznawczy
Pierwsze pojęcia moralne
Kształtowanie się systemu pojęć moralnych
Oceny moralne i ich rozwój
Kształtowanie się sądów i przekonań moralnych
Rozwój uzasadniania norm moralnych
Podsumowanie


ROZWÓJ MOTYWACJI MORALNEGO POSTĘPOWANIA
Od postawy egoistycznej do prospołecznej
Rozwój motywacyjnego podłoża zachowań moralnych
Rozwój celów moralnego postępowania
Problem rozwoju postaw moralnych
Podsumowanie


ROZWÓJ WARTOŚCI MORALNYCH
Stadia rozwoju wartości
Rozwój zainteresowań problematyką wartości
Przekonania dotyczące wartości
Pierwsze wartości moralne
Główne wartości moralne w poglądach dzieci i młodzieży
Podsumowanie


ROZWÓJ POSTAW MORALNO-SPOŁECZNYCH
Ogólna charakterystyka postaw moralno-społecznych
Rozwój świadomości moralno-społecznej
Rozwój postawy patriotyzmu
Kolektywizm i jego rozwój
Podsumowanie


ROZWÓJ STOSUNKU DO DRUGIEGO CZŁOWIEKA
Właściwości postaw altruistycznych
Poglądy na rozwój altruizmu
Problem rozwoju altruizmu
Klasyfikacja postaw altruizmu
Rozwój wrażliwości na cudzy los
Rozwój szacunku dla życia i zdrowia
Tolerancja u dzieci i młodzieży
Rozwój stosunku do cudzej własności
Kłamstwo i prawdomówność
Podsumowanie


ROZWÓJ STOSUNKU DO SAMEGO SIEBIE
Charakterystyka postaw interpersonalnych
Rozwój samooceny moralnej
Rozwój odpowiedzialności za siebie
Rozwój dążeń perekcjonistycznych
Podsumowanie


Zakończenie
Bibliografia
Źródła rycin
Skorowidz nazwisk