|
"ROZWÓJ INTELIGENCJI i UZDOLNIEŃ SPECJALNYCH" , B.HORNOWSKI ; seria : "BIBLIOTEKA PSYCHOLOGICZNA" pod redakcją M.PRZETACZNIKOWEJ, t.5; WSiP ; stan : minus bdb ; przesyłka polecona : 8,00 zł.
SPIS TREŚCI :
Wstęp............................................ 5
Rozwój psychologii różnic indywidualnych ........................ 11 Wprowadzenie.............................................. 11 Badania różnic indywidualnych w Europie i Stanach Zjednoczonych AP.............. 13 Badania różnic indywidualnych w Związku Radzieckim............ 18 Współczesne tendencje badań nad różnicami indywidualnymi .... 23 Wpływ dziedziczności i środowiska na powstawanie różnic indywidualnych ........................ 31 Współczesne koncepcje zdolności .............................. 46 Poglądy na pojęcie zdolności................................. 46 Teorie zdolności ........................................... 54 Rodzaje zdolności........................................... 60 Współczesne koncepcje inteligencji ........................... 68 Poglądy na pojęcie inteligencji ............................... 68 Koncepcje biologiczne ...................................... 77 Koncepcje psychologiczne.................................... 80 Koncepcje operacyjne....................................... 91 Inteligencja a osiągnięcia .................................... 92 Struktura zdolności intelektualnych ............................. 97 Struktura hierarchiczna ..................................... 98 Struktura czynników równorzędnych .......................... 108 Triadowa struktura zdolności ................................ 110 Koncepcje psychologów radzieckich........................... 112 Uzdolnienia specjalne......................................... 117 Rozważania ogólne......................................... 117 Uzdolnienia poznawcze ..................................... 125 Uzdolnienia językowe....................................... 135 Uzdolnienia literackie....................................... 142 Uzdolnienia matematyczne .................................. 154 Uzdolnienia techniczne i wynalazcze........................... 160 Uzdolnienia muzyczne ...................................... 164 Uzdolnienia plastyczne...................................... 170 Uzdolnienia pedagogiczne.................................... 176 Rozwój i kształcenie zdolności ................................. 181 Zależność rozwoju zdolności od ogólnego rozwoju psychicznego . . . 181 Wpływ dojrzewania i uczenia się na kształtowanie uzdolnień...... 185 Piagetowska teoria rozwoju inteligencji ........................ 204 Dzieci i młodzież wybitnie uzdolnione .......................... 211 Kryteria określenia dziecka wybitnie uzdolnionego .............. 211 Badania nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnionymi ......... 217 Psychologiczna analiza przypadku ucznia wybitnie uzdolnionego . . . 228 Zdolności a osobowość........................................ 237 Koncepcja osobowości ...................................... 237 Współzależność między zdolnościami a cechami osobowości...... 240
Bibliografia ................................................. 253 Źródła rycin................................................. 256 Skorowidz nazwisk ........................................... 257 |
|
|